jans

Alla inlägg under mars 2018

Av Jan Sandström - 25 mars 2018 09:59

Söndag den 25/3


Igår hämtade jag Inger som kom med tåget från Jönköping där hon hälsat på våra nya barnbarn Alex och Harry.

 


Min kompis Hans ringde och erbjöd mig något jag inte kan få ur mitt huvud, ett paketpris på en släpvagn och husvagn.

Husvagnen är fin och jag vill ha en sådan men den är egentligen lite för stor för vad jag önskar mig.

Jag vet inte vad jag ska göra för vi behöver pengar till stugbygget i sommar.


Vid lunchtid åkte vi över till Anders som bjöd på lunch och det hade inte rasat från taket, så inte heller nu idag.

 

Efter mat, prat och två koppar kaffe åkte vi hem igen.

Jag ska ju kanske få tag på fönster av Anders och det kunde finansiera ett husvagnsköp, men det är så mycket mer som ska till stugbygget som fortfarande har snö på taket och mer har kommit inatt.

 


Det var ett stilla fint snöfall som kom igår.


 

Väl hemma blev det kaffe, korsord och sedan lite plock här och där.


Middag då vi såg Team Bachstad och vi avbröt sista avsnittet för att slå över till sista delen på Shetland.


Ställde om några klockor och gick isäng och inatt har jag sovit skapligt UTAN Voltaren.   

Det känns skönt.


Upp och duscha, frukost utan tidning, fyllt på jordnötter till fåglarna där ute och snart ska jag ut och skotta lite snö, sopa av bilen för vi ska bort i eftermiddag till släkten ute på landet.


Har jag nämnt att det snöat :-) så det är mulet och snöar med blåst men ändå ganska ljust.

Temperaturen ligger på -5,6° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-25 10:15:09

Temperatur: -5,3 °C
Lufttryck: 1001,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från NNE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -10,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 30,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
4,0 °C
Klockan:
11:35
Temp - Min:
-6,0 °C
Klockan:
06:36
Temp - Min:
-5,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1001,8 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Max:
1004,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
997,7 hPa
Klockan:
03:55
Lufttryck - Min:
992,3 hPa
Klockan:
10:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:35
Sol upp: 06:23
Sol ned: 19:09
Skymning: 19:57
Dagsljus: 14:22 tim:min
Dag längd: 12:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:25
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut men granen har då blivit lite julfin och fåglarna är så fina när de sitter i den och äter jordnötter.

 

Nu kommer snart Inger ut från duschen så då blir det lite påfyllning av te och kaffe.

 

Av Jan Sandström - 24 mars 2018 09:27

Igår kom en kisse på besök, säkert fåglarna som lockade men besökare brukar fort smita iväg när jag visar mig i fönstret.

Nu kunde jag t.o.m öppna altandörren och prata med kisse och hon jamade högt tillbaks innan hon smet iväg.

 

Det är en av grankatterna som kommer förbi ibland när Gunnar ligger och sover.


Även i stugan har det kommit lite snö.

 

Av Jan Sandström - 24 mars 2018 08:55

Lördag den 24/3 och 9 månader...


Men idag har jag fått hem min lilla älskling.

 

Hon kom med tåget 07:03 från Jönköping där hon varit en vecka med barnbarnen och Tomas o Sara förståss.

       

Hon har visst haft en skön vecka och det var hon värd.

Själv har jag haft en lugn skön vecka här hemma pch pysslat med både ett och annat.


Igår åkte jag åter igen till Stöcksjö för att jag glömde min cirkelsåg hos Anders, det var nära att jag i alla fall åkte hem utan den.

Anders vick besök av en gamal vän till familjen, Anders kom med fru och barn för lunch och jag åkte hem igen.

Jo kompisen heter även han Anders.


Hemma blev det kaffe ute i solen på bilinfarten men det var inte så varmt som det såg ut, det drog en kall vind över garagetaket men skönt ändå där ute.

Hackade lite is och pysslade på innan jag kopplade släpvagnen och åkte till BYGGmax där jag köpte några brädor.

Jag har tänkt att jag ska göra några fågelholkar och hänga upp ute hos Anders i Stöcksjö, egentligen skulle jag snickra ihop en stor holk till sjöfågel också, Svan och Trana t.ex   


Middag och sedan blev det filmkväll, två filmer orkade jag med och sedan gjorde jag annat innan det blev sängen.

Inatt har jag sovit uruselt, haft värk i händerna så det var omöjligt att slappna av.


Upp vid 6 och snabbfika innan jag åkte till JVSTN eller Umeå C som den heter nu och hämtade Inger.

Det är skönt att ha henne här hemma igen även om det var skönt tidigare, men på ett annat sätt.


Nu har jag messat med Anders om lunch och frågan om han ska komma hit eller vi åka dit. Vi får se hur det blir.


Det har snöat inatt och nu lite på morgonen men bara några cm så att allt är vitt igen.

Men det lär försvinna fort fast mer kommer inatt-imorgon och då kan det bli lite mer.


Just nu +1,7°, mulet och det blåser en del. Som det kan vara i mars.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-24 09:15:10

Temperatur: 1,7 °C
Lufttryck: 992,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från SW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 29,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,7 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
10:34
Temp - Min:
-5,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-13,6 °C
Klockan:
05:12
Lufttryck - Max:
1004,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
07:45
Lufttryck - Min:
992,6 hPa
Klockan:
09:06
Lufttryck - Min:
1004,4 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:39
Sol upp: 05:27
Sol ned: 18:06
Skymning: 18:54
Dagsljus: 14:15 tim:min
Dag längd: 12:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:32
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut straxt efter klockan 6

 


och ett par timmar senare, inte lika gråmulet som tidigare.

 

I eftermiddag blir det nog en höneblund för mig för jag är trött om jag nu inte tar den före lunch.

 




Av Jan Sandström - 23 mars 2018 12:14

Det har inte rasat från Anders hustak men det kan inte vara långt ifrån nu.

Av Jan Sandström - 23 mars 2018 09:47

Fredag den 23/3


Ja då var det nästan helg igen och min frihet är över för imorgon kommer Inger hem igen.

Det ska bli skönt att återgå till det normala för mitt tevatten har tagit slut, dessutom kallnade det första dagen hon var borta.   

Nä så illa ställt är det faktiskt inte.


Igår åkte jag till Anders i Stöcksjö och vi drog nätverkssladd och flyttade hans router.

 

Det blev enligt mig en provisoriskt dragning då det förmodligen kommer att renoveras där inom inte allt för lång tid.

Drack kaffe och åt hans nybakade supergoda bullar.

Snön hängde utanför taket och vi väntade bara på att det skulle rasa ned men det hände inte så länge jag var där.

    Men idag kommer det nog ned.


Sedan skruvade vi upp brädorna som stänger springan längst upp på panelen under takutsprånget där blåmesen flög in och hade sitt bo.


Hem igen och kaffe ute på altanen.

Stekte bacon till bruna bönor som blev min middag och sedan såg jag film.

Hade tänkt se Bullitt men hittade inte igen den, eller så minns jag fel men Netflix har haft den tidigare så det blev en annan film.

Det fick bli Kraftidioten på Netflix, en skaplig film med massor av mord men jag tror den går som komedi.

 


Pysslade med katterna och gosade med dem av o till och sedan gick jag isäng.

Ljudboken jag lyssnar på är lite tralig förutom att den är på engelska.

  Det går bra att lyssna men nog missar jag ett och annat ord tror jag. Men jag har inte fått någon egentlig handling i boken, den är inte som de två tidigare och kanske därför den inte finns översatt till svenska.

Men det finns två böcker till i serien om flodvärlden.


Släckte runt midnatt och fick lite värk men inte värre än att jag stod ut med den med bara Voltaren. Somnade och har sovit.

Gunnar har legat hos mig av och till har jag märkt.


Vaknade straxt efter 7 då han kom upp till mig i sängen och jag trodde han ville ut men han rullade ihop sig och somnade utmed mig.


Duschade och frukost med tidningsläsning och där stod något intressant men inte överraskande.

 


Och vem hade trott att den skulle byggas nu direkt utan problem.

 


Det kommer säkert fler överraskningar och jag gissar på att det blir vid den nu nästan helt igenvuxna Prästsjön som de ska bygga vägen utmed.

Det står om svårigheter ute på Röbäcksslätten men inte minns jag att det var några problem då de för länge sedan byggde motorvägen som delvis finns kvar, den har ju blivit flyttad på i omgångar då handelsområdet byggdes. Det med IKEA.


Igår hade jag ju tänkt ta hem min handcirkelsåg som Anders har men det glömde jag så jag får väl åka förbi idag igen.

Kanske har han kvar några goa bullar och kaffe. Kanske kan man sitta ute idag.


Det har blivit dåligt med promenader men som vägarna sett ut här har det inte direkt lockat att gå med sjöstövlar.


 

Igår kom de faktiskt och körde med traktorn efter Stråvägen så det bör vara bättre idag, kanske rent utav asfalt på vägarna för det har tinat bra sista dagarna.

Men vädergudarna har nog tänkt sig något annat.

 

Men det är som det brukar vara på våren, Garaväre (eller Garan, svårt att stava det) säger man här men Norsilingar säger man nere i E-tuna enligt min mor.

Det är när solen skiner och plötsligt kommer ett häftigt snöfall så att det yr och lika fort har det gått över.

Då lär Norsen nappa på Eskilstunaån enligt min morfar.

Men det här lär bli mer snöfall än ilingar eller om det nu inte kommer som regn.


Nu skiner i alla fall solen från en blå himmel, det jag ser av den mot norr.

-4,5° och vindstilla, småfåglarna svärmar i granen här ute och käkar jordnötter så det står hett till.


Väderstationen visar i alla fall högre värme där uppe i solskenet Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-23 10:15:08

Temperatur: 1,5 °C
Lufttryck: 1011,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från SSW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 1,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 29,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
10:10
Temp - Min:
-13,6 °C
Klockan:
05:12
Temp - Min:
-9,0 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
07:45
Lufttryck - Max:
1009,7 hPa
Klockan:
23:41
Lufttryck - Min:
1009,3 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
997,4 hPa
Klockan:
05:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:43
Sol upp: 05:30
Sol ned: 18:03
Skymning: 18:51
Dagsljus: 14:08 tim:min
Dag längd: 12:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:56
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut genom webbkameran.

 

Nu ska jag göra kaffe, stoppa in motorvärmaren och kanske dricka kaffet ute mot söderväggen.

 


Av Jan Sandström - 22 mars 2018 22:22

Hittade inte igen den någonstans så den kanske finns på en gammal videokassett i stugan.

  Men jag kan ta den här ändå.


Däremot satte jag på Kraftidioten på Netflix som de döpt om till "En iskall jävel (2014)".

En film där folk dör som flugor fast det var vinter och snö i Norge.

 

Av Jan Sandström - 22 mars 2018 19:06

Fick reklam, eller information från Ford.

En sådan här kanske man skulle byta till.

 

Kanske jag skulle ta och se den filmen, tror den finns på Netflix eller om jag har en gammal inspelning. Men är det 50 år sedan den filmen kom med den häftiga biljakten.

Av Jan Sandström - 22 mars 2018 17:27

Nu är de på gång med att skrapa vägen igen

 

fast det kanske behövdes på Stråvägen.


 

Det har tinat idag och det ser man här hemma på bilplatsen där plattorna mer och mer tittar fram.

   


Även på taket blir det mindre och det är inte alla år det halkat ned.

 


Men VARFÖR har traktorförarna sån förkärlek till att lägga upp högarna mitt i korsningarna?

 

Fast nu har Inger och Emil en ännu högre hög att bestiga.

Se Att hon inte lär sig.


Det är inte säkert att de kommer och skrapar här på Vallmovägen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards