jans

Direktlänk till inlägg 9 juni 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 9 juni 2019 08:39

Pingstdagen den 9/6


Läste någonstans att "smärta är bara en känsla" och nog fan känns det alltid.

  ischias kör ända ut i tårna och jag gör vissa stretchningar flera gånger om dagen, morgonen är värst innan jag kommit igång.

Det är nog mitt "gamla" diskbråck som jävlas.


Jag har varit slarvig och dålig på promenader, det är ju så lätt att hitta en orsak att inte göra det. Och många gånger har man faktiskt rätt som då jag jobbat och grejat med annat, burit och släpat saker.

Men igår blev det en liten promenad på 3 km och en vanlig runda.

 


Det var motigt i början men sedan gick det bättre och ischiasen gav med sig, kameran följde med och jag fotade några blommor.

     


När jag kom hem blev det en filtallrik innan jag åkte och hämtade Inger för vi skulle på kalas hos Anders som slutat skolan, igen.

 


Jag vet egentligen inte direkt vad han blivit men han har kämpat bra, alla barnen har kämpat bra men ingen har man direkt nytta av.

Som snickare och bilmekaniker   eller varför inte miljardär.

Men kock som han är är inte heller fy skam för fikat var gott, tårta, sockerkaka och bullar samt mina två koppar kaffe, gick senare och gjorde mig en dubbel "expresso" (det heter så här i norr).


Lilla Lycka var busig som 7 men så fanns det jo folk här på altanen så det säkraste var att ha henne i selen.

 


Inger var tvungen att åka tillbaks till jobbet och efter att ha lämnat av henne åkte jag hem.

Lade mig ute och läste boken men tog sedan tillbaks min däckstol som inte kan hålla kvar ryggstödet uppe.

Skruvade isär och mixtrade lite med beslagen och trodde att jag fått till det.

Det hade jag men bara nästan så jag löste det med två spännband. Stolen är nog utnött.

Sedan skulle jag fixa utetermometern men hittade fortfarande inte igen min stora kofot. Skulle lossa på en fasadbräda så då gav jag upp och intog den "lagade" stolen med boken, ett glas kolsyrat vatten och en mugg kaffe.


Det blev middag och jag microvärmde broccoli och fryst pyttipanna med ägg. Det går att äta men blir ju inte som när man steker den.


Gick senare in och till slut kom Inger hem. Hon satt ute ett tag och jag gick isäng.

Har faktiskt sovit skapligt, bara upp vid 3 då jag rörde på mig, stretchade, smorde ändan med Voltaren och kissade. Fast inte samtidigt.


Vaknade före åtta och jävligt ont när jag väl steg upp, nu sitter jag här och det känns skapligt bra men vet att jag inte ska sitta.


Idag inget planerat, funderar på det ena och andra men det blir nog varken eller. Inger jobbar men kommer hem vid middagstid (5-tiden) men middagarna brukar vi äta vid 19-20 eller senare ibland.


Dagen ska inte bli lika varm som de två senaste som varit riktigt sköna med upp emot 30° tidvis.

Åska har gått runt omkring men inte närmare än 10 mil, nu går den nordost om oss och ute över havet 15 mil härifrån.

 


Så inget att oroa sig för för den som blir det.


Just nu bara +16,1° i skuggan men det kändes skönt när jag var ut och hissade flaggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-09 09:15:10

Temperatur: 14,6 °C
Lufttryck: 1006,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från S,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 13,9 °C
Inne hos oss. Temp: 23,1 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 145,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
07:42
Temp - Max:
23,6 °C
Klockan:
15:44
Temp - Min:
13,1 °C
Klockan:
01:20
Temp - Min:
13,7 °C
Klockan:
23:49
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,9 hPa
Klockan:
00:28
Lufttryck - Min:
1005,7 hPa
Klockan:
07:04
Lufttryck - Min:
1008,8 hPa
Klockan:
23:42


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:24
Sol ned: 22:54
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:30 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 49s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:25
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 01:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och så här ser bilderna ut.

     


Så här är det i stugan och ännu ingen björn i sikte.

   










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards