jans

Alla inlägg den 25 februari 2020

Av Jan Sandström - 25 februari 2020 10:38

Ids man inte ut och skaffa en semla gör man en av det som finns.
Bytte ut osten till mandelmassa och grädde på mackan.

Av Jan Sandström - 25 februari 2020 07:49

Tisdag den 25/2


Igår skruvade jag ihop två träbitar      

Jag tog alltså två delar jag hade hemma, en bit från ett kapat skrivbord och ett hyllplan.

 


Sågade inte till utan det får duga som det är och bli skydd så att inte barnen ramlar ur sängen.

 


Sedan började jag göra i ordning Eriks gamla dator som ska eller kan bli ersättare till min väderdator.

Tänk vad den var avancerad när Erik köpte den, datorn som hade i stort sett allt.

 

Vändbar skärm, inbyggd penna, fjärrkontroll och en massa kontakter efter dåtidens normer.

Men nu har det trådlösa lagt av och den är väldigt seg och långsam men kommer att duga till att läsa av väderstationen och uppdatera webbsidan.


Men jag hamnade i problemet att det fattades utgångar från min centrala datorhörna och routern samt en switch.

Så jag började kolla sladdarna och märkte upp dem, hittade faktiskt en överbliven sladd men då uppstod problemet att jag saknade en längre nätverkssladd och lådan har jag i stugan, den där jag kan göra egna sladdar och två rullar kabel.

Men jag hittade en som till nöds duger och jag kunde göra i ordning datorn men använder en gammal version av Cumulus väderprogram som är fritt att använda.

Jag lyckades faktiskt inte ladda ned den nyaste och kommer ihåg från tidigare att den uppdatering som var då inte fungerade som jag önskade.


Anders messade om att han var intervjuad av radion igår, 16:07 var han ute i etern och pratade om skotrar och oljud från dem så jag fick kolla och lyssna på nätet. Tror det finns kvar på SR P4 Västerbotten.


Det blev dags för middag och det blev en enkel sådan, värmde ett par varmkorvar och åt på bröd, Ingers hembakade limpa och senare TV.

Kollade igenom inspelningar och rensade bort det jag sett eller inte kommer att se.

Men det blev även film från Netflix.


Inger kom hem och det blev sängen och först en stund med ljudboken innan jag sov och har faktiskt sovit.

Vaknade tidigt och hade/har   värk i knäna, främst höger knä molvärker så det blir nog ingen promenad idag som jag tänkt.

Fick ju brev från tant doktorn om att jag har medicin mot högt kolesterol att hämta ut.

Jag har ju en aning högt sådant. Borde ta mig till biblioteket också men det blir nog varken eller om jag inte tar bilen.

Det är ju fettisdag idag, alltså semeldagen men jag får se om det finns något att slänga ihop här hemma.

Dessutom börjar det bli dags för månadens räkningar.


Kallt ute var det men nu har tempen stigit till -7,7° och solen skiner och svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-25 08:30:10

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1009,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från SSE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 88,2 mm
Året: 114,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,0 °C
Klockan:
08:21
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
12:57
Temp - Min:
-10,8 °C
Klockan:
06:30
Temp - Min:
-4,2 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1011,6 hPa
Klockan:
00:54
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1009,5 hPa
Klockan:
06:26
Lufttryck - Min:
994,6 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:14
Sol upp: 07:02
Sol ned: 16:44
Skymning: 17:32
Dagsljus: 11:18 tim:min
Dag längd: 09:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:11
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så bilderna.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards