jans

Alla inlägg den 29 maj 2024

Av Jan Sandström - Onsdag 29 maj 07:26

Onsdag den 29/5


Igår åkte vi in till Vindeln men jag fick ganska direkt åka tillbaks till stugan då Inger glömde det viktigaste hon skulle ha med och det stod kvar på köksbordet, då är det skönt att det ändå bara är 2 mil enkel väg och vädret fint.


Tillbaks till lägenheten och Inger fick sitt och kunde gå iväg till det hon skulle göra.

Jag satt på balkongen och läste innan jag hade tiden inne för mitt.

Service på bilen så bara att åka dit med den och en kasse med boken och korsord.


2 timmar skulle det ta, och det tog det, jag hann läsa flera sidor och lösa flera korsord och dricka flera muggar kaffe.


 


Så kom han ut likt en läkare på akuten och såg bister ut som om han hade ett dåligt besked, eller kanske inte bister men han hade ett dåligt besked.

Bilen överlevde inte,


Nåja jag skulle i alla fall inte få den idag (läs igår), de skulle bara fylla olja då de upptäckte att, de inte hade någon olja till bilen.

De hade fel olja för min motor har kamremmen i oljebad och sådan olja var beställd, enligt kartongen var det sådan men innehållet var fel så de kunde inte fylla på.

Men jag skulle få en lånebil utan kostnad vilket var en lättnad då Inger skulle hämtas och vi måste tillbaks till stugan.


 


Men inte vill jag då ha en sådan här bil för den var svår att köra och det fattades en sista växel.


 


Vi kom då tillbaks hem till katten och kunde äta middag ute på altanen, varmt var det och jag som skulle göra så mycket.

Trodde inte servicen skulle ta så lång tid men det var mycket som skulle göras den här gången.


Jag gick i alla fall ut till varmförrådet och fick bort lite mer på väggen, kapade upp en bräda och såg att det far isolering inne i den.

Ovanligt då det är en innervägg men knappast bärande. Troligen inte i alla fall så späda reglar det är.

Tror jag löste det med eluttaget som inte har ström. För en tid sedan kopplades strömmen bort från toaletten och det kan vara så att det var därifrån strömmen till uttaget kommer. men det ser jag när vi senare river väggen.

  


Inger ville ha fler ljudböcker till sin MP3 så vi letade i vårt arkiv och hittade några, men det tar tid att hämta hem från lägenheten där min NAS står.

Sedan ska de packas upp och nu är de klara. 


Jag gick isäng igår och här i kontoret/gästrummet/barnrummet och har sovit ganska gott men gick upp och rörde på benen ett tag vid 3-tiden.

Kvart i sex steg jag då upp och gjorde morgon, Alice har tydligen sovit ute inatt men kom in och har leget i mitt knä.

Nu har Inger vaknat och då hängde Alice med henne ut så jag kan skriva det här i lugn och ro med båda händerna,


Men jag ska åka iväg och hämta min bil på förmiddan och så köpa undertaksduk på Bygma så jag inte fick tag på den i stan.

Sedan funderar jag på att sätta kofoten i förrådet vi ska isolera.

Men först kanske det borde tömmas på allt. Eller? Svårt att tänka igenom hur allt är enklast att göra.


Detta pollen gör mig lite seg i tanken men bilen ska först hämtas.

Varmt ska det också bli idag   med upp till 25°

Nu klockan åtta har vi 17.4° och inne i stan (Vindeln) är det 20,1°

Väderstationen säger 19.1° och 1,7 m/s sydlig vind, risk för åska säger de också.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag och jag undrar om det här är en snytbagge som satt på utsidan av köksfönstret, Vet vi hade sådana i hemma i huset på Grubbe då jag var liten.
Enkelt att söka på nätet men jag har inte idas göra det.

 


Och husvagnen borde jag också ta hand om.

 


Och det sista av virket ska plockas om.

   


Svalorna flyger i carporten och sitter på lysröret, vi kanske får smått där i år också.

   


Alice såg ut att somna där hon satt på hallmattan och väntade på att matte skulle gå ut.

    

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards