jans

Direktlänk till inlägg 23 maj 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 23 maj 2018 09:00

Onsdag den 23/5


Snart har maj månad gått, men bara snart, än är det drygt en vecka kvar.


Vad jag gjorde igår tog jag upp i gårdagkvällens inlägg Att jag aldrig lär mig. där jag skrev och visade bilder på belysningen på husvagenen.

       


Eriks bil är också en långdragen historia men tids nog så ska väl den också rulla.

 

Jag undrar om vi inte måste kolla bronsskivorna också nu när han köpt nya belägg.

Men nur mycket ska man kosta på en äldre bil? Det är som att köpa lotter.


(Domkraften står bara där och håller inte upp någonting).

 


Något som inte rullat någonting i år är den här saken.

 

Nu har den blivit dammig och skitig igen efter att ha stått här i 1½ månad, jag har inte ens tagit ned MC-kläderna från vindan.


Men nu får den vänta, det är husvagnen och Eriks bil här hemma och i stugan är det gäststugan och annat snickeriarbete runt omkring som ska göras färdigt. Men jag blir nog aldrig färdig. Ibland känns det som att det skulle vara enklast att kasta in handduken och bara sätta sig ned med värmedynan och vetekudden. Jag har bara så ont i händerna nu.


Det blev sängen igår kväll eller ska jag säga morse för klockan gick än en gång över midnatt innan jag kom isäng och säkert en bit efter 2 innan jag somnade.

Men sedan sov jag till sex då jag tog medicinen och sedan var det kört att somna om igen, ½7 var jag uppe igen.


Det är matinéfilm idag också,

idag sänds 4 maskerade män på SVT1, idag 14:50 - 16:30

 

Kriminaldrama, USA, 98min, 1952

En man blir oskyldigt anklagad för ett bankrån som han inte har begått. När han blir av med sitt jobb och utpekas som rånare i tidningarna bestämmer han sig för att försöka hitta de som utförde rånet.


Men den spelas in så jag kanske ser den när det är tid för sådant.

Inger jobbar dag och alltså ledig ikväll och då får jag knappast vara inne.

    Hon är ute tills hon inte ser något mer och med tanke på våra ljusa nätter är det länge.   


Men idag har jag tänkt ta mig an husvagnen igen och byta de två återstående positionsljusen och kanske kommer jag dit bak och kan montera back/dimljusen och få upp de högt monterade bakljusen. Men jag har även överslafen och hakarna till den som ska dit, förresten sitter sängen ivägen då jag ska montera ljusen så jag kanske skruvar ned den helt och hållet.

Jag har ju rivit de flesta skåpen och faktiskt lyckats skruva ihop dem igen.


Eriks bil tror jag att man måste vara två för att kunna arbeta effektivt men jag kanske sätter händerna i den också.


Det ska ju bli en solig och fin dag idag och det är det redan, men det blåser.

Frukost satt jag ute och intog med tidningen och korsorden. Just nu 13,5° och det var ungefär vad det var då jag gick ut.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-23 09:00:09

Temperatur: 15,1 °C
Lufttryck: 1028,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från NNE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 14,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
08:38
Temp - Max:
21,9 °C
Klockan:
17:17
Temp - Min:
9,3 °C
Klockan:
04:46
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
03:22
Lufttryck - Max:
1028,4 hPa
Klockan:
08:58
Lufttryck - Max:
1026,2 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1022,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1019,2 hPa
Klockan:
20:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:04
Sol ned: 22:10
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:03
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himlen är klarblå men blåfärgen ser inte kameran, eller så är det våra ögon som ser fel.

 


Även i stugan ser det sommrigt och fint ut.

 


Trädgården ser... stökig ut men den blir nog fin bara Inger varit hemma och rensat lite och jag fått order om att göra något.

 

Rensa måste vi göra lite överallt och hur såg det ut i cykelboden där min MC står.

 

Vi måste lasta släpen och åka till återvinningen med ett stort lass och det blir nog imorgon det.


Nu kaffe ute i trädgården och sedan husvagnen.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards