jans

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 14 augusti 2015 09:55

Fredag den 14/8


Igår vaknade jag utsövd och skön i stugan.

Men det var kallt ute (5,5°) så det blev frukost inne för ovanlighets skull.

Tempen steg dock stadigt och efter en stund tog jag datorn och gick ut på altanen där jag satt och beräknade inköp till carport och stuga.

Men det blåste en västvind så det blev kallt så fort jag steg ned för trappen ut på gräsmattan men var ändå tvungen till det då jag behövde mäta några saker.


Maria åkte iväg och lämnade in bilen på verkstan och då kom jag på att hon kanske skulle få det svårt att hämta ut den då jag hade kortet för att betala, men det skulle säkert ha ordnat sig det med för jag är numer än känd person hos Carstedts.

I alla fall så ringde Inger och vi gjorde upp att jag ändå åkte in till stan, mitt paket med hårddisken hade kommit men vi ska ju upp dit idag med och köpa med en massa grejor till bygget.


Hemma monterade jag disken och lyckades få den att fungera.

Sedan tog jag hojen och Maria fick åka med till Ersboda där vi löste ut bilen för endast 3815:- varav hälften är arbetskostnad.

Men det är bekvämt att inte behöva hålla på att skruva i bilen och ligga ett par veckor efteråt med värk, mer värk än vad jag normalt dras med. Det kan det vara värt att betala lite för.

Bilen är nu så tyst att köra säger Maria.

Mona kom och hämtade sin Trassel och det var sorgligt att lämna bort han fast jag inte varit så nära han så länge.

     

Då var det värre för Maria som haft han nära sig i ett år, liggandes hos sig varje natt. Men nödvändigt för det är ju Monas katt.

Men det är ju en så mysig kisse, så fort jag gick på toa så kom han och ibland rullade han ihop sig i byxorna mellan fötterna så där fick man sitta antingen man var klar eller inte, tur det finns korsord på toan   


Nu är Tristan kvar här ensam

 

med Gunnar som håller sig utomhus för det är ju sommar säger han.


Inger kom hem men skulle direkt iväg någonstans så Maria körde henne, och hämtade senare på kvällen.


Jag satt och strulade med papper och siffror och annat, otroligt vad det samlas under sommaren för jag tycker inte vi handlat något men ändå är det en hög med kvitton och fakturor och annat som kommit under kort tid.


Gick isäng med ljudboken men jag får nog börja om där jag var igår för jag kommer inte ihåg något, somnade nog ifrån den direkt.

Fönstret stod öppet till Gunnar då Tristan låg nere hos Maria med gallerdörren stängd.

Gunnar kom i alla fall inte in under natten vad jag vet.


Men jag väcktes efter 7 av meddelanden på mobilen, en inbjudan från väninnan Maria J eller M som jag kallar henne.

Kräftkalas nästa fredag i hennes stuga då hon firar 60 år, hon fyller inte då utan en dryg vecka senare.

Nu hoppas jag bara att Inger är ledig så hon också kan följa med.


I alla fall kände jag mig risig då jag vaknade, tät i näsan och tung i huvudet, antingen en flunsa eller flunsan jag inte varit fri från på lång tid eller så en ordentlig allergisk reaktion.

Jag är fortfarande risig efter ett par allergitabletter så det är nog förkylningen.

Var ju ute häromnatten i stugan då vi kollade på stjärnfall.

VG har en artikel om detta med fina filmsnuttar och annat, intressant artikel med filmsnuttar.


Idag ska jag, eller måste jag göra i ordning en inköpslista på vad vi i försata omgången måste köpta till stugan och det lär bli en full släpvagn.

Men jag ska försöka sitta ute också för det ska bli en fin dag enligt spådomarna.

I morse var det lite kallt ute när jag fikade men Gunnar var kelsjuk och trivdes i mitt knä, naturligtvis hade jag med mig en bit ost till han för det är gott.

Tempen låg då på 13° och en nordvästvind så det var skönt när jag gick in då solen gick i moln.

Nu är det 18,1° utanför fönstret och solen skiner.

Tog en annorlunda bild tidigare från där jag sitter.

 

Nu måstejag öppna växthusen, det är 18,4° i det vänstra och 17,8° i det högra så jag kan vänta med att öppna.

Det larmar ändå när det blir för varmt (eller kallt), kul med teknik.

Till vintern ska den givaren sitta i stugan så jag kan kolla tempen på utvalda ställen.


Väderstationen visar i alla fall detta.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-14 10:15:05

Temperatur: 20,1 °C
Lufttryck: 1006,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från WNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 20,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 445,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,1 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
22,1 °C
Klockan:
14:07
Temp - Min:
9,9 °C
Klockan:
02:38
Temp - Min:
8,7 °C
Klockan:
05:12
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
04:02
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
22:44
Lufttryck - Min:
1005,8 hPa
Klockan:
08:52
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:22
Sol upp: 04:28
Sol ned: 20:58
Skymning: 22:02
Dagsljus: 18:40 tim:min
Dag längd: 16:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:37
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 20:08

och webbkameran detta

 


Jag kanske skulla dra in vatten hit också, och ett kylskåp till mjölken så kan jag göra kaffe utan att behöva gå in till köket.

Eller anställa en piga som serverar mig, hon jag hade blev tvungen att återgå till gamlingarna på jobbet.


Godmorgon.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards