jans

Alla inlägg under juni 2019

Av Jan Sandström - 6 juni 2019 15:01

Men det blåser fast inte kallt utan ljumma vindar.

Vi har varit på Överrödå marknad innan vi åkte till stugan och här var redan Emil.

Av Jan Sandström - 6 juni 2019 09:27

Den blev fint fångad när den passerade kameran.

Av Jan Sandström - 6 juni 2019 06:14

Sveriges nationaldag den 6/6 2019   

 

Inte för att jag hissat flaggan ännu men det kommer om en dryg timme.


Igår grejade jag här hemma, fick byta ut några NEXA-grejor, mottagaren till dammpumpen hade visst lagt av helt och när jag satte dit en ny (nyare) så funkade varken fjärrkontrollen jag hade här i kontoret eller de två väggbrytarna, en i köket vid altandörren och en ute på förrådet.

Det var för gamla grejor så dom passade inte ihop.

 


Påtade på med lite av varje innan Erik dök upp så då visade jag de där trumsetten som står här och den ena var Eriks och bara att slänga.

 

Måste leta och se om jag har ratten någonstans, transformatorn kan jag ju spara.

Kan vara bra att ha.


 


Det andra är visst Anders och värt ungefär 2000:- så det kan vi försöka sälja men synd för pallen som jag kunda använt.

 


Jag ska bara damma av den.

 


Jag satt ute en hel del och sov nog en del då jag inte gick över till grannen och kollade när han skulle montera ett nytt takräcke på sin Volvo. Det såg inte ut att vara det lättaste men till slut satt det där.


Inger kom hem och jag åkte till Anders och lekte lite med Lycka (Anders katt).

Där kikade vi på det han gräver och så bjöd han på middag och en glass till efterrätt innan jag åkte hem igen.


Det blev Te och kaffe ute på altanen och så fortsatte jag att slipa knivarna på Anders kompostkvarn jag tog med hem.

Det ska gå att vända på dem men jag fick inte loss skären så jag slipade där de satt med min Dreml.

 


Lite datorpyssel innan jag gick isäng och började läsa en pappersbok. Men hur gör man när man är längst ned och texten tagit slut?   

Nä det var ett tag sedan jag läste en vanlig bok för nu är det mest ljudböcker i lurarna som gäller.


Släckte och fick Gunnar vid mina ben.

Vaknade tidigt med värk och ischias i vänster ben så det bara kör och molar.

Så varför ligga kvar, jag steg upp och tog en varm dusch där jag stretchade och blev ren.

Frukost och nu sitter jag här tidigt men är upp och går av och till.


Nationaldagen idag så snart ska flaggan i topp och sedan får vi se vad det blir, kanske till marknaden i Överrödå som vi brukar åka ned till då vi är i stugan.


Det ska bli skapligt väder enligt prognoserna igår och idag men åskan går vid Lövånger upp mot Skellefteå så inte omöjligt att det kan bli här också.

Just nu har jag +14,1° men stigande och faktiskt inte soligt men vindstilla.

Jag tror på en fin dag


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-06 06:45:10

Temperatur: 14,3 °C
Lufttryck: 1013,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från WNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 14,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 145,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,3 °C
Klockan:
06:44
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
12:28
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
02:29
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
02:45
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
01:56
Lufttryck - Max:
1013,9 hPa
Klockan:
15:41
Lufttryck - Min:
1013,2 hPa
Klockan:
03:47
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:30
Sol ned: 22:48
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:18 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:46
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 00:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det som vanligt ut, bara jag hittar igen min mobil.

         






Av Jan Sandström - 5 juni 2019 07:48

Onsdag den 5/6


Igår var jag effektiv.

Diskade undan en hel del i köket efter Ingers fest.

"Sjösatte" dammen i kryddträdgården, men bäckfåran behöver förbättras en hel del och så blev det ett och annat jag pysslade med.

En del står att läsa i förra inlägget jag skrev igår kväll.

Pratat med några av barnen hann jag också med liksom en cykeltur till bussgods nere på stan.

 


Vi lånade ju en hel del böcker så nu kan vi skjuta upp bygget i stugan, det finns inte tid för något snickrande i sommar.

    Jag lånade 4 böcker om höns men det var bara en som var matnyttig så nu blir det höns i currysås.   

Nä det var bara en som tog upp hur man bygger ett hönshus för Anders har ju funderat på att ha hönor i Stöcksjö. Då vill jag förbereda mig och lära mig nått mer.


Middag åt vi ute men jag gick in och satt med datorn och såg på TV, samtidigt.


Gick isäng ganska tidigt för jag var väl isäng redan halv tolv någonting.


Har sovit sisådär och vaknat ett par gånger, här är det livat i holken och nu är det i blåmesens holk vi tittar in.

 

Det är ett rackans kvittrande hela tiden men mest när en förälder kommer med mat.


Idag ska jag förutom att försöka programmera dammpumpen, jag vet inte om mottagaren har gått sönder för jag gick bet på det förra gången men då var det kallt och jäkligt där ute vid förrådet.


Nu är det varmare men tacksamt nog ingen åska, den dundrade nått hiskeligt nere vid Holland igår eftermiddag och kväll.

Nästan som den gjorde 1979 då vi var där på bröllopsresa och århundradets åskväder drog över oss.

Synd att man inte hade dagens kameror och kunde filma men det blixtrade så att det gick att läsa en tidning mitt i natten och vi blev så mätta att vi somnade ändå.

Kyrkklockorna började ringa runt omkring oss och dagen efter kunde vi lyssna på BBC som berättade om ovädret och att flera ladugårdar brunnit ned, kyrkklockorna var ett sätt att larma brandkåren.

Vem vet, åskan kanske återkommer vart 40:e år för det är ungefär 40 år sedan vi var där nere.

Allt, nästan allt finns på vår webbsida sandstrom.vasterslatt.se och direkt till semesterresan


Nu blev det ett annat fågelbo i en gran ser det ut som, Kungsfågel får jag översättningen från Goldcrest som det står på skärmen.

Regnar verkar det också göra men fågelungarna verkar pigga och nöjda.


Här skiner solen och det ser ut att bli en fin dag och oj så många smaskiga insekter föräldern kom med.

Just nu 17,9° och det ska övas med vingarna så syskonen får huka sig i boet.

Det här är ju intressantare än älgvandringen. Tack BBC men det ska visst finnas kameror på Gotland och fåglar men hittade inte igen den i morse.


Det kanske blir en MC-tur idag men eljest har jag nästan lovat att kika ut till Anders i eftermiddag och se på det han jobbar med.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-05 08:15:11

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1010,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från E,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 17,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 145,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,8 °C
Klockan:
07:46
Temp - Max:
21,5 °C
Klockan:
14:09
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
02:45
Temp - Min:
7,7 °C
Klockan:
01:56
Lufttryck - Max:
1010,6 hPa
Klockan:
07:12
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,5 hPa
Klockan:
07:42


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:32
Sol ned: 22:45
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:13 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 36s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:45
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så några bilder.

       


Nu blir det mer kaffe och så går jag ut i trädgården till Gunnar.

 






Av Jan Sandström - 4 juni 2019 22:48

Efter frukost cyklade jag ned till busstationen där jag hämtade mitt paket jag höll på att glömma bort.

 

Det var nya knivar till vertikalskäraren, sen som skär skåror i gräsmattan så att den blir grön och fin.

Maskinen står i stugan men jag har en axel här hemma från den gammla som gick sönder och på den bytte jag knivarna.

Rensade "bäckfåran" på trädgårdsdammen och monterade fontänpumpen på stenen så nu rinner vatten i bäcken och det porlar så härligt. Fast nu är klockan 23 och jag har stänkt pumpen.


Städade lite i verkstan/snickeboa och ungarna har två trumset där som inte verkar vara något att ha kvar.

 


Men pallen kan jag ju ha nytta av.

     


Inger kom hem så vi åkte först till blomstergården där det blev en hel del fina växter och sedan biblioteket där det blev ett par böcker.

 


Nåja lite fler än ett par blev det.

 


Sedan blev det väl lite ett och annat gjort men nu väntar sängen.


Av Jan Sandström - 4 juni 2019 08:14

Tisdag den 4/6


Idag börjar min semester igen   

 

Våra barnbarns (Alex o Harry) morfar

 

fyller även år idag så

 

GRATTIS Michael på födelsedagen.


Ja alltså Inger har börjat jobba igen efter två veckor här hemma. Och det känns så tomt här hemma.

Igår var en sämredag, jag hade ont i hela kroppen och var inte på humör för någonting egentligen.

Vädret var ju inte heller så uppåt här i Umeå med regn och runt +8° så det blev inne hela dagen.

Lite åstadkom jag i alla fall och det var jobb på min webbsida där jag rensade gammalt skräp som fanns kvar och så uppdaterade jag husvagnssidan med info och bilder på det jag gjorde i våras.


Inger stod vid spisen mest hela dagen då hon hade en av sina fester med jobbarkompisarna ute någonstans runt Umeå.

Den här gången var de i Sörfors mot Stornorrfors dammen. Men regnet gjorde bortfall men 7-8 st kom i alla fall.

Jag satte mig och såg inspelade program och först var om Jupiter (planeten) dit de sänt en apparat för att mäta och fota, sedan blev det längre ut i solsystemet och ett program om Saturnus där de kraschade en sond efter 20 år.

Två väldigt intressanta program som säkert finns på SVT-Play, jodå dom fanns där.

Jupiters hemligheter

och

Saturnus kraschade rymdsond

Anders ringde och sa att han hittat en avloppsbrunn på tomten, det var lite småroligt då vi köpt stugan och undersökte vad som fanns runt på tomten. Vi köpte ju i april då det var en meter snö överallt men jag tror att Anders har fler hemligheter gömda på tomt och i huset.

Jag får nog åka över och kika lite vid tillfälle, måste ändå ut idag då jag glömt bort att jag har ett paket att hämta på busstationen.

Det kom ju just som vi åkte på vår husvagnsresa. 


Det regnade av och till även inatt och 14,1 mm kom det igår, regn vi så väl behöver men det kan väl få regna på natten då vi sover.

Söderut fick de ordentligt med åska igår då dom hade en temperatur på upp till 30°.


Men vi gick isäng tidigt, redan före 11 låg vi i sängarna och Inger somnade direkt, jag vet inte hur hon bär sig åt.

Jag låg en stund med ljudboken och så kom Gunnar in och lade sig hos mig.

Har sovit skapligt men var upp vid tretiden för att kissa då jag hade värk. Jag blev inte kissnödig för värken utan för att jag druckit.


Väcktes av klockradion ½8 och steg upp, frukost och så har Gunnar gått ut.

Det ska bli bättre väder idag i alla fall varmare för just nu är det +15,0°


Det kan bli en cykeltur till busstationen och sedan har jag lite jobb här hemma, ska svetsa eller borra i sten.

Jag har inte beslutat hur jag ska göra med fontänpumpen som måste ha en tyngd som den sitter fast på. Den gamla satt på en stenplatta men fästhålen stämmer inte med den nya.


När Inger kommer ska vi tydligen till biblioteket och låna sommarböckerna, det brukar bli en trave eller två som följer med hem och då är det pappersböcker vi talar om.


Tempen har stigit till +15,5° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-04 09:00:12

Temperatur: 14,6 °C
Lufttryck: 1001,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 14,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 14,1 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 145,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
06:57
Temp - Min:
7,7 °C
Klockan:
01:56
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
03:10
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
03:55
Lufttryck - Min:
1000,5 hPa
Klockan:
07:42
Lufttryck - Min:
1003,2 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:34
Sol ned: 22:43
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:09 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 46s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:07
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 23:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut och solen håller på att komma fram.

         





Av Jan Sandström - 3 juni 2019 09:51

Måndag den 3/6


Idag fick jag 6,4 mmol och vikten 77,7 kg.


Dagens matinéfilm är 

Lilla helgonet

SVT1, Idag 15:30 - 17:10

6.3 IMDb, 1944, Komedi, Sverige, 100min

Unga Denise är elev i ett kloster men längtar till livet utanför klostermurarna. Hon har dock stort nöje av klostrets musikundervisning, som leds av sångläraren Celestin. Även han lockas av tillvaron utanför murarna och lever ett dubbelliv, då han på kvällarna skriver en operett åt stadens teater under pseudonymen Floridor. När operetten väl ska ha premiär vägrar den kvinnliga stjärnan plötsligt att sjunga, och nu är goda råd dyra.

Igår svetsade jag lite på jordfräsen, backade ut min MC och spolade av dammet, satte upp två fågelholkar till då det är bostadsbrist. Jo dom sa det till mig och eljest var det en skapligt skön dag så jag tog en MC-tur efter att Inger kommit hem och jag ätit lunch. Åkte ned till en rastplats söder om Nordmaling (GPS: 63.558306, 19.421950) där det blev kaffe och ett kex innan jag åkte hemåt igen.

Härlig semestertrafik med två vägarbeten, den ena vid Hörnefors med trafikljus och allt, sedan svängde jag av in till Anders och vi gick runt och tittade och pratade om hur man skulle kunna dika ut lite runt tomten.

Körde hem och så började jag städa ute i verkstan.


Pysslade på och fick allergiattack av spånet jag sopade upp så jag blev lite däckad ett tag.

Middag åt vi ute innan jag gick in och fortsatte rensa på hemsidan.

Film på TV men inget jag egentligen fastnade i och kommer inte ihåg vad det var, jo nån zombiefilm med Will Smith men den rullade mest på för sig själv här utmed.


Gick isäng tidigt, redan ½12 och somnade nog ganska fort och har sovit tungt, tror jag då.


Upp ½8 och duscha, sedan har jag pysslat med fötterna, klippt naglar och smort och sådant men även läst tidningen på nätet.

Eller ögnat igenom för det är inte detsamma att läsa på datorn som att ha tidningen på köksbordet.

Har även fått i mig en macka, kaffe och ett glas C-vitamin. Mest bara för vätskan och det är gott.


Idag regnar det, jag hade funderingar på att åka till IKEA men det kan lika gärna bli snickeboa och städa där.

Inger står och förbereder för nån jobbarfest med jobbarkompisar ute någonstans runt Umeå. Tror dom ska vara vid älven någonstans runt Stornorrfors. Men till kvällen vid 18-tiden ska det sluta regna så vi får hoppas på att det stämmer.


Jag stannar hemma och det kan kanske bli film eller så sitter jag här och påtar på med webbsidan.

Nu har turen kommit till husvagnen och uppdatering av det jag gjorde tidigare i vår, solceller, kamera och backljuset. Men jag ska först hitta igen foton på allt.

Det är jag dålig på att sortera in foton direkt utan dom kan ha hamnat lite här och där. Mest under mappen "osorterat".


Just nu regn och +9,7° och så hade meteorologen igår mage att påstå att idag kommer sommarvärmen   

Visst hade han rätt men det var i sydostligaste Götaland, här får vi nog vänta till tidigast imorgon.

Nu är det så ruggigt att även Gunnar kom in och lade sig på min säng.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-03 10:15:11

Temperatur: 9,3 °C
Lufttryck: 1010,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från SSE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 1,5 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 133,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
06:57
Temp - Max:
17,1 °C
Klockan:
17:17
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
03:10
Temp - Min:
5,3 °C
Klockan:
03:31
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
03:55
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
23:33
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
09:31
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:36
Sol ned: 22:40
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:04 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 56s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:45
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 21:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så bilderna.

         


Av Jan Sandström - 2 juni 2019 14:00

Det blev ner till Nordmaling och vädret är fint.
Inger stannade hemma.
Svänger nog in till Anders på vägen hem.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards