jans

Alla inlägg den 23 mars 2020

Av Jan Sandström - 23 mars 2020 10:39

Eller jag tror då det är en smart enkel grej kag knåpat ihop.


Jag har alltid retat mig på att toaborsten här alltid stått i vatten och luktat surt, eller jag har kanske inbillat mig det så en tid har jag funderat på en lösning på "mitt" problem.


 


Jag började med att borra ett hål i botten på hållaren.

 


Sedan sågade jag, men det kan fungera lika bra med att klippa beroende på vad det är för plast i den, men jag sågade och gjorde tre öppningar.

 


Första tanken var att limma fast borthållaren på de blomfat jag köpt men det är faktiskt bättre om dom står löst i varandra, enklare om man vill rengöra.

 

Så nu har vi alltid torra toaborstar och enkelt att rengöra faten som torkar ganska fort efter att man eller någon ställt en blöt borst i stället.
För när det tidigare väl blivit vatten i den runda gropen så torkade den väldigt långsamt OM den nu blev torr, det berodde väl på hur ofta man använde borsten i toaletten.


Där tycker jag det är enklare att använda duschen och spola rent om man nu når med duschslangen vill säga.


Så kila nu iväg och köp blomfat av lämplig storlek och form. Eller vänta tills världen blivit virusfri.


Finns det inget antivirusprogram att köra?       


Av Jan Sandström - 23 mars 2020 10:06

Det blev Biltema där jag köpte en teaklist och lite annat men lite folk i butiken och det märks en oro för mötte man en gamling, jo det var faktiskt mest gamla människor där, och så jag då.  

Men möttes man mellan hyllorna vände båda om och tog en annan väg, man höll avstånd från varandra.

I entrén kunde man ta latexhandskar och ha på sig under handlingen men jag hade mina egna handskar.


Jag fick tag på det jag skulle ha och så över till Jula där det var likadant, mest gamla människor och vissa verkade bara strosa omkring helt planlöst.

Men där fick jag också tag på det jag skulle ha, en trädgårdsgrupp, bord och två stolar som var på extrapris eller paketpris snarare.

Ett  och två  

Det kommer att passa fint på nya verandan på lillstugan.

Stolarna verkade riktigt kraftiga och sköna att sitta på.


Vi hade jordskalv igår i stugan som jag faktiskt märkte av, två av tre reagerade jag på och en magnitud på runt 1,5

När jag kom hem från shoppingrundan kände jag ett skalv på 14,5, men det var bara min mage som ropade efter kaffe och nu är den lugn igen. Magen alltså.


Av Jan Sandström - 23 mars 2020 08:00

Måndag den 23/3

 

Fick gå tillbaks och ändra lite då jag blev utloggad innan jag sparade inlägget.

 

I helgen har vi varit i stugan och jobbat och det går sakta frammåt.


Runt öppningen inne i sovrummet.

  


Lofträcket satte jag bara dit provisoriskt med en skruvtving så jag kunde fortsätta på trappen och så monterade jag vinkeljärnet.

  


Började med teakinklädnaden runt "balkongen" och nu sitter trappan fast i två skruvar.

  

När jag städat undan och dammsugit golvet gjorde jag kaffe och satte mig på en stol med boken då jag hörde något underligt ett par gånger.

Tänkte att det kanske var luftvärmepumpen eller fick vi besök av någon med släpvagn och plåtkapell.
Väl hemma fick jag förklaringen.

  


Nu får jag se om det blir något inlägg för varför blir man utloggad titt som tätt från bloggen?

Men jag är förberedd och kopierar texten innan jag gör något mer eller efter varje ändring.

 

I alla fall så fick Gunnar gå ut och vi plockade ihop, Lastade in i bilen och till slut kom han släntrande efter en tur i skogen.

Såg att han i alla fall gödslade stora granen under sin runda.


Väl hemma gick han runt och kollade att allt var i ordning här hemma i stan.

Vi åt middag och såg ett inspelat program om Europas berg och landskap. Det tror jag du Maria skulle vara intresserad av.
Så skapades Europas mäktiga natur


Men det finns på SVTplay i länken ovan.


Jag började se nån film men stängde av då jag var trött och efter lite dator så gick jag isäng.

Har sovit skapligt gott inatt.

Så upp vid 7-tiden, började med att testa mig och

det blev idag 6,5 mmol och vikten 80,2 kg


Jag ska bara skriva det här så ska jag iväg till Biltema för att köpa teaklister, behöver fler och ska passa på nu innan det kanske blir så mycket folk där.

Sedan tror jag det blir en promenad idag.


Tempen har stigit till -3,2° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-03-23 08:00:10

Temperatur: 2,2 °C
Lufttryck: 1041,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från ENE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 131,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
07:59
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
14:34
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
05:10
Temp - Min:
-10,3 °C
Klockan:
04:53
Lufttryck - Max:
1042,4 hPa
Klockan:
01:46
Lufttryck - Max:
1049,9 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1041,1 hPa
Klockan:
07:52
Lufttryck - Min:
1041,8 hPa
Klockan:
23:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:41
Sol upp: 05:28
Sol ned: 18:04
Skymning: 18:52
Dagsljus: 14:11 tim:min
Dag längd: 12:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:24
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Bilderna ser ut så här.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards