jans

Alla inlägg den 31 mars 2018

Av Jan Sandström - 31 mars 2018 18:50

...hos Anders i Stöcksjö.

Av Jan Sandström - 31 mars 2018 18:05

Nu har vi ätit middag och det blev typ kinamat.
Emil åt dåligt men han var inte så hungrig utan bara spring i benen och lek i tanken.

Bilen med nallen står parkerad och senare blir det kaffe (te för vissa) och tårta för Anna har ju haft födelsedag.

Av Jan Sandström - 31 mars 2018 10:41

Lördag den 31/3


Idag fyller svågern P-G år, han är ett halvår äldre än jag och Ingers storebror

 

Grattis Per-Gunnar på födelsedagen.


Igår däremot hade vi en fin skön dag     

Jo den var skön men inte för att den här skulle bli sämre.


Jag jobbade ute mest hela dagen, fortsatte limma och förstärka däcksstolen med PU-lim i sprickor och förstärkte med skruvar.


Fortsatte med att skruva upp en av holkarna jag snickrat ihop, den fick sitta på väggen utanför sovrummet så kanske kan vi höra fågelkvitter när vi vaknar på morgonen.

 


Sedan tog jag fram vinkelslipen och fingerslipen och snyggade till svetsningen jag gjorde på Anders stekpanna

Måste lägga till att bilden är från innan jag slipade svetsfogen.

så nu är den inte lika klumpig längre.

    

Klädde på mig mer och gick en promenad efter blöta, grusigam snöiga och isiga vägar.

Jo jag hade broddar på fötterna och det behövdes på vissa ställen. Så det gick sakta och tog lite tid, men vädret var fint.

 


Hemma gjorde jag kaffe och satt ute på altanen och fick Gunnar i mitt knä, där sov vi gott en stund.


Gick in och tog fram matlådan, rester igen.

 

Vi åt ju smörgåstårta till lunch innan Inger åkte till jobbet och det fanns en bit till åt mig, kanske skulle ha den idag men jag åt upp den till middag medan jag satt här och såg en film på datorn, det blev En ding ding ding värld, It's a Mad Mad Mad Mad World (1963) - IMDb. Men ärligt så hoppade jag lite i filmen och såg "gobitarna"

När jag ändå var på gång fortsatte jag senare med Norske byggeklosser (1972) - IMDb.

HA, ser att det tydligen finns en modernare version av filmen, men den kan bara inte vara lika bra som när Rolv Wesenlund (Flexnes) är med och spelar flera roller. Fast jag såg inte hela filmen innan Inger kom hem och jag gick isäng.


Hade lite värk så det blev en varm vetekudde och Voltaren, startade sängdatorn och kopierade ljudböcker så att jag har samma i mobilen och min MP3-spelare.

Filerna jag hade var i M4A-format och det klarade inte min MP3 så jag hade hittat en program på nätet som omvandlade dem till MP3, fast det visade sig inte fungera riktigt.

Senare märkte jag att det gör mobilen eller mobilprogrammet automatiskt (om jag vill) så då gjorde jag så och sedan kopierade tillbaks till min MP3-spelare.


Somnade och har sovit gott inatt, och länge. Låg och drog mig ända till nio. Gunnar ligger fortfarande kvar i sängen men snart ska vi gå ut i finvädret.


Frukost och tidningsläsning och såg att de samlat ihop massor till hans hörapparat. Varför samlar man inte ihop till en husvagn åt mig. 

 


En annan sak i tidningen jag inte förstod, va 17 är "fuldansare" eller "fuldans".

 


Idag är det fint väder och jag ska pyssla ute med någonting, kanske en promenad fast är det lika blött och slaskigt idag kanske jag år inomhus.

Det blir en sväng till Peter, Anna och Emil för mat idag.


Just nu skiner solen från en inte helt blå himmel men närapå.

+0,4° har det blivit i skuggan och stigande temp. Nörapå vindstilla så det blir kaffe ute på altanen om en stund.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-31 11:15:08

Temperatur: 9,7 °C
Lufttryck: 1014,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 28 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 9,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 25 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 30,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,7 °C
Klockan:
11:13
Temp - Max:
9,8 °C
Klockan:
11:27
Temp - Min:
-13,8 °C
Klockan:
05:55
Temp - Min:
-12,0 °C
Klockan:
05:55
Lufttryck - Max:
1015,3 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1016,8 hPa
Klockan:
08:07
Lufttryck - Min:
1014,3 hPa
Klockan:
06:19
Lufttryck - Min:
1014,5 hPa
Klockan:
18:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:13
Sol upp: 06:02
Sol ned: 19:26
Skymning: 20:16
Dagsljus: 15:03 tim:min
Dag längd: 13:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:14
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 06:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Inte har snön rasat från gäststugebygget

 


inte heller det som hänger ned hos Anders

 


Men så här ser det ut här hemma.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards