jans

Alla inlägg den 30 maj 2024

Av Jan Sandström - Torsdag 30 maj 19:58

Men ändå är jag nöjd med dagen då vi flyttat virke och börjar riva i förrådet.

   

Men så skulle vi stänga dörröppningen så att inte svalorna slyger in och bygger bo.

 

Det va rdå det hände.


Ja du fattar.

     



Så nu nån film från Netflix och en öl till.

Sedan godnatt.



Av Jan Sandström - Torsdag 30 maj 07:53

Torsdag den 30/5


Igår åkte jag med lånebilen in till Vindeln, men min bil var inte klar utan det skulle kanske ta nån timme till, eller två.

    Körde till Bygma och fick tak på undertaksplast, den rullas ut ovanpå takstolarna under plåttaket så ev. kondens inte droppar ned i isoleringen utan rinner ut vid takfoten.

Sedan till lägenheten där jag gjorde kaffe och satte mig ute på balkongen med korsord.


Blev less och gick in och städade lite på skrivbordet och så diskade jag upp lite i köket innan jag körde tillbaks till Centrum-Rep som verkstan heter och ute stod min bil så då bör den vara klar. Fick hämta ut den till ett pris på lite drygt 5000:- och det problem vi haft med smällar bak i bilen orsakades förmodligen av en stor sten som hamnat inne i en fjäder, troligen från vägrenoveringen här förra sommaren.


       


Med egen bil kom jag tillbaks till stugan och år lunch innan jag tog itu med ett eluttag på gäststugan.

Stod där med sågen då Inger kom och knackade på axeln och sa att nu var han här.


Det var leveransen från BYGGmax som kom.

 


Det ser inte ut att vara så mycket men med egen släp så skulle jag ha fått köra 4 vändor till Umeå och så omaket att plocka ihop allt och lasta.

Väl värt pengarna att få det hemkört MEN ingen flaggstång, då kommer den senare och de får köra en gång till hit ut.


 


Det var varmt igår och katten Alice verkade slö. Men det var jag också.


 


Fast ganska skönt med lite värme.


 


Det blev presenning över virke och annat men isoleringen tänkte jag flytta in under husvagnstaket men ville inte bära allt.

Så jag tog gräsklipparen och testade med ett spännband runt pallen och häckta det i klipparen och det gick som en dans att dra pallen runt en bit efter vägen och upp mot husvagnen, kunde inte dra den ända in för då skulle jag inte ha kunnat komma ut igen.

Nästa var lite tyngre och när jag kom in på uppfart 3 så ramlade hälften av.

Det gjorde inget för jag skulle ändå lossa och stapla in det under taket.


Med allt på plats så återgick jag till mitt eluttag och kapade upp lite på en fasadbräda så att det nya rymdes mellan lockbrädorna.

Trött slut och svettig blev det en dusch ute bakom stugan och skönt att kunna gå naken för att torka i solen.


Inger ville ha tvättat så koppla in högtryckstvätten och spola av trappen och mjölkbryggan.

Sedan fick det vara nog med arbete för mig.


Det blev middag ute och så satte jag mig här inne vid datorn där det fanns saker att ta hand om.

Att isolera förrådet blir lite småpyssel med trappen ivägen på ena sidan och i carporten hänger och sitter en massa på väggen.

Trappen kan jag såga av trappsteg närmast väggen så att det går att bygga ut de 5 cm som blir, eller det kan bli 6,7 cm med läkterna beroende på vilken tjocklek jag får tag på till den utanpå vindpapp och under panelbrädorna.




   


Efter dagen blev det sängen och Alice låg här inne och sov på en trave filtar på korgstolen.

Jag lade mig här i gästsängen och har sovit gott men har drömt om katten Gunnar som vi begravde häromdagen, men det var den 1/1 som han somnade in "lillgrabben" som vi kallade han.

       

 


Fönstret öppet och det var inte bra för pollen och luftrenaren står inne i andra gula sovrummet där Inger sov.

Men har ändå sovit gott och steg upp straxt innan sju.


Idag, ja då blir det flytta virke och så kanske börja riva på förrådet, väggen mot bilinfarten kan vi rensa och börja med.

Sätta in nya dörren och isolera på de 45 mm som ska dit och så nya panelbrädor.

Men allra först måste jag inspektera och se om jag fått allt som jag köpt eller om det är mer än flaggstången som blev försenat.


Det ska bli en varm dag även idag men inte så soligt vilket kan vara skönt, regn skulle marken behöva men inte jag.

Jo kanske för utan regn och så torrt som det är vågar vi inte elda i badtunnan då det är sydliga vindar och det blåser in mot skogen.


Nu ½9 har vi 17.6° här vid stugan och 19.7° i Vindeln.

Väderstationen säger 18,8° och 1,7 m/s från sydost så då kommer det att damma här nu när de börjat harva åkern.

Men det dammar inte som i fjol.

       

DÅ dammade det.

Morgonbilderna ser då ut så här idag.

   

 

Traktorn kör där borta till vänster på bilden.

     

 

Fontänerna fungerar nu som de ska.

 

 

Det här virket ska nu flyttas ned till det som levererades igår.

 

 

Fast det ser skönt ut på frukostplatsen.

    

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards