jans

Direktlänk till inlägg 6 februari 2021

Godmorgon från Jönköping

Av Jan Sandström - 6 februari 2021 09:34

Lördag den 6/2


Igår lite mek och grejande här i huset innan jag och Inger åkte till Biltema och handlade en hel del grejor.

När vi åkte hemåt igen kom Ambulansen som bara gjorde ett varv i rondellen och tillbaks samma väg igen.

Ut på E4 igen och lite trafik men innan vi var här igen bröt man radion om en trafikolycka, där jag först trodde det var där vi kört.

Senare fick jag se att det var två lastbilar som krockat i kurvan just bakom där vi kört upp på motorvägen. Inte undra på att det var få bilar bakom mig.


Här hemma mer jobb, rensa avlopp med rensaren vi köpt och den fungerade fint. Det gör den av erfarenhet då vi haft sådana länge.

Den där man suger och trycker så att proppen släpper.

 

Vaskrensare heter den ju.


Sedan fick jag och Inger åka och hämta barnbarnen på förskolan och det gick fint även om jag höll på att frysa ihjäl på kuppen.

Trodde inte vi skulle behöva stå ute och vänta en halvtimme i blåsten över sjön.

Men vill man vara fin får man lida pin heter det ju   Fast så fin var nog inte jag.


Hemma igen blev det middag, en god soppa och varma mackor som farmor gjort och även barnen tyckte den var god.


Jag såg en planetfilm på datorn

Seungriho (2021) eller Space Sweepers 

Den finns på Netflix och är sisådär.

 

Prat runt rumsbordet och sedan isäng redan halv elva. Men med ljudboken blev klockan närmare midnatt för mig.

Då snarkade Inger högt utmed mig i bäddsoffan.

 

Barnen var uppe vid 7 och Inger steg upp, närmare åtta väckte dom mig men jag var redan vaken och kollade mobilen och värmen där hemma och i stugan.

Jag oroar mig lite för varmförrådet som värmen lade av i just som vi skulle åka söderut i onsdags men Erik åkte och räddade allt.

Nu har den sjunkit igen men jag gissar att det kan vara ena elementets termostat som stängt.

 

Det har varit si och så med kontakten givare och nät men nu verkar det ha kommit igång igen.
Kanske ligger värmefläkten och stör givaren.
Jag får nog införskaffa två nya element och då sådana här, hängslen och livrem.

 

Bara det inte smäller i och blir 30-35 grader kallt så fungerar det nog tills jag kommer ham igen och kan fixa det.


Idag blir det balkongbesiktning och jag ska kolla under golver så får Tomas kolla uppifrån   

Fast vi ska bara kolla på och se om det behöver bytas några brädor och sådant och målning.


Ute är det nu -8,8 ° och solen skiner men det verkar blåsa från sjön, och Vättern är stor och kall just nu.

Hemma visar väderstationen och kameror Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-06 10:00:10

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1018,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -8,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 11,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,7 °C
Klockan:
09:56
Temp - Max:
-2,2 °C
Klockan:
11:21
Temp - Min:
-11,4 °C
Klockan:
00:25
Temp - Min:
-12,6 °C
Klockan:
22:51
Lufttryck - Max:
1020,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1020,9 hPa
Klockan:
21:29
Lufttryck - Min:
1017,7 hPa
Klockan:
07:01
Lufttryck - Min:
1013,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:08
Sol upp: 08:01
Sol ned: 15:46
Skymning: 16:40
Dagsljus: 09:32 tim:min
Dag längd: 07:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:18
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


     


Så här såg det ut lite tidigare men nu är det riktigt fin solig dalgång där ute.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards