jans

Direktlänk till inlägg 8 mars 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 8 mars 2015 09:33

Söndag den 8/3

Internationella kvinnodagen, Vasaloppsdagen och vad det nu kan vara mer för dag.


Jag skulle förresten aldrig kunna åka vasaloppet, jag skulle svälta ihjäl.

Jamen säger du då "man får ju blåbärssoppa".

Då säger jag "Fösta dagen ja".  


Igår var det en städdag här hemma eller städa, vi plockade bland grejor som förvaras i barnens sovrum för att få lite ordning och utrymme ledigt.

Jag gick lös på en luftrenare som stått nere hos husdjuren.

Tog ut den och blåste med tryckluften igenom fläkten och DET FANNS DAMM, SKRÄP och massor av skit i den.

Jag som trodde att den skulle vara ganska ren då den bara sög in luft genom hepafilter och kolfilter.

Då bordem an ju inte hitta halmstrån och fint damm i kilovis, nästan.

Så jag blåste, dammsög och så skruvade jag isär den helt och diskade upp plastdelar, nu återstår bara att skruva ihop den.

 

Sedan såg vi film, det blev Harry Potter och halvblodsprinsen så nu har vi bara sista filmen kvar att se och det blir en helkväll om man inte delar upp den i de två delar den är.


Gick isäng med ljudboken och öppet fönster så Gunnar har sprungit ut och in några gånger.

I morse låg han mellan oss i sängen, fast på Inger sänghalva och när vi vaknade vid 8 så gick han ut en stund för att göra sina behov.

Nu ligger han på soffan och sover skönt.

Vi haqr ätit frukost och spånade på världens uppfinning, eller utvecklandet av tekniken är kanske mer rättvist.

Vaknade tidigt med ont i halsen och det har jag även nu så kanske bryter flunsan ut, har dock inte så ont i lederna idag.

Men det tar jag i ett annat inlägg.

Ska även tipsa om solförmörkelsen den 20:e mars som vi kan se partiell här i Sverige

Kila in till http://stjarnhimlen.se/2015/Solform20150320.html där du kan beräkna när det sker hos just dig.

Men bor du på Färöarna eller Svalbard har du tur för där blir den total.


Idag blir det till att sitta ute och fika i härligt vårväder för solen skiner från en från mitt fönster sett en molnfri himmel och vimpel hänger slak utmed flaggstången.

Temperaturen just nu på altan är +5,1° och väderstationens Aktuella värden:
2015-03-08 09:45:05

Temperatur: 6,9 °C
Lufttryck: 980,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från SW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 5,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 69,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
5,3 °C
Klockan:
15:58
Temp - Min:
2,6 °C
Klockan:
06:45
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
03:29
Lufttryck - Max:
985,4 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1002,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
979,5 hPa
Klockan:
07:12
Lufttryck - Min:
980,7 hPa
Klockan:
16:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:36
Sol upp: 06:23
Sol ned: 17:18
Skymning: 18:05
Dagsljus: 12:29 tim:min
Dag längd: 10:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:01
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 06:39

Så här ljuvligt ser det ut, kanske kaffe på trean vid förrådet.

 


Kanske en kopp kaffe men först ska jag skriva lite om framtidens teknik.


Godmorgon.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards