jans

Alla inlägg under juli 2022

Av Jan Sandström - 16 juli 2022 22:56

Efter att ha ätit räkmacka och annat före Enköping

Så blev det på småvägar och irrvägar där min GPS ville att jag skulle köra.
Vi kom fram till Arlanda och fick se jumbojeten som blev hotell och andra flyg.

Exakt 18:00 var vi framme i Norrtälje och några timmars prat med medhavda jordgubbar och annat de bjöd på, men någon datorladdare lyckades vi inte fixa.
Däremot fotade jag hans finurliga pappershållare på toaletten.

Avfärd och nu kvällsfika på rastplats före Uppsala.

Av Jan Sandström - 16 juli 2022 14:57

...har Inger snuvat mig på fil till lunch. ?

Café brofästet före Enköping söderifrån

Av Jan Sandström - 16 juli 2022 08:23

Slut batteri i datorn så jag måste fixa laddning.

Av Jan Sandström - 16 juli 2022 06:46

Det är fel på gasolpannan så vi har ingen värme i vagnen.

Av Jan Sandström - 15 juli 2022 14:01

Det gick fint att köra även på vägen runt vähavstängningen, ett par mil extra på smal och trevlig väg där jag körde med infällda backspeglar.

Här soligt men regnrisk.

Av Jan Sandström - 15 juli 2022 07:55


Fredag den 15/7


Igår sa vi hejdå till Tomas och Harry och så körde vi runt kvarteret och hem igen.
Inger trodde hon glömt sin platta, men den låg i korgen i baksätet så då kunde vi surfa iväg på E4 söderut.
Lite regn och lite sol men söder om Skuleberget blinkade det till framför mig, det var Tor som for omkring i sin vagn.

Ett par ordentliga blixtar snett till vänster ute över havet och så regnade det. Ordentligt regn men inte som för några år sedan nedanför Uppsala då trafiken nästan stannade och det flöt 1 dm vatten på motorvägen. Men det varade kanske i 500 meter innan allt upphörde.

Tur man inte körde MC en sådan gång. Fast nästan något sådant fick jag hemma för många år sedan då jag körde över Tegsbron i Umeå och det kom en regnskur så jag blev blöt ända in till trosorna.
Fast då kunde jag vända och åka hem, byta om allt och ta bilen ned till Anders som var på Norrbyskär och skulle ha Insulin.


Men nu för oss så började det blåsa ganska ordentligt så vid fika vid Höga Kustenbron gungade vagnen då vi fikade och dom varnade för 14 m/s sidvind och det märktes då jag passerade pylonerna.

Då var det nära att vagnen började wobbla, det kändes så så.


Vi stannade till på en rastplats och flyttade förtältet vi hade fastspänt i baksätet, tältet till bagaget och stativet längst fram inne i husvagnen och det blev bättre med lite mer tyngd på draget.

Då jag lastade hemma trodde jag det skulle bli mer bagage men bilen var nästan tom och inte mycket med os i vagnen heller.

Det gick fint att köra hit till rastplatsen men ack så tråkig väg det är.

 


Här blev det sallad och en liten öl för mig och senare delade vi på den här räkmackan vi köpte tillsammans med hjortronsylt och en T-tröja till Inger.

Det var här vi stannade och handlade och fikade.

     

 


Det blev en hyfsat tidig kväll och jag har sovit ganska bra men lite kallt i morse vid ½5, skulle starta värmen men då ville inte gasolpannan vara med, den ville inte gå igång så vi kröp isäng igen och sov till 7 då jag ställt klockan.


Efter toabesök med rakning så gjorde jag te och kaffe samt min macka, Inger fick göra sin egen som hon vill ha den.

Lite surf med tidning och bloggande innan vi snart ska lätta stödben och köra till Borlänge där vi ska lossa förtältet.

Sedan direkt ned till Örebro där vi ska vara med på Sigrid Hammarbäcks begravning.

Hon blev ju sjuk i vintras och klarade inte sig men hann fylla 70 innan hon dog.


Det är så här det är när man blir äldre, då byts bröllop och dop mot begravningar.

Men sånt är livet och man får vara glad och tacksam över varje dag man får och det kunde vara värre som för alla dem i Ukraina och allt annat meningslöst våld ute i samhället.


Efter allt i Örebro drar vi iväg till någon vägverkscamping, troligen Sickelsta söderut vid Kumla och sedan får vi se.

Eller vi får se om min kusin i E-tuna är hemma så kör vi söder om Hjälmaren, eljest kan det bli motorvägen mot Norrtälje.


Solen skiner här och 10,8° men det blåser så vi har suttit inne i husvagnen.


Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-07-15 08:30:14

Temperatur: 15,4 °C
Lufttryck: 988,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 15,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 34,5 mm
Året: 106,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
16,3 °C
Klockan:
06:07
Högsta Temp:
24,2 °C
Klockan:
17:03
Lägsta Temp:
12,7 °C
Klockan:
00:00
Lägsta Temp:
12,7 °C
Klockan:
23:55
Högsta Lufttryck:
988,3 hPa
Klockan:
08:10
Högsta Lufttryck:
991,5 hPa
Klockan:
00:02
Lägsta Lufttryck:
987,2 hPa
Klockan:
00:03
Lägsta Lufttryck:
987,1 hPa
Klockan:
16:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:57
Sol ned: 22:31
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:34 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:01

Men nu har stugans väderdator stannat igen, vete f-n vad det är som går galet i den.


och morgonbilderna.

          

Av Jan Sandström - 14 juli 2022 20:20

Nu finns vi här på Näsbysjöns rastplats vid Storvik nära Sandviken, Gävle.

https://www.google.se/maps/place/N%C3%A4sbysj%C3%B6n+rastplats/@60.5820658,16.5363436,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x46674d0bb6038f3f:0x9388a67615e316ad!8m2!3d60.5820658!4d16.5385323?hl=sv


Här har vi stått tidigara på väg ned till Jönköping men nu ska vi bara till Örebro.
Men vi har tagit det lugnt och kört enligt hastighetsskyltarna med ett par ordentliga raster enligt tidigare inlägg.

Vi har ätit en kall pastasallad och senare ska vi dela på räkmackan vi köpte.


I morgon blir det först Borlänge där vi ska lämna förtältet jag sålt på Facebook och vi båda hade tur att han bor så att vi kunde ta vägen förbi.

Sedan blir det Örebro där vi ska närvara vid begravningen av vår vän Sigrid.

I morgon bitti kommer troligen mitt vanliga morgoninlägg här.

Godnatt.

Av Jan Sandström - 14 juli 2022 15:43

Som tidigare svängde vi av E4 mot Mellanfjärden men nu stannade vi bara och handlade hjortronsylt, t-tröja, räkmacka och godbit vi delat på.

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards