jans

Direktlänk till inlägg 9 mars 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 9 mars 2015 09:41

Måndag den 9/3


Och du överlevde gårdagen, eljest hade du inte kunnat läsa det här. Antar jag.

Jag vet ju inte vad som händer när man dör men tror jag vet eller vet vad jag tror.


Igår överlevde jag, gjorde inte så mycket men skruvade ihop luftrenaren och så drack jag kaffe.

Vi satt ute på altan i solen (påklädd) och fick känna värmen men min förkylning var värre, gick med ont i halsen och allmänt hängig.

Så det blev en tid i soffan men jag fick inte sällskap av Gunnar, nu när det är vårvärme håller han sig mest utomhus.

Men hus 17 ska vi få han att börja använda kattluckan, när han ska ut sätter vi han framför den och försöker locka, styra och till sist puffar vi han in i den men håller upp luckan en aning, då kan han knata ut som om han tänkte att "OK måste väl gå igenom då".

Inger gör likadant när han ska in, bär han till luckan och likadant fast åt andra hållet.

Den där katten är hopplös ibland.


Sedan blev det TV på kvällen innan ljudboken. Jag håller på med Enid Blytons Femböcker fast i original på Engelska.

Det är en ganska lätt Engelska så jag förstår ganska bra. Har tränat upp den med att se filmer och serier utan textning så fårstå gör jag, då är det sämre att skriva för att inte prata, det kan jag inte.


Det blev öppet fönster till en början inatt men när Gunnar gjorde natt inne stängde jag för det skulle bli kallt.

Tror inte det blev så kallt så jag öppnade senare och har sovit ganska gott fast jag hade ont i halsen, då är det jobbigare att sova halvsittande med uppkörd sänghuvud.

Av och till tog jag en Eucaluptustablett.


Men idag känns det bättre igen, bara lite tung och dåsig i huvudet.

Får se vad jag tar mig till med idag, är ju ledig då Inger jobbar   

Kanske går det att sitta ute men det ska blåsa en västvind och inte säkert att jag ida ordna en plats i lä.


Hur är det med vädret då, jo just nu +4,3° på altan och det blåser, vimpeln fladdrar på stången.

 

Jag ser den genom en rakspegel som står på skrivbordet. Måste ta ned och hissa upp en ny för den där har fått på tok för många knutar och så är den blekt.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-03-09 09:45:05

Temperatur: 5,4 °C
Lufttryck: 993,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 6,8 m/s från SW,
i byarna 10,9 m/s
Kyleffekt: 1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 69,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
09:42
Temp - Max:
15,6 °C
Klockan:
12:55
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
05:42
Temp - Min:
2,6 °C
Klockan:
06:45
Lufttryck - Max:
993,5 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Max:
989,4 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
989,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
979,5 hPa
Klockan:
07:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:33
Sol upp: 06:20
Sol ned: 17:21
Skymning: 18:08
Dagsljus: 12:35 tim:min
Dag längd: 11:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:17
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 06:51

Ser att det var lite kallt i morse men tror inte blommorna frös på fönsterbänken.

Men nu blåser det nästan 11m/s i byarna och det ska blåsa mer senare idag.

Det blir nog en innedag och man kan ju njuta av trädgården ändå.

 

Men nog ser det lite skönt ut där ute.

Jag kanske skulle ta snöslungan och öppna upp mot gatan, lagom jobbigt kanske.

Kaffe är inte jobbigt att göra så nu en mugg innan jag skriver om dagens film.


Godmorgon.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards