jans

Alla inlägg under juni 2019

Av Jan Sandström - 24 juni 2019 08:38

Måndag den 24/6 och idag är det

 

dagen då min storebror fyller år.

 

Man talar väl inte heller om gubbars ålder men brorsan är ju knappast gubbe bara för att man fyller 70 år

Ja menar att en bror blir väl inte gammal lika lite som en själv.


Förresten blir vi inte gamla idag, det blev man på 1800-talet, mu blir man bara äldre.

Förr satt "gubbarna" i kostym och slips på en stol med käppen bredvid då dem fyllde 50.

Jerry, ja han heter så min bror har tagit hela familjeträdet sitt och stuckit iväg ned till Spanien och där får dom väl svättas idag i sina finkläder.

Min far hade alltid kostym skjorta och fluga (med sig) när han åkte till Italien på 60-, 70- och 80-talet.


Jag gissar att Jerry går omkring i badbyxor och tar en drink eller öl och två.


Så GRATTIS brorsan på 70-årsdagen,

 

när du kommer hem vill även jag ha lite tårta,

 

det ska du inte kunna smita undan.


Gå gärna in på hans sida på Facebook och gratta han.

här är två bilder då han inte ens fyllt 30, tagna då jag och Inger följde med på en husvagnsresa till Öland i deras SAAB 95

Galenskaparnas 5-minuter här och 5-minuter där har de tagit från den rundturen runt ön för det skulle bli hockey och DET ville inte Jerry missa. Eva går och funderar på någonting och verkar frusen.

 


Ölandslogik på toaletter och med på bilden är Petra och Mikael.

 


Men åter till ordningen.


Igår kom Erik och lånade bilen så jag fick ta min MC och åka till Jula där jag köpte flaggclipsen och det blev lite annat smått som flagglina och en liten fasadflagga till mjölkbryggan i stugan.


Kom hem och bytte lina, det gick ganska bra att klättra upp och trä i den nya linan   

Nä så gör man ju inte, jag tar en tunn lina och knyter ihop nya med gamla, gör ett hål på båda linorna och trär igenom så att det blir en ögla likt en kätting och så drar jag bara ut och in den nya.

Ser till att inte andra änden åker med igenom.

Knyter fast tre clips/plasthakar på linan med lagomt mellanrum för vimpel och flaggan.

Mellan flaggans clips knyter jag ju ihop linan så att den blir en sluten krets och kan alltså inte åka ut igen.

Då är det enkelt att bara haka fast det som ska hissas upp.


Sedan kom Emil med föräldrar, eller dom kom innan jag började knyta linan fast dom gick över till lekparken en stund.

Dom kom och så kom Erik med bilen och vi fikade lite, Anna hade med kakor hon bakat, mockarutor heter dom väl de där goda.


Anders dök upp senare hemkommen från Piteå där han haft problem med insulinpumpen som lagt av.

Förmodligen vatten i systemet eller så statisk elektricitet från åskvädret dom fått njuta av.


Emil tog föräldrarna och åkte hem, Erik tog sin cykel och Anders tog Lycka och åkte till sitt bo och jag var ensam med Gunnar   


Kaffe ute på altanen men det var skönt väder så jag tog en MC-sväng runt Umeå.

Hissjö och till Flurkmark, ned och upp förbi Storliden och till Bullmark, ned den fina vägen till Sävar och under E4 mot Tomterna och senare Tomtebo.

I hjälmen lyssnade jag på   och sedan förbi NUS till OKQ8 Haga där jag tankade svindlande 9 liter.

Hem och parkerade. Skulle göra pyttipanna till middag men den påsen tog jag ju till stugan så det blev en näve köttbullar i stekpannan.

Stekte upp en brödskiva och gjorde en macka med bostongurka senap och ketchup, ja så köttbullarna och ett glas vatten till ute på altanen med boken jag läser, 

Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän)

Nästan i stil med Arto Paasilinnas böcker.


Kompisen Krister kom förbi med bockar och verktyget han lånat och så pratade vi en stund där ute på vägen.

Till slut gick jag in till min dator och började senare se filmen 

Jurassic World (2015) som sändes på SVT1

men gick över och satte mig i soffan med stora TV:n och ljudet.

Jag hade då sovrumsfönstret öppet så Gunnar skulle se att det gick att komma in men han satt bara där ute.


Inger kom hem och till slut blev det sovdags.

En kort stund med Mördar-Anders innan jag släckte och somnade till slut och då hade Gunnar varit in och ätit lite.


Det högg till i ryggen när jag gjorde sänggympan, nä inte den   gympan utan mer sittupp fast jag lyftar benen så då gav jag upp för kvällen.

Har faktiskt sovit riktigt gott och hela natten till ½8 då vi steg upp.


Inger skrämde mig med att nästa måndag måste jag upp redan vid eller före 7. 

Då har vi ju Alex och Harry här med sina föräldrar Tomas och Sara.

Tomas är ju vår äldsta son om du inte redan visste det.


Upp och måndag = testdag

Det blev 6,4 mmol och vikten 78,4 kg idag och det är jag nöjd med, fast några kilon borde jag få bort igen, jag var ju ned på 75 en gång. Ja för länge sedan vägde jag ju bara 3 kg men det är för lite idag.


Idag blir det städdag, både här inne då sovrummen ska bli klara för gästerna och så ska en massa bort där ute.

Returpapper och plast m.m m.m m.m


Så inte värt att jag blir för länge här vid datorn.

Men än sitter Inger där ute på sin frukostplats och njuter av solvärmen.

 


Just nu 17,9° och den stiger, solen skiner och aningen västvind.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-24 09:15:10

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1022,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 46 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 17,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 157,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,7 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
21,0 °C
Klockan:
14:46
Temp - Min:
10,1 °C
Klockan:
03:39
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
02:51
Lufttryck - Max:
1022,8 hPa
Klockan:
09:08
Lufttryck - Max:
1018,5 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1018,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:52 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 41s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:18
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 10:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

 


Nu är Inger på väg in så då ska jag avsluta det här.

       


Av Jan Sandström - 23 juni 2019 23:31

Men mer om den imorgon fast jag fick en skön MC-tur runt Umeå här i kväll och så blev det film, 

Jurassic World (2015)

Men nu blir det sängen och öppet fönster så jag får se om Gunnar kommer in.

 

Som jag sa, mer om dagen imorgon.

Av Jan Sandström - 23 juni 2019 08:56

Söndag den 23/6 och dagen närmar sig. Alltså den stora dagen.


Igår blåste det men det blev ändå ganska skönt framåt dagen.

På förmiddan gick åskan runt omkring men mest uppåt och ute till havs men det small även här i närheten, eller en bit utanför stan då.

 

Lycka (Anders katt) som jag sköter om medan han är på lasarettet i Piteå    Jo han fick tydligen nått pumpfel.

Insulinpumpen lade av eller nått sånt och kanske berodde det på åskan, allt enligt hans inlägg på Instagram.

Kompisen Krister kom och lånade ett verktyg och sedan tog jag en promenad och det så soligare men blåsiga vädret.

     I hörlurarna har jag Moströms bok Dominodöden. 


Kaffe blev det men även en höneblund på soffan här ute på altanen där det var lite lä.

Inger kom hem och vi åt restmat, samma (likadan) midsommartallrik som igår och ett glas bubbelvatten till, Inger drack utan bubblor. Alltså Sodastreambubblor i kranvatten.


Satt vid datorn och grejade på men såg även en film senare på kvällen. En inte allt för bra film med 728 004 mord.

Polar heter den.


Det blev sängen och Gunnar vågar/vill inte komma in och lilla Lycka är mer vild än tam ibland och det kan inte vara lätt att vara en liten tygmus med henne i huset.

Jag lade upp två videosnuttar i gårdagens morgoninlägg.


Jag har sovit illa inatt, haft värk och varit upp flera gånger men så är det allt som oftast för mig.

Bara att ta dagen som den kommer.

Upp före åtta och Erik har just varit och hämtat bilen som han ville låna idag och det fick han ju.

Men vänta bara tills han fått sin bil för då ska jag låna den ofta   


Jag såg igår när jag hissade flaggan att linan har en skada så när det började blåsa på eftermiddan tog jag ned flaggan igen då jag var lite orolig att den kunde gå av och då blir det besvärligt.

Jag har en ny flagglina men inga clips, i alla fall hittade jag inte igen några i skåpet där de borde ligga.

Förmodligen har jag redan använt dem och bytt ut tidigare utan att köpa nya.


Så jag kanske tar en promenad ned på stan och Clas Ohlson där jag kan köpa nya.

Men jag kan ju ha dem i beslagslådan i garaget också, ska gå och leta senare.


Inger jobbar kväll idag och börjar efter lunch och det är då jag kan gå iväg en sväng eller om det blir en tur på hojen.

Jag får se vad det blir för vädret ska vara mestadels soligt men aningen blåsigt.


Just nu 16,7° där ute utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-23 09:30:11

Temperatur: 17,1 °C
Lufttryck: 1014,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 46 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från WNW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 16,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 157,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
09:26
Temp - Max:
19,8 °C
Klockan:
17:11
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
02:51
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
11:11
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
04:45


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:14
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 09:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och några bilder.

     


och Lycka har lagt sig till ro här i fönstret.

    

Av Jan Sandström - 22 juni 2019 20:29

Det har inte jag. Kattmatta är coolare säger Lycka.
 

Men lite irriterande när hon inte kan hålla baktassarna i styyr utan far runt på tangentbordet.


Av Jan Sandström - 22 juni 2019 09:37

Det blixtrade just utanför Holmsund för en liten stund sedan.

 


Jag får göra mer kaffe och hitta nått ställe där det är lite lä från västvinden.

Av Jan Sandström - 22 juni 2019 08:58

Midsommardagen den 22/6 och den stora dagen närmar sig.


Igår blev en lugn skön dag då jag inte gjorde mycket, inte som jag planerat i alla fall.


Jag hade planerna på att ta en MC-tur men just som jag ätit frukost och löst korsord ute och gått in så kom Maria och Mona.

Då fick Lycka leka av sig ordentlgit innan dom tog ett par burkar kattmat och gick över till grannen Malte (Monas farfar).


Jag gjorde en filtallrik och tänkte att nu kunde jag åka iväg men var fanns Emil? Dom skulle ju till Hundsjön och stugan men inte hämtat nyckeln.
Men dom hade åkt direkt och litade på min nyckelgömma.

https://www.instagram.com/p/By-tifKh-hH/?utm_source=ig_web_copy_link

 

Men jag hann bara äta färdigt så kom Erik och vi blev sittande hela eftermiddan ute på altanen med prat och kaffe för mig.

Så det blev ingen MC för mig men det spelar ingen roll.
Inger kom hem från jobbet och senare åt vi en god middag ute.

Det blev kväll och fönstret lite på glänt, Gunnar vill inte komma in då Lycka är här, stackars kisse.

Jag var trött och somnade fort men vaknade efter nån timme med värk.

Tog ett par stora Alvedon men har sovit dåligt inatt.

På småtimmarna satt Gunnar och ville in men när jag öppnade såg han Lycka och tänkte vända men det tillät jag inte.

Jag gick på toa och han kom efter och gosade lite, väl i sängen ville han ut men jag nonchalerade han och tänkte att dom får väl vänja sig, Tidigare på toan nosade och hälsade som på varandra utan att visa agg.

Han fick till slut gå ut.

Jag vaknade tidigare av att det regnade hårt och trodde att det skulle åska men hörde inget och sov sedan till i morse.


Upp, raka mig m.m och så hissade flaggan.

Åskan går norr om Umeå men även bara ute till havs vid Holmön har det blixtrat, fast mest uppe runt Robertsfors 5-7 mil norr om mig.

 

Lycka hade leknatt här tidigare och höll på att riva allt.

Först läxade hon upp musen men jag hann inte filma när hon gick på som värst.
När den var dödare än död gav hon sig på dynan, blommor och örhängen m.m


 
Nu har hon lagt sig och sover gott.  

 

 

Ute har jag 14,5° och det blåser en del, regnet hänger i luften som man säger och åskan går där i norr.

Men det ska klarna upp enligt prognoserna så jag får se om det blir en tur eller en promenad.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-22 09:30:10

Temperatur: 13,8 °C
Lufttryck: 999,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 7,5 m/s från WNW,
i byarna 10,2 m/s
Kyleffekt: 11,7 °C
Inne hos oss. Temp: 23,1 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,9 mm
Året: 156,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
08:28
Temp - Max:
21,9 °C
Klockan:
13:15
Temp - Min:
11,3 °C
Klockan:
02:31
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
23:40
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
09:19
Lufttryck - Max:
1001,0 hPa
Klockan:
02:11
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
04:45
Lufttryck - Min:
998,5 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:54 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:08
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 08:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut här i stan, ingen bild från stugan då jag har hyresgäster där men en video Anna skickade visade en väldigt glad Emil som badade i tunnan. Men naken som han var kan jag ju inte lägga upp den här.

     









Av Jan Sandström - 21 juni 2019 21:27

Vi körde ju till stugan för några dagar sedan och efter Haddingen mötte vi efter väg 363 just som hastigheten gick upp till 90 från 70.

Från andra hållet blev det alltså 70 från att ha varit 90 och polisbilen låg väldigt nära framförvarande.
Skäms Polisen för skulle jag kört sådär hade det blivit dryga böter, minst.


  Allmänheter ser er.

Av Jan Sandström - 21 juni 2019 17:18

Inte hos oss men en bit inåt landet.
Så tids nog kommer den till et i stugan.
 

Det är den här sidan jag kollar på https://www.lightningmaps.org

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards