jans

Alla inlägg den 13 maj 2024

Av Jan Sandström - Måndag 13 maj 07:48

Måndag   den 13/5


Igår hade vi en härlig försommardag med sol, värme och, en massa jobb ute.

Även Alice var ute och när vi tog rast på altanen så kom hon, med en liten mus.

     


Men jag plockade i förrådet och carporten, svalan har kommit och jag får väl se om de bygger bo där under taket på lysröret även i år.

  Det var lite trevligt att ha dem där men samtidigt oroande och så blev det en hel del skit från boet där tre små svalor växte upp.  


Jag får fundera på om jag ska sätta en kamera där även i år.

Men igår så plockade jag fram dynboxen och dubbelbänken samt en del annat och var helslut när jag efter en liten rast tog fram kedjesågen och fällde ett träd.

Ena halvan på rönnen här bak vid vedboden får bli ved men jag ska se om det inte går att göra något till Alice av en bit.

Att klösa på och platta upptill att sova på.


Det blev soppa till middag och vi såg först ett naturprogram som jag rekommenderar.

Planet Earth, Djur och människor

Det är skrämmande hur vi människor beter oss och roffar åt oss av planeten.

Personligen tror jag inte det finns någon räddning utan det kommer till en undergång av mänskligheten.

Hoppas bara att inte allt stryker med.

Vi såg även att avsnitt på Frostbiten.

Något bad i tunnan blev det inte.


Inger skulle lyssna på hockey och jag såg en annan serie en liten stund innan det blev datorn och sedan sängen.

När klockan var 23 gick Inger ut och tog in Alice som sov på trädgårdsstolen och det fortsatte hon med hos mig på sängen..


Jag har sovit ganska gott så halv sju (½7) steg jag upp.

Idag ska det bli ännu varmare så mer jobb ute idag när jag väl är klar med det här inlägget.


Nu ligger Alice och sover här i mitt knä men hon höll på att hoppa in i datorskärmen då lokatten gick på isen.

Jag har startat tre timmar höjdpunkter från älgvandringen för i går kväll så slutade årets sändning och 87 älgar simmade över i år.


Nu snart ½9 har vi +11.5° ute i skuggan och 12.8° i Vindeln.

Väderstationen här säger 12.7° och +0,6° som kallast ½3 i natt.

Nu helt vindstilla med 0,0 m/s och morgonbilderna ser ut så här idag och då måste jag tyvärr väcka dig Alice.

 

 

Väckte henne men hon vågar inte öppna kattluckan och gå ut.

          


Så här såg det ut i förrgår morse.

 

och idag men det syns nästan inte då stammarna växte framför och bakom varandra och den bakre fällde jag.

  

 

 

Fått bort en hel del här bak och det måste bli helt tomt då eller innan vi gräver nytt avlopp.

    

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards