jans

Direktlänk till inlägg 1 juli 2018

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 1 juli 2018 10:15

Söndag den 1/7


Ja då var det ny månad igen. Igår sler jag hårt, drog in en elkabel i en PEM-slang och jag fick slita.

Först drog dammsugaren en mindre kabel med en svamp i änden och sedan skulle den egentliga kabeln in men det gick till slut med Ingers hjälp.


Efter det jobbet klädde vi på oss och åkte på grusvägar och mindre vägar till Bygdsiljum och Westmans Café där vi åt middag.

Det blev kebabtallrik för oss båda och det var ovanligt för vi brukar oftast välja två olika rätter.

     


Vädret vr härligt och kav lugnt och ibland hoppade fiskar i vattnet, ja var annars.

     


Efter att ha ätit och de skulle stänga klockan 20:00 gränslade vi vår hoj igen för att åka in till stan, ganska precis en timme tog den resan och hemma läste jag av mätarna då det var den sista i månaden.

 

Uppifrån, under det älskande paret är det vattenmätarem, 4 räkneverk i värmepumpen och driftstid i timmar, värmepumpens elmätare och sist husets elmätare.


Efter hopplock av diverse saker jag skulle ha med hit till stugan igen, fast jag glämde ändå en del saker, och vattnandet av blommor ute och inne men det stor mest Inger för och så tog hon hand om och badade sina husdjur med såpvatten. Det är sina löss hon har på blommor och blad. Jag klädde på mig lite mer då jag saknade byxor under mina MC-jeans så det var småsvalt om benen.

Vi åkte och tankade innan det blev förbi Erik där jag hämtade min nya Telldus han köpte ut hos Classes och sedan upp hit till stugan igen, vi måste ju hit och ta hand om två katter, Mirabell låg inne och Gunnar ute och hon var kelsjuk medan han inte ens märkt att vi varit borta några timmar.


Kopplade in min Telldus och det gick direkt utan problem efter att vi fikat de två bakelserna vi köpte med oss hem från Bygdsiljum.


Som vanligt kom jag isäng sent och då sov redan Inger, hon somnar ju på 1 röd sekund och ibland innan det.

Jag läste väl 5 sidor i boken med händerna på vetekudden som var varm och go innan jag släckte och fick faktiskt sova hela natten.

Vaknade och såg på klockan då den var 5, då sken solen så fint där ute men vi låg kvar till halv åtta eller något sådant innan vi steg upp.


Frukost ute på frukostplatsen men vi måste flytta den eller avverka skog så vi får sol på platsen.

Vi har ju börjat fundera på och prata om att ta ned vår stora gran men det blir svårt då den stått där så länge, den var stor redan 1980 då vi köpte stugan men den är större idag. Toppenhar knutit sig så den börjar nog ha gjort sitt.

Då funderar då jag på en bastu och fltta badtunnan eller en ny tunna där bak och jag fick en tokig idé om en frukostolats uppe på taket på bastun.

Inger undrade om vi verkligen har så ont om mark att vi måste börja bygga på höjden här. Och visst är det så, vi ha ju bara 2641 kvadratmeter tomt.


Idag står ved på schemat, såga upp gammalt virke och ved och ris som ligger hopdraget här bkom stugan och så klyva en del som legat länge nog och är stort nog att klyvas.


I morgon bitti åker vi ju in till stan igen för sedan får jag träffa släktens senaste nykomlingar, Tomas och Saras tvillingar Alex och Harry som föddes i februari. Men jag har ju sett massor av dem, både bilder och videosnuttar på nätet.


Idag blir en fin dag med strålande sol från en blå himmel, så var det tidigare i morse och även nu, fåglarna kvittrar och lillbonden Fredrik och hans fru har kört varsin traktor hit upp för att ta hand om slåttern

Det är lte skillnad på maskinparken om man säger, de här har traktorer från 50-60-talett och typen Grålle. Men det är inte äkta sådana de har, tror då inte det men jag har ju inte kollat närmare på dem.


Som sagt solsken och nästan vindstilla.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-01 10:00:10

Temperatur: 22,3 °C
Lufttryck: 1030,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 31 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från ENE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 22,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 97,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,3 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
20,5 °C
Klockan:
14:35
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
02:56
Temp - Min:
8,2 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1031,1 hPa
Klockan:
08:48
Lufttryck - Max:
1029,1 hPa
Klockan:
23:35
Lufttryck - Min:
1028,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1020,9 hPa
Klockan:
00:15


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:24
Sol ned: 23:01
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:37 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 54s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och Vattenfall här


Så här såg det ut härifrån där jag nu sitter och sämre dagar har man haft.

 

Nu ska jag bara dricka upp andra muggen kaffe och sedan ta på mig något lämpligare för att kapa ved.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards