jans

Direktlänk till inlägg 2 mars 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2 mars 2015 08:02

Måndag härliga måndag och den 2/3   


Inte för att det är något särksilt med idag.


Igår däremot vaknade vi sent i stugan, pysslade lite och plockade ihop, gick över till grannen och pratade om ett eventuellt indragande av fibernätverk i byn.

Kanske blir det av eller så blir det inte av, det finns många saker som kan ge det ena eller andra inte minst kostnaden.

Sedan lastade vi Gunnar i bilen och åkte hem, in med det viktigaste som Gunnar och kylvaror och så bytte vi kläder och åkte till Vännäs.

Gunnar ville ut men vi kunde inte släppa ut han för då hade vi troligen inte kommit iväg i tid och jag tyckte synd om kisse, dessutom var han säkert nödig och ville på toa vilket han alltid gör ute även om vi har en låda inne till han.


I vännäs skulle det vara välsignelse för en ny släkting, lilla Signe som är dotter till våra barns kusin.

 

En riktig liten sötnos Signe Vigren boende söder om Umeå, låt säga Ö-Vik, nästan.

Sedan blev det mat och kaffe med kakor och glass. Varför ska man äta så mycket när det är gott.   


Snabbt hem och vid ½8 var vi hemma, tänk att lille Gunnar hade gått på lådan och gjort sina behov, ibland är han duktig men när det gäller kattluckan helt omöjlig.

Nu fick han springa ut och det gjorde han hela kvällen och natten och morgonen.

Jag försökte se film men var så jäkla trött att halv tio gick jag isäng, försökte lyssna på ljudboken men orkade inte.

Inte heller mådde jag bra då jag ätit mycket och var uppblåst, jag bidrog till den globala uppvärmningen.

Jag har ju en form av tarmkattarr som ger luft i magen likt en ballong nästan men har sovit gott mellan gångerna Gunnar velat ut eller in. Men jag har svettats och frusit i omgångar och känt mig förkyld.


Sista gången han gick ut var vid halv fem någonting och då var det svårt att somna om.

Så när klockan närmade sig 6 kom en verkligen dyngblöt Gunnar in, det stänkte om han då han hoppade ned från fönsterbänken.

Jag steg upp och gav kisse mat så in i duschen och nu sitter jag här. Igen.


I stugan var säkert mycket nytt för Gunnar men han lämnade spår lite här och där.

 

Genom bildbehandlingsprogrammet har jag fått avtrycken lite tydligare men bilderna har även blivit "hårdare".

 

Och så dök ju dessa kattätande rovdjuren upp, en flock renar som samerna drav förbi stugan och de fastnade lite på två bilder.

   

Det var grymt blåsigt i helgen i stugan så inget av det jag tänkt göra blev gjort men en skön helg ändå.


Det blåser idag också och då det är sydliga vindar har vi inte kunnat sova med öppet fönster för då skulle vi haft blött inne.

Nu drog Gunnar in en sjö med vatten då han kom in.


Skitväder kan man säga för det  blåser (har jag sagt det), regnar och just nu +1,4° ute på altan.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-03-02 08:15:05

Temperatur: 1,5 °C
Lufttryck: 977,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,4 m/s från S,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: -3,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,3 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 63,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
07:25
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
12:28
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
01:39
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
22:53
Lufttryck - Max:
978,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
987,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
976,6 hPa
Klockan:
07:55
Lufttryck - Min:
978,7 hPa
Klockan:
23:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:57
Sol upp: 06:44
Sol ned: 17:00
Skymning: 17:47
Dagsljus: 11:50 tim:min
Dag längd: 10:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:34
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 05:16

Så här breder isen ut sig på gräsmattan då snön smälter av regnet och blir till is.

 

Vägen utanför är dock bar med asfalt så snart kan man köra MC.


Inger sover men jag ska väcka henne straxt, ska bara säga


Godmorgon till er.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards