jans

Alla inlägg den 19 maj 2024

Av Jan Sandström - Söndag 19 maj 08:42

Söndag den 19/5


Igår blev det mycket gjort men inte det jag direkt planerat, inte att göra igår.

Jag lackade lägenhetens köksbord och iläggsskivorna samt 4 pallar.


 


Emil hjälpte Inger att köra in ved till vedboden, det blev kanske inte så mycket som farmor tänkt men det blev några kärrlass.


 


Under tiden hade jag burit ut alla färgburkar och annat från varmförrådet som är tänkt bli en del till vårt större sovrum.


 


Då ska väggen till vänster rivas och dörren stängas igen.

Hyllorna som var där inne

 tog jag bort och de blev till en ny hylla i det som ska bli varmförråd och verkstad  

   

 


och inkommande vatten (nere till höger) och annat ska tas bort för att hamna i nya toalett och tvätt. 



Svanen fick en kompis men den stack senare och hon/han som är i vattenhålet kan då blyga för ibland så far hon iväg en sväng.



 


Alice fick då ordentligt med stryk av hönorna hos grannen, vi tror då att det var där för de sa att hon var hos dem och då fick vatten på sig, men de erkände inte om hon var inne hos hönorna mer än att räven kunde då inte ta sig in men en katt kanske kunde.

I alla fall har de tillstånd att slänga vatten på henne för att skrämma bort hon från dem liksom nästa granne som har kalkoner men de är nog lite för stora att ge sig i kamp med även om de nu har kycklingar, som är större.


 


Vi var ute hela dagen men senare tog jag itu med att lägga in toafläktarna jag köpte från Clas Ohlson i appen från PAX.

  Det gick fint på två men den tredje slarvade jag tydligen på för det SMALL     Inte så men det var kortslutning när jag stoppade in kontakten.

Men fläkten höll och fungerade vid nästa försök.


 


Det blev middag och lasagne som var smaskigt god, Emil badade och senare när han gått isäng och jag fyllt på en dm. i badtunnan så hoppade jag i, Inger tänkte inte bada men såg att det var varmt nog till henne så då kom hon också ned i vattnet och det var skönt för en ond kropp.


 


Månen sken och tyvärr var det så ljust att det var som på dagen.


 


Det kom mig att tänka på ugglan som är ett konstigt djur.

På dagen ser den ingenting men på natten ser den lika bra som på dagen.      


Det blev dusch efter tunnan, ja även före men efteråt satt jag i soffan med boken och fick en kelsjuk kisse i mitt knä. Då mår man gott. Hon somnade sedan utmed mig.


Gick isäng och det tog inte lång stund innan hon kom upp till mig i sängen.


Jag har då sovit gott men fått upp och kissa några gånger, det brukar vara ett tecken på att värken släpper men pollen får jag fortsätta ta piller och ögondropper mot.


Vi har försök lära Alice gå i kattluckan, det har kommit så långt att tejpar vi upp den i öppet läge så har hon gått igenom den om vi inte är i närheten.

I natt har den varit som normalt öppen men luckan nere.

Jag har satt en kamera där för att tidigare hålla koll på Anders katt Lycka som började ta med sig möss in i stugan och släppa lös dem. Då var luckan reglad och stängd men nu aktiverade jag kameran så den spelade in rörelser.


Nu på morgonen fick jag bevis för att även Alice vågade använda den.


 


När hon skulle in fick jag se att först sträckte hon ut tassen och petade på luckan och sedan kröp hon väldigt försiktigt in.

Så nu kan hon gå den vägen OM inte vi är inom synhåll, då sitter hon i hallen och bara tittar, som Gunnar och de andra katterna gjorde.


I alla fall har jag sovit idag och steg väl upp runt halv åtta, Alice har varit kelsjuk och legat i mitt knä här vid datorn men nu vet jag inte var hon är.


Jag hade tänkt lacka det tredje lagret men tror jag avstår då det är kallt ute och regnar, det är under taket men det är kallt.

Inger ska senare idag till Vännäs och då kör jag henne dit, sedan åker jag och Emil till Umeå och till Anders som ska bjuda på mat.

Hur det blir sedan får vi se, antingen kör jag hem Emil eller om Anders gör det. Enklast och billigast är ju om jag kör men Anders kanske vill träffa Anna eller något annat han ska göra.

Det ordnar sig.


I alla fall ska jag ta vägen via Vännäs och hämta Inger innan vi åker tillbaks hit till stugan.

Men i kväll blir det nog inget bad, tror jag då.

Det ska då kunna bli 15° och sol senare idag så jag kanske hinner lacka bord och pallar.


Det har regnat men det blev inte ens så mycket att regnmätaren registrerade det och det minsta är 0,3 m.m

Bra för jag har inte lagt över virket vi har där ute.

Men det skulle behövas regn och ganska ordentligt sådant så att naturen sköljs rent och vägdammet försvinner.

Dessutom blir det fort grönare med lite regn.


Nu vid halv nio har vi +11.7° och i Vindeln 12.2°

Väderstationen säger detsamma 12.2° och i stort sett vindstilla med max 1,0 m/s från nordost.

Kallast i natt var det vid midnatt med +6,5° och varmast igår med 24,1°

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

               

  

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards