jans

Alla inlägg den 30 juli 2017

Av Jan Sandström - 30 juli 2017 17:24

Jag såg i ett reklamblad om en afär som hade "tokrea".

Men de skrev inte vad man får ge för en tok idag.


Eljest har jag haft/har värk i kroppen idag, cyklade 600 meter till Preem och hämtade ut ett paket, fick visa leg och drog fram mitt körkort.

Då sa killen att han ville se mitt leg också, är jag verkligen så olik mig idag och ändå hade jag varken kjol eller läppstift på mig.


Låg nån timme och sov här ute på soffan innan Inger satte mig i arbete med saker inför hennes 60-årsfest om en vecka. Tror det är då det sker på kyrkans lägergård Svedjan i Tavelsjö.


Vi behöver ju ett kylskåp till gäststugan och nu har en idé börjat ta form och mogna att flytta den kyl vi har i stugan och köpa en större med frys dit, då byter vi ut skaferi och städskåpet som ändå mest bara är tomt och handlar nytt på IKEA.


Mirabell kom och ligger nu här utmed och sover så gott och jag ska fortsätta med mitt "jobb".

Ont i fingrarna eller inte så ska det göras.

Av Jan Sandström - 30 juli 2017 12:30

Söndag den 30/7


Igår städade vi i stugan, och utanför för vi skulle åka hem och överlämna den till nya hyresgäster.

Sonen Tomas med fru kom upp från södern och ska bo där nån vecka.


Så då var det till att rensa upp och göra det snyggt, jag passade på att byta en slang till badtunnans sandfilter och så förbättrade jag vägen mellan tunnan och filtret, slangarna låg bara på en bräda fasthållna av metallband, nu blev det en tunnel av fyra brädor.

Vattenkvalliteten var det inget fel på men pyttsade i lite av varje ändå, syre och klarmedel samt höjde PH-värdet några tiondelar.


När allt var rent och snyggt kom de vid 19-tiden och vi åt middag ute på altanen, det var skapligt varmt men blåste lite för mycket.


Jag tog hojen och åkte hem en stund innan Inger kom med katterna och en massa grejor.


Här hemma hann jag koka tevatten och montera nya fontänpumpen i dammen och den fungerar men är inte lika kraftig som den gamla.

Katterna inspekterade omgivningarna och vi satt ute på altanen med tidningarna som kommit tidigare, varmt och mysigt med kaffe.


Det blev en sen kväll då jag gick igenom datorn och en massa mejl m.m


Hade som vanligt värk och har sovit halvtaskigt så det var tungt att stiga upp men skönt att sitta på frukostplatsen och Mirabell kom till mig. Jag hade ordentligt ont i händer och höger axel i morse, kanske eftervärkningar av hamrandet på gäststugans timmer.

Vågen stannade på 75,4 kg. Inger lagar för mycket och för god mat.

 

Gunnar låg i Ingers knä där hon satt på sin plats.

 

Och korsordet blev löst innan jag gick in till räkningarna som jag hållit på med hela förmiddan.

 


Räkningarna fick jag också att gå ihop den här månaden men trist att se -71000 på stugkontot.


Idag blir det till att ta det lugnt men jag ska hämta ett paket kom jag på, och så kanske det blir en promenad i det fina vädret.


Just nu +23° i skuggan utanför fönstret men det blåser en del.

Pressenningen ligger då kvar på gäststugan.

 


Det här visar min väderstation Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-07-30 12:45:11

Temperatur: 22,8 °C
Lufttryck: 1011,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 5,4 m/s från SSE,
i byarna 9,2 m/s
Kyleffekt: 22,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,8 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 37,2 mm
Året: 224,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,6 °C
Klockan:
10:34
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
13:41
Temp - Min:
11,3 °C
Klockan:
03:58
Temp - Min:
15,0 °C
Klockan:
23:52
Lufttryck - Max:
1011,4 hPa
Klockan:
02:11
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
22:44
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
06:29
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
06:32


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:11
Sol upp: 03:43
Sol ned: 21:46
Skymning: 23:15
Dagsljus: 21:04 tim:min
Dag längd: 18:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:43
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här hemma.

 

Nu blir det lunch, filtallrik.

 



Av Jan Sandström - 30 juli 2017 09:11

...i trädgården och nya fontänpumpen är igång.

Men det var skönt i stugan också.

Ska bara lösa korsordet innan jag måste gå in och ta hand om räkningarna.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards