jans

Direktlänk till inlägg 17 februari 2020

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 februari 2020 09:12

Måndag den 17/2


Igår var en blöt dag, det regnade och blåste men en kort stund kom det lite snö.

Fast den försvann fort.


Jag gjorde som vanligt inte så mycket, satt här vid datorn, pysslade lite i köket, en kort stund på soffan med Gunnar o.s.v

Jag var faktiskt ut en stund, fyllde på jordnötter till fåglarna.


Inger kom hem dyngsur och senare blev det middag, bruna bönor, falukorv och stekt fläsk samt broccoli och en massa pizzasallad.

Allt åts medan vi såg på två avsnitt på säsong 3 av Severin

Det är något du Anders skulle se, speciellt avsnitt två på säsong tre men det finns även andra avsnitt där jag tänker på dig och vad du skulle gilla.


Inger gick och gjorde annat och jag satte på en ny Bondfilm, den med Dalton.

Ja alltså inte Daltongänget från Lucky Luke utan Tomothy Dalton. Nu blev det 

Iskallt uppdrag (1987eller The Living Daylights (original title)

Men jag såg inte hela filmen utan stängde ned då Inger gick isäng och jag ville inte störa henne allt för mycket med kulsprutor och granater.

Så jag gick hit till datorn en liten stund för att kolla upp lite till bygget av lillstugan.

Ramlade över (inte snubblade) min gamla skruvdragare som nyligen gav upp och som jag älskat. Men körde slut på efter många år och hårt arbete.

Nu finns den till extrapris på Bauhaus och jag blev jäkligt sugen på att skaffa den, då får jag två laddare och 4 batterier då jag har kvar de gamla.


Men jag gick isäng och lyssnade på ljudboken och Homan innan jag släckte.

Gunnar som legat i Marias gamla rum i andra änden av huset blev väl mörkrädd och kom och lade sig hos mig där han låg hela natten.

Och vi båda har sovit gott, jag hade släckt klockradion redan igår så först åtta vaknade vi och steg upp.


Måndag och testdag, jag fick skapliga värden även idag.

6,3 mmol och vikten 79,0 kg

men på vikten försvann ett par hekto till efter ännu ett toabesök just efter vägningen.

 

I kväll blir jag gräsänkling   

Hon ska ta tåget ned till Jönköping och barnbarnen, en liten egenresa som är rolig och nyttig.

Inger behöver få åka ut och inte bara jobba ihop pengar till mig.      

 

Eljest blir det kanske en promenad idag förutom pyssel här hemma, jo jag måste ta mig till biblioteket och hämta ut en massa böcker men jag tror inte jag går dit även om vädret är fint.

 

Nu har solen gått upp och himlen är blå, mestadels blå och ingen hård blåst.

+1,4° utanför fönstret men det är nog ganska isigt och blött ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-17 09:45:11

Temperatur: 2,2 °C
Lufttryck: 984,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 18,3 mm
Månaden: 63,6 mm
Året: 89,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
19:11
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
08:12
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
02:08
Lufttryck - Max:
984,6 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
978,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
976,0 hPa
Klockan:
20:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:38
Sol upp: 07:29
Sol ned: 16:19
Skymning: 17:09
Dagsljus: 10:31 tim:min
Dag längd: 08:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:09
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och bilder.

       


Nu ska jag se om jag enkelt kan kopiera det här inlägget till den andra bloggen http://jansandstrom.blogg.se/ för jag ids inte skriva ett helt nytt.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards