jans

Alla inlägg den 16 mars 2020

Av Jan Sandström - 16 mars 2020 08:44

Måndag den 16/3


Igår, åkte jag till Stöcksjö före lunch och satte tillbaks ett elelement som jag testat här hemma och det fungerade, men inte där på plats.

Nått  -skap med termostaten för det gick igång, slog ifrån och så var det dött. (Vilket jag upptäckte senare under eftermiddan)

Inte nog med elände men det var glashalt så jag höll inte på att ta mig upp för backen.

 


Bilderna här är från ett annat tillfälle i februari, men då var det inte lika glashalt,

men några spadar gårdsgrus från kanten nära huset löste problemet.


 

Då jag kom hem var Erik här och han stannade hela eftermiddan, vi åt några små små semlor till fikat innan Erik vände hemåt.

Jag intog soffan med en kelsjuk Gunnar på min mage och ljudbok i lurarna.


Men jag kollade även en lång gammal oljeradiator Anders fick med husköpet men aldrig testad så jag tog hem och kopplade ström på den.

Jodå den fungerade men ingen termostat och inga fästen för väggen så det får bli något experimentelement eller i reserv.

Jag tror jag har några termostater liggande i stugan.


Men såg på Telldus att temperaturen i Stöcksjö bara gick nedåt och nedåt så jag åkte tillbaks dit.

Det är nått fel på termostaten för jag behövde bara röra på den så startade elementet men jag drog ut proppen och startade fläkten som gick tidigare.

Det hade kommit lite snö så nu var det inga problem att köra därifrån och senare såg jag att tempen stabiliserat sig, kanske skulle jag kunna sänka värmen någon grad.

I alla fall gick jag ut på nätet och beställde två nya oljefyllda radiatorer från NetOnNet som jag ska montera dit när de kommer, kanske i slutet av veckan.

Jag kollade bilder och jag gjorde i ordning en video och så åt vi middag medan vi såg två avsnitt av "Sommar med släkten" innan jag började se en film, men jag hoppade framåt lite här och där när det blev ointressanta avsnitt.

Sedan scrollade jag i filmer jag spelat in under veckan och tog bort några inspelningar.


Gick isäng skapligt tidigt och har sovit inatt med drömmar och ett och annat, mest annat.


Upp vid 7 och det är måndag.

Det blev 6,5 mmol och vikten 79,9 kg idag, vikten är på rätt sida om 80 igen.


Idag tja, det ska bli soligt och fint, Erik sa att han skulle tvätta bilen och det kanske jag också gör.

Eljest vet jag inte vad dagen ger.

Kanske åker en sväng och tittar till stugan, passar på att ta med lite saker som ska dit.


Det är då soligt och +1,2° här utanför fönstret och vimpeln pekar åt öster så nån västvind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-03-16 09:15:10

Temperatur: 2,8 °C
Lufttryck: 1019,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 11 %
Vindstyrka: 4,9 m/s från N,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 15,6 mm
Året: 130,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
01:49
Temp - Max:
3,1 °C
Klockan:
19:25
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
06:09
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
05:53
Lufttryck - Max:
1019,1 hPa
Klockan:
09:14
Lufttryck - Max:
1020,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1002,1 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1001,8 hPa
Klockan:
21:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:06
Sol upp: 05:53
Sol ned: 17:44
Skymning: 18:31
Dagsljus: 13:25 tim:min
Dag längd: 11:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:32
Månfas:
Last Quarter
Moon
Måne ned: 07:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så bilder.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards