jans

Alla inlägg under mars 2018

Av Jan Sandström - 2 mars 2018 17:25

...med jobb.


Pizza från ICA som vi åt ute med te och kaffe till.

     


Enda taket jag skottat lite från men vågade inte ta så mycket för då blir det obalans mellan sidorna, dessutom gungade det oroväckande då jag satte in spaden så det vår vara som det är.

 


Gäststugebygget är det bra att det ligger snö på för då trycks timmret ihop, helst skulle jag vilja gå lös med en gummiklubba på väggarna.

 


Det är en del snö i år men vi har haft värre, då barnen kunde åka pulka från taket.

 


En stubbsemla.

 


Solen tittade fram lite emellanåt och fast det var moln värmde den så att det blev lite takdropp.

 


Nu längtar jag till att få krypa ned i tunnan och ett varmt skönt bad.

 


Den är ganska mastig vår gammelgran och där får jag ordentliga väderpinnar  

 


En bit bortåt vägen plumsade vi ut i snön och sågade ned två långa smala björkar som släpades hem.

Här hemma delade jag upp i 80mm långa bitar som jag sågade ett snett jack i ena änden.


Nu ligger de på tork och sedan ska de sändas till STF Sylarnas fjällstation för jag tror inte det blir personlig leverans.

 

Det enda som oroar mig är att de ska spricka när de torkar. Och så naturligtvis ont i händerna av jobbet men lite får man väl offra för det goda.

Skulle skaffa en stämpel att bränna in att det är jag som gjort dem.

Av Jan Sandström - 2 mars 2018 12:55

Äntligen och innan mygg och björkpollen.

Av Jan Sandström - 2 mars 2018 09:27

Fredag den 2/3


Igår åkte vi och handlade mat och annat hushållet behöver, som kaffe t.ex

Inger cyklade ned på stan för kurs och jobb och jag tog en promenad till vårdcentralen där jag träffade diabetessköterskan.

 

Jag kunde ju ha använt en tidigare bild men jag fuskar inte, nu blev det 2,56 km och på hemväg hade jag jäkligt on i ryggen.

Inte skönt att sitta på deras stolar, det var på vänster sida och inte diskbråcket men jag gick ingen omväg hem utan tog det lugnt, försökte sträcka och stretcha och det släppte innan jag kom hem.


Jag fick godkänt och gick igenom besiktningen men men ett par påpekanden.

Lite hög magnesiumhalt och så måste jag sänka nått blodfett, fast enligt testresultaten ligger jag inom gränsvärdena.

Men outgrundliga äro läkarnas bedömningar.


Jag återkommer med mer om mina värden för just nu har jag inte tid.

Är man pensionär är man strängt upptagen, gäller även en sjukpensionär som det hette tidigare.


Kom hem och fikade.


Senare på kvällen såg jag TV från Netflix och planetserien The Expanse men hann även med lite annat som släppa ut Gunnar, Gosa med Mirabell och sedan värma upp en kall Gunnar. Kaffe naturligtvis.


Inger kom hem och senare gick vi isäng, uneder varsitt täcke.

Jag var trött och somnade ganska fort.

Men som tidigare vaknade jag efter nån timme av molande värk i händerna där jag helst skulle ha velat slita loss fingrarna så det blev varmvatten i tvättstället, varm vetekudde i sängen och så tunna bommulsvantar på mig, gick upp ett par gånger och värmde på vetekudden och Gunnar låg vid mina knäveck.

Under någon att gångerna vek sig mitt högra knä och det gjorde jäkligt ont. I morse såg jag att jag är svullen på insidan av knät.


Men jag somnade till slut och sov gott några timmar.


Vi steg upp åtta och frukost för straxt ska vi iväg och slänga återvinningsskräp som samlats ihop i huset.

Sedan hämta paket och annat innan det blir en sväng till stugan för tillsyn, höja värmen och hämta björkstammar av klenare sort.


Vi har ju haft riktigt kallt en tid men nu verkar det vända, å andra sidan ingen sol idag.

Just nu bara -9,3°, gråmulet men ändå ganska ljust.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-02 09:45:09

Temperatur: -9,2 °C
Lufttryck: 1029,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -9,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 24 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 28,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,2 °C
Klockan:
09:42
Temp - Max:
0,2 °C
Klockan:
12:15
Temp - Min:
-18,3 °C
Klockan:
03:36
Temp - Min:
-24,1 °C
Klockan:
01:13
Lufttryck - Max:
1033,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1047,0 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
1028,9 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Min:
1033,0 hPa
Klockan:
23:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:56
Sol upp: 06:43
Sol ned: 17:01
Skymning: 17:48
Dagsljus: 11:52 tim:min
Dag längd: 10:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:42
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 07:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där ute.

 

 

 


Av Jan Sandström - 1 mars 2018 15:45

Ja då har jag varit på den årliga besiktningen och fått tillstånd att leva ett år till, men med vissa påpekanden.


Mitt HbA1c låg på 41 vilket är godkänt, det ska ligga mellan 31 och 46 och jag fick samma som fjolårets mätning.


Blodtrycket var 112/68 den första mätningen och en stund senare 120/68 vilket också var godkänt sa hon.


Däremot har jag för mycket Magnesium med 1,0 mmol/L, ska ligga mellan 0,7 och 0,95 mmol/L


Och så nått blodfett som jag ska få medicin för att sänka men nu få en ny sort, den jag fick ifjol mådde jag så dåligt av.

Nu gruvar jag mig bara för läkarbesöket om 1½ vecka.


Det här var bara trevligt för hon går lätt att prata med och kan förklara så man förstår.

Huvudsaken att jag inte fick körförbud.

 

Nu har jag gjort kaffe och havrekex med smör och ost. Kanske ska sätta på något på TV:n.

Av Jan Sandström - 1 mars 2018 11:20

Den 1:a mars 2018

Ja då är det en ny månad, igen.


Igår gjorde jag inte så mycket mer än bara var och jag harde mer och mindre ont hela dagen.

Men ändå lite småpyssel här och där, dock ingen promenad.


Ingen matinéfilm blev det heller då jag fick besök men det spelade ingen roll, spelade inte ens in filmen som gick.


Inger kom hem från jobbet.

Jag låg på soffan och lyssnade på ljudboken och fik en iskall katt på magen, han kom in direkt utifrån och där hade vi runt -25°

Tänk att han kan ha så kalla tassar.


Såg lite serier på TV, En planetserie på Netflix.


Sedan middag och då såg vi ett par avsnitt från NRK och Team Bachstad när de började köra i Thailand och länderna runtomkring.


Var trött så det blev tidigt isäng och som vanligt kom värken efter ett par timmar så det blev en stund på toaletten med händerna i hett vatten, sedan vetekudden och jag somnade faktiskt till slut.


Steg upp och idag har jag vårdcentralen där jag ska träffa diabetessköterskan.

Då får jag en liten promenad dit, hem kanske jag tar en omväg, jag får se vilket humör jag är på.


Att jag skriver inlägget lite sent beror på att jag följde med Inger och handlade på ICA Kvantum, sedan blev det blomsterlandet.


Det är fint väder idag, solen skiner från en blå himmel och i stort sett vindstilla.

Just nu -7,4° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-01 11:30:10

Temperatur: -4,0 °C
Lufttryck: 1039,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 22 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 28,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,0 °C
Klockan:
11:29
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
13:19
Temp - Min:
-24,1 °C
Klockan:
01:13
Temp - Min:
-25,6 °C
Klockan:
06:07
Lufttryck - Max:
1047,0 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1059,1 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1039,8 hPa
Klockan:
11:19
Lufttryck - Min:
1046,8 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:59
Sol upp: 06:47
Sol ned: 16:58
Skymning: 17:45
Dagsljus: 11:46 tim:min
Dag längd: 10:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:07
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 06:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården hos oss.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards