jans

Alla inlägg den 17 maj 2024

Av Jan Sandström - Fredag 17 maj 08:59

Fredag den 17/5

och syttende mai

 


Igår så finslipade jag bord och pallar, flyttade över till husvagnens ide där jag drog på ett lager lack.


 


Och det kommer nog att bli fint efter andra och kanske tredje lagret.


   


Stuvade om i förråden och så bytte jag olja på min MC.

En varm dag men det blåste lite men hela dagen utomhus för oss tre.


Inger ladade ved så nu är det ganska fullt men två varv till ska rymmas där. Eller i alla fall 1½ och resten får lagras utomhus på stället till höger om vedboden och så nere vid badtunnan.


 


Det blev eld i nämnda badtunna för ett senare bad men först middag som jag fixade (mikrovärmde) och vi åt ute såklart.


36° i badvattnet och det är min nedre gräns men då är det så behagligt att jag kan ligga i hur länge som helst men det brann fortfarande i kaminen så tempen steg sakta och Inger kom ned i vattnet, hon vill ha varmare så konstigt att när hon duschat så har hon vridit ned vattentempen till rent utav kallt vatten.   


Jag gick in och senare kom Inger men Alice var ute fast vi såg inte till henne.

Jag satt vid datorn och inger pysslade med annat tills jag gick isäng men vid midnatt saknade jag Alice som brukar komma in.

Vi ropade men ingen katt så jag gick ut och kollade att hon inte var instängd i något av förråden men såg inte till henne.


Kattluckan var upptejpad och öppen så hon skulle komma in och dessutom har jag hennes ringklocka ifall hon sitter utanför dörren.

Har sovit men vaknat lite nu och då och ingen katt i sängen.

Sista gången var klockan fem och ingen katt men jag tänkte ligga en liten stund till och vaknade halv åtta, INGEN KATT.


Nu blev jag riktigt orolig och efter att ha varit på toa gick jag ut, öppnade förråden, kollade in och lämnade dörrarna på glänt.

Ingen katt  


Gick runt och ropade innan jag gick in och förberedde frukost.

DÅ kom hon in i köket.


Tilltufsad och blöt på huvud och ryggen och svansen dyngsur.

Så hon fick god mat som hon åt.

 


Vi kan inte förstå VAR hon hållit hus och varför så blöt för mage och tassar varma och torra.

Men lite sårig på nosen så något har hon varit med om.


 


Jag höll på att rämna av oro på morgonen men nu börjar jag återhämta mig efter att vi fått tvätta av Alice svans som luktade skit.

Men vi kan inte förstå hur hon blivit så blöt på ryggen men det kan ju vara grannens orsak för de har fått tillåtelse att spruta vatten på henne så hon inte är hos deras kycklingar och hönor.

I så fall hoppas jag hon lärt sig hålla sig borta från dem. Vi får fråga när vi träffas.


Skönt i alla fall att hon är hemma och nu ligger hon på en köksstol och sover.


Senare idag ska jag skjutsa Inger till Vindeln då hon ska jobba.

I eftermiddag åker jag in till stan, Umeå och ska först handla lite på Biltema och så hämta barnbarnet Emil som ska få vara här i stugan i helgen.

Men vi åker direkt till Vindeln och hämtar Inger så hon slutat jobbet, köper troligen Pizza som vi åker hit och äter.

Så i helgen blir det flytta vet till vedboden och då har Inger extra draghjälp.


Idag ska det bli varmare än igår och skönt med värme för en ond kropp.

Fast idag känns det bättre, badet gör nog gott så undrar om man kan få försäkringskassan att betala badtunnan.   


Inger sitter ute och äter frukost och tidning på plattan.

Inne jäser det i bunken.

 


Ute 17.4° här och i Vindeln 19.1°

Väderstationen visar 18.1° och 1,4 m/s från sydost.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

           

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards