jans

Alla inlägg den 21 maj 2024

Av Jan Sandström - Tisdag 21 maj 08:29

Tisdag den 21/5

Tjugoförsta maj, snart dags för räkningarna och så har maj månad sprungit iväg.

Det är väl för skolelever som maj masar sig sakta fram.


Men för vi pensionärer som håller på med 1001 saker samtidigt rusar tiden iväg.

Men igår fick vi besök av Grehn som ska gräva avloppet här och vi gick runt och kikade.

5 träd måste tas ned och även ett sjätte som ska fällas av annan anledning så då får vi lite ved   

Fast vi har ju inte direkt ont om sådant just nu, pallarna och säckarna är borta. De körde vi tillbaks till Oxviken Gård där det blev en längre pratstund innan vi tog vägen ned till Kvarnfors och så 363:an tillbaks till Överrödå.

Ned körde vi via Varmvattnet och Tavelsjö men östra vägen från T-sjö till Trehörningen är den minst sagt vedervärdig.

Tycker synd om busschaufförens som måste köra den vägen och vi hamnade bakom den när den kryssade sig fram mellan hålen.

Fast den vägen är betydligt kortare så tog den mycket längre tid att köra.


Men vedsäckarna är borta


 


och i stort sett alla 9 m³ gick in i vedboden som rymmer 7,5 m³ och då var det ett varv ved kvar i den.


 


Men dörren fick vi inte igen helt i lås så det får stå en stock som håller igen den.

Inte ens fladdermöss eller getingar kommer nu in i den och frågan är var jag ska börja plocka ved till hösten.  

Småskräp och näver samt lite typ tändved ligger i alla fall utanför boden men det går nog åt, det ska bli ett litet tak över den sidan.

 


Svanen verkar ha övergett vattenhålet ute på åkern som nu torkat upp, men jag vill se när Larssons kommer och harvar, hur djupt traktorn kommer att sjunka.

Fast de vet om surhålet och brukar ta en sväng runt det men aldrig har jag då tidigare sett att vi haft en mindre sjö där ute med fåglar simmandes i det.


  


Jag lagade vertikalskäraren som jag hämtade trasig från Anders, handtaget, det som startar motorn hade gått av och inte ens lönt att försöka limma så in i förrådet och hämta det från förra skäraren.

Men det var inte helt lika så jag fick byta hela, bort med sladden och löda fast inne i handtaget och så passade inte hålen i metallbygelhandtaget så jag fick borra upp ett nytt hål. Men nu sitter det där, skulle bara behöva byta ut skären men tror inte jag har en hel sats kvar.

Det får jag kolla och eljest göra en beställning eller inte. De var ganska dyra så jag kanske skulle pröva att svetsa på så de blir längre.

Kan bli en bra svetsövning. Skären borde vara i hårdmetall så kanske de inte nöttes ned så fort.

Bauhaus har, eller har inte verkar det som 

  men de ser ut så här och är till Al-Ko

Nu är de nednötta till nedersta taggen.


Det blev lite plock med ett och annat, lunch och kaffe ute då det ändå blev en riktigt fin dag fast den började med långkalsonger och tjocktröja.


Efter att vi innan middan körde tillbaks pallarna åt ute så satt jag inne och räknade och skrev upp det som behövs till att varmbona förrådet


   


och kom fram till att det, blir dyrt. 32 286:- har jag kommit upp till men då tror jag det mesta är med förutom elinstallationen som också ska till.


Efter att ha räknat och kollat runt på byggföretagen samt haft min SF-serie på sidoskärmen så blev det kväll och jag har sovit gott.

Alice blev kelsjuk vid 6-tiden men jag fick somna om till slut och halv åtta blev det morgon.


Grävare Grehn tyckte vi ska prata med Kommunen om grävningen även om han sköter allt med papper och sådant.

Så idag ska vi till Vindeln och Inger har tvättid och då går vi över till kommunhuset.

Så nu ska jag ta fram kartor och ritningar på hur vi tänkt gräva och vad vi har för mark.

Förhoppningsvis duger det och att vi inte måste provgräva och sätta ned rör för att mäta var grundvattennivån ligger.

Men det ska gå att gräva och ha brunnen där jag tänkt mig.


Igår kväll plockade jag ihop grejor och saker för att sätta upp kattnätet på balkongen och idag kan det bli gjort.

Nu springer Alice genom kattluckan utan problem men hon kommer nog att mest ligga inne så det inte ska bli så varm och solig dag, det kommer bättre väder imorgon och framöver.


Nu snart ½10 har vi ändå 9.2° här och i Vindeln 11.4°

Väderstationen visar samma 9.2° och 1,0 m/s från öster.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

   


Björken grönskar så smått men i stort har nog björkarna slagit ut nu. Den här är lite sen.

 


Här kommer de nog och harvar snart för borta vid "Frysnäskorsningen" har de redan kört.

     

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards