jans

Direktlänk till inlägg 4 februari 2020

Jag blir inte klok...

Av Jan Sandström - 4 februari 2020 22:58

...på teknik idag.

Monterade termostaten (Heatit Z-TRM2fx) hos Anders men när jag sedan skulle försöka få kontakt mellan den och hans (Telldus Tellstick) så går det bara inte.


Jag har lyckats ställa in termostaten för anslutning enligt enda sidan jag hittat på svenska, https://tibber.com/se/store/produkt/heatit-termostat:

Uppdaterat 5/2.

Tydligen var jag på villovägar när jag länkade till Tibber som tydligen kostar pengar.

Men sökfonktionen ska tydligen vara densamma.

När din Heatit termostat är installerad till din golvvärme är det dags att koppla dina termostater till hubben. 

  1. Sätt din hub i sökläge.

  2. Gå till termostaten och tryck på "center" (bekräfta) i 10 sek. Displayen kommer nu visa "OFF".

  3. Tryck på knappen till höger (ned) 4 gånger tills du ser "Con" på displayen. 

  4. Starta anslutningsläget genom att trycka på "center" (bekräfta) i 2 sekunder. Ikonen för inkludering kommer visas i ikonraden. Om kopplingen lyckas visas INC/ECL på displayen. 

  5. Nu kan du lämna programmeringsläget genom att välja ESC i menyn och din termostat är nu klar för användning tillsammans med din hub och Tibber. (vad är det för hub m.m.?)

 

Ladda ner installationsguide


Men instrukrionerna är ju på utrikiska och inte så lättförstådda så jag gör säkert något fel, men det är jag inte ensam om när jag läster, försöker läsa mig till på nätet. Det verkar finnas fler som inte får det att fungera.

Den börjar söka med att symbolen snurrar runt liksom Tellsus sida söker med att börja räkna ned men så händer inget mer.


Är överhuvudtaget apparaterna kompatibla med varandra?

Jag tror det men börjar tvivla då jag försökt några timmar med att få det att fungera.


Men termostaten verkar då fungera som en vanlig termostat om än lite mer avancerad sak.


Kanske måste man ha en separat app för att styra värmen, ja om jag får tro https://support.futurehome.no/hc/no/articles/360024232292-Heatit-ZTRM2fx-Termostat

Det går nog inte så då har jag fått fel information då jag köpte den.

Kommentarer

Telldus Live! has no support for scheduling and event control of thermostats at the moment. Manual control is available though.

External sensor temperature is reported to subnode 2.
Floor sensor temperature is reported to subnode 3.
Output status and energy is reported to subnode 4.

Länk till manual
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Söndag 12 maj 18:22

Alice hälsar och säger att den var så god och färskmat gillar hon, nu.       Men hon lyssnar inte på mig när jag sa att man inte ska leka med maten.     Men videoklippet får jag inte upp nu heller.Är det någon bloggare som lyckats lägg...

Av Jan Sandström - Söndag 12 maj 09:16

Söndag den 12/5   Vann rätt låt? Fanns det någon rätt låt? Jag har inget svar på någon av frågorna mer än att det mesta kändes som skit. Möjligen var Frankrike en hyfsad låt fast låtarna var det inte mycket fokus på utan mer skrik och skrän...

Av Jan Sandström - Lördag 11 maj 09:33

Lördag den 11/5   Nu har jag då rättat till några fel jag tidigare skrev. Igår så åkte vi snabbt in till Vindeln och först till Autoexperten eller Centrumrep i Vindeln. Egentligen stängt igår men jag fick komma in och prata, vi kom fram till ...

Av Jan Sandström - Fredag 10 maj 22:08

Vi hade ytterdörren på glänt idag när vi satt på altanen med vårt fika.Då smet Alice ut. Eller det var liksom meningen att hon skulle få komma ut i vårsolen och hon gjorde några försök ut och så in igen. Men till slut kom hon ut och upp i mitt knä ...

Av Jan Sandström - Fredag 10 maj 12:26

Vi har varit in till Vindeln och till Autoexperten, tidigare Mekonomen verkstad.   Släpvagnsaxeln kunde de inte ta emot för när man sätter in nya bussningarna MÅSTE man ha ett specialverktyg och brotscha insidan till exakt passform till röret som...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards