jans

Alla inlägg den 18 maj 2024

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 22:18

Inger ville först inte men hon ändrade visst sig när hon såg

Svanen fick sällskap tidigare i kväll men är nu ensam igen.
Och månen lyser där uppe.

Det kliar så i mina ögon så jag måste ta ögondroppar och piller när jag badat klart.

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 21:13

Men det blev ändå ganska bra.


Lackat på bord och pallar blev det då

 

Inger och Emil har ladat ved till vedboden   


Jag tömde varmförrådet på färgburkar och annat frostkänsligt.

 

Av de gamla hyllorna byggde jag en ny hylla som är provisorisk då det förrådet ska tömmas och isoleras.

 

Men den är fristående och bara fäst med två skruvar i väggen.


De nya utsugsfläktarna har programmerats i appen men på den sista så small det.

En liten tråd måste ha legat och kortslutit.


Lasagne till middag och svanen ute på åkern har äntligen fått sällskap.

 

Alice håller sig hemma, än så länge men hon måste ha fått på nosen av grannens hönor, vi tror då att det är dem för hon var där igår morse och fick en del vatten på sig av deras husse Tommy vilket är rätt.

 Hon ska inte vara där och spana in de små kycklingarna.

Nu hörde vi att hon varit en gård till och tittat på deras fåglar, men kalkoner är nog inget hon ska ge sig i kamp med.


Emil har badat och jag har fått fylla tunnan med vatten och snart 37° i vattnet så då ska vi ta ett dopp lite senare, men det brinner bra så risken är att det blir för varmt för mig men ett kort dopp klarar jag nog av.


Mer från mig imorgon och det blir nog mycket av det jag nu skrivit.


GONATT. 

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 09:12

Lördag den 18/5


Nu är det sommar säger SMHI

Jag säger att eländet har brutit ut eller slagit ut, björken hade musöron men nu fullt utslagen med allt vad det innebär som pollenallergiker.

Men det är skönt med värmen så jag klagar inte fast ögon kliar och ont i huvudet.


Vi hade en natt med bortsprungen katt som jag varit upp och letat vid midnatt, kollade förråden om hon var instängd men inte det.

Hon kom inte hem på hela natten och jag gick runt på morgonen och ropade, kollade förråden än en gång men ingen katt så jag var övertygad att nu var hon borta.


Skulle göra frukost då hon kom in, blöt på huvud, rygg och svansen sur.

Har lite småsår på nosen och huvudet dessutom luktade hon skit.

Men mage och tassar rena och torra så var hade hon varit men hon var hungrig och fig mat.


   


sedan lade hon sig på en köksstol och somnade.

Så igår åkte vi in till Vindeln, en snabb lunch och jag skulle lägga dit sista brädan på balkonggolvet.


 


Inte passade den men jag hade med min multislip, den är inte lätt att klyva 2 meter och av 34 m.m tjock bräda.

Då var redan Inger på sitt jobb och jag plockade ihop grejorna och stoppade in brädan i bilen, åkte mot stan då jag skulle hämta barnbarnet Emil men på vägen har vi stugan och där har jag en rejälare såg.


Så till stugan ut med brädan och justera byggsågen, såga bort det överflödiga på brädan och in i bilen igen med den.

Allt tog väl 10 minuter och så iväg in till Umeå och Biltema där jag handlade lite av varje, slangklämmor, 3 par av hörlurar till Inger, buntband, muttrar och krafthylsa ½" insex storlek 7. 


Efter att ha handlat körde jag över och träffade mamma Anna och Emil.

Han och jag åkte tillbaks till Vindeln där Inger redan kommit hem och jag fick fast brädan, fortfarande lite tajt vid dörren men det blev bra.


Över till ICA där vi handlade och fick med oss en hare och flera säckar jord och en säck hönsgödsel (som verkligen luktar skit).


 


Jag körde över till Tre Kronor (tidigare Pärlan där vi åt pizza med barnen när de var små), Inger och Emil gick, vi beställde pizzor och de som gick gick till lekparken, jag väntade på maten och fick se lite av en Åsa-Nissefilm där han är i Raketform.

Inte den bästa men det var gårdagens matinéfilm som gick.

Jag fick maten och nu luktade det verkligen skit i bilen men hämtade de andra och vi åkte till stugan där vi åt ute.

Pizzorna var goda, i alla fall min med vitlök.


Emil fick bada i tunnan, jag gick in och satt här vid datorn med nämnda Åsa-Nissefilm som jag startade från SVTplay.


  pollen, huvudet gör ont och som en gröt inne i det, ögonen kliar men hittade en flaska droppar, piller äter jag morgon, middag, kväll och däremellan.

Att de slutade ge mig Depo-Medrol som fungerade och jag klarade säsongen utan symptom efter ett stick i rumpan.


Men det blev kväll och nu höll sig Alice hemma, Emil gick isäng vid tio och det gjorde även jag som var helslut och ont i kroppen.

Jag har sovit gott och Alice vid mina ben, tror inte ens jag varit upp och kissat fast jag druckit så mycket igår efter pizzan.


Halv åtta steg vi då upp och Emil vaknade.

Frukost avklarad och de andra är ute, Alice har fått en kompis.


 


Han har ju två katter hemma, Otis och Bella och van vid katt hela sitt liv.


Idag ska han och farmor lada det sista på veden, jag funderar på att stänga in mig i ett förråd och sortera småprylar.

Rördelar, skruvar, muttrar eller vad som finns där.

Men jag ska eller måste lacka på bordet och pallarna ett lager till.


   


Tar kanske med mig luftrenaren som får gå i maxläge. Eller så blir det här inne men kommer nog att vara ute tidvis för det går ju inte att helt undgå pollen.

Hemma i det tidigare huset kunde det hända att jag klädde på mig och gick in i matkällaren/kylrummet där det var skönt eller så in i duschen.


Klockan är tio och vi har 20.8° både här och i Vindeln.

Väderstationen visar 21,2° och 2,4 till 7,1 m/s från sydväst eller västlig vind som det växlade till. Alltså blåser det in pollen söderifrån.

Soligt ska det bli men kan komma in lite moln. Kanske bara skönt med lite mindre solljus.

Men in natt var den lägst 1,7° klockan fyra och igår max 25,2°


Morgonbilderna ser ut så här.


Är det det här som kallas barnarbete, farmor bara står med mobilen och Emil får slita.   

 


Fast jag tror hon bara skulle ta en bild.

Nu ombytta roller.


 


        


Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards