jans

Alla inlägg den 4 februari 2020

Av Jan Sandström - 4 februari 2020 22:58

...på teknik idag.

Monterade termostaten (Heatit Z-TRM2fx) hos Anders men när jag sedan skulle försöka få kontakt mellan den och hans (Telldus Tellstick) så går det bara inte.


Jag har lyckats ställa in termostaten för anslutning enligt enda sidan jag hittat på svenska, https://tibber.com/se/store/produkt/heatit-termostat:

Uppdaterat 5/2.

Tydligen var jag på villovägar när jag länkade till Tibber som tydligen kostar pengar.

Men sökfonktionen ska tydligen vara densamma.

När din Heatit termostat är installerad till din golvvärme är det dags att koppla dina termostater till hubben. 

  1. Sätt din hub i sökläge.

  2. Gå till termostaten och tryck på "center" (bekräfta) i 10 sek. Displayen kommer nu visa "OFF".

  3. Tryck på knappen till höger (ned) 4 gånger tills du ser "Con" på displayen. 

  4. Starta anslutningsläget genom att trycka på "center" (bekräfta) i 2 sekunder. Ikonen för inkludering kommer visas i ikonraden. Om kopplingen lyckas visas INC/ECL på displayen. 

  5. Nu kan du lämna programmeringsläget genom att välja ESC i menyn och din termostat är nu klar för användning tillsammans med din hub och Tibber. (vad är det för hub m.m.?)

 

Ladda ner installationsguide


Men instrukrionerna är ju på utrikiska och inte så lättförstådda så jag gör säkert något fel, men det är jag inte ensam om när jag läster, försöker läsa mig till på nätet. Det verkar finnas fler som inte får det att fungera.

Den börjar söka med att symbolen snurrar runt liksom Tellsus sida söker med att börja räkna ned men så händer inget mer.


Är överhuvudtaget apparaterna kompatibla med varandra?

Jag tror det men börjar tvivla då jag försökt några timmar med att få det att fungera.


Men termostaten verkar då fungera som en vanlig termostat om än lite mer avancerad sak.


Kanske måste man ha en separat app för att styra värmen, ja om jag får tro https://support.futurehome.no/hc/no/articles/360024232292-Heatit-ZTRM2fx-Termostat

Det går nog inte så då har jag fått fel information då jag köpte den.

Kommentarer

Telldus Live! has no support for scheduling and event control of thermostats at the moment. Manual control is available though.

External sensor temperature is reported to subnode 2.
Floor sensor temperature is reported to subnode 3.
Output status and energy is reported to subnode 4.

Länk till manual
Av Jan Sandström - 4 februari 2020 09:31

Tisdag den 4/2


Igår pyssel här hemma men mycket vid datorn.

Svetsade fast skyddet över ljuddämparen på anders snöslunga.

 


Gick även en promenad i det fina vintervädret men väglaget var inte det bästa, isigt, knöligt och halt fast jag hade broddar så det gick fint.

 


Fikade semla och kaffe och låg en stund på soffan med ljudboken och så kom Inger hem från ett besök hos en god vän hon åt mat med hemma på Umedalen.


Fick SMS om att jag kan hämta ut termostaten till Anders toalett men den hämtar jag imorgon då Inger hade bilen.

Vi åt senare middag och såg lite TV om snö, senare blev det nya serien Tunn Is som vi såg på TV4play.

Gick isäng och har sovit skapligt men med massor av drömmar, fast eller kanske på grund av värken.

Knän, tår och händer är värst.


Men det blev kallt igår kväll, -25° i stugan och här hemma bara runt -10°, men i morse var det -15° här men -25,5° i stugan i morse.

Utomhus alltså.


Idag ska jag alltså ut och köpa termostaten och sedan till Stöcksjö där jag ska montera den och lämna tillbaks snöslungan men nu behöver jag inte skotta nån snö.   

Sedan får jag se vad det blir, sittar väl här hemma men kanske kör in min slunga i garaget och kollar vad jag ska ha för delar till hjulaxeln som glappar.

Jag har inte lyckats få fram det på någon bild/sprängskiss från nätet utan måste kolla direkt på slungan.


I alla fall har jag nu -12,8° och tempen stiger sakta så kanske värmer solen en aning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-04 09:45:10

Temperatur: -11,3 °C
Lufttryck: 1016,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NNW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,2 mm
Året: 45,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
0,2 °C
Klockan:
12:32
Temp - Min:
-15,0 °C
Klockan:
06:32
Temp - Min:
-10,9 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1017,0 hPa
Klockan:
09:44
Lufttryck - Max:
1013,3 hPa
Klockan:
23:40
Lufttryck - Min:
1012,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1000,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:15
Sol upp: 08:10
Sol ned: 15:37
Skymning: 16:32
Dagsljus: 09:17 tim:min
Dag längd: 07:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:25
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är bilderna.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards