jans

Alla inlägg den 25 mars 2020

Av Jan Sandström - 25 mars 2020 09:01

Onsdag den 25/3


Igår var det skapligt varmt ute så det blev en promenad för mig och nu upp till Grubbebiblioteket där jag lämnade en bok och hämtade tre nya.

 

Men man får försöka välja rätt väg för på vissa ställen skulle man behövt fiskarstövlar eller åtminstone bättre på fötterna än mina nya promenadskor. Dom jag köpte och ska vara vattentäta men sånt litar jag inte riktigt på.


Väl hemma blev det kaffe och jag satt ute ett tag med boken innan jag gick in och lade mig på soffan en stund.

Lite datorpyssel och annat så att timmarna gick innan jag startade en film.

Det blev "Femte elementet" som jag sett tidigare så det blev lite hopp över ovesentligheter.

Att det blev den filmen skyller jag på programmet 

Savage Builds

Vetenskap • USA

Igår 10:50 - 11:50Kanal 9
Adam slår sig ihop med skådespelaren Gary Oldman för att återskapa ett av Hollywoods farligaste vapen - ZF1-vapnet från sci-fi-filmen Det femte elementet.

som jag råkade ha på min TV här en stund. Adam har ganska roliga program likt Myth Busters där han varit med i många år.

Jodå han byggde ett liknande vapen som fungerade nästan likadant.

Tidigare byggde han den flygande dräkten från Iron Man och den flög faktiskt också om än inte som i filmerna och skottsäker var den också gjord med 3D- utskrift i titan.


Inger komhem och vi åt isterband m.m till Omöjlig ingengörskonst och tetrishuset i Austin, Texas.

Säsong 5 — Avsnitt 10: The Independent som huset heter.

 

Efter det startade jag en ny film jag spelat in och även där spolade jag fram en hel del och inte bara förbi all reklam.

Det var filmen


Lucy (2014)

En riktigt cool film även om jag inte gillar datoranimeringarna men här fungerar det fint.

Hon är inte bara snygg och sexig Scarlett Johansson utan jag gillar hon som skådespelare och det är riktigt häftiga effekter i filmen.

 

Därefter blev det sängen och några sidor på Morden i Midsomer innan jag släckte.

Öppet fönster så Gunnar fick gå ut och in som han ville men mesta tiden låg han nog hos mig i sängen där jag sovit riktigt gott.

Men vid 6 fick jag gå upp och kissa samt smorde händer knän och tår med Diklofenak då jag hade värk samt bytte några ord med Inger som skulle till jobbet.

Gick isäng en stund till och somnade nog trotts allt.

 

Idag funderar jag på vad som kan göras, laga eller se på toastolen, förbereda räkningarna, och och och.

Det blir nog som vanligt inte mycket gjort men lite här och lite där.

 

+7,0° ute i skuggan, fast skugga är det nästan överallt då det är halvmulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-03-25 09:15:10

Temperatur: 6,9 °C
Lufttryck: 1019,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 40 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från WSW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 131,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
12:32
Temp - Min:
2,3 °C
Klockan:
01:33
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1021,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1030,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1018,4 hPa
Klockan:
07:08
Lufttryck - Min:
1021,4 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:33
Sol upp: 05:21
Sol ned: 18:10
Skymning: 18:58
Dagsljus: 14:25 tim:min
Dag längd: 12:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:25
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser bilderna ut.




          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards