jans

Direktlänk till inlägg 15 juni 2020

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 15 juni 2020 07:22

Måndag den 15/6 och så har halva juni gått.

Snart är det midsommar och så kommer snart första snön.


6,2 mmol och vikten 80,4 kg blev veckans siffrot.

 

Vi har alltså varit i stugan i helgen, OCH JOBBAT.

Fast så har jag inte slitit förutom då jag körde jordfräsen på fredag kväll.

Eljest småpyssel och städa

Jag gjorde tidigare en ny hörnstolpe till spaljén som jag satt fast och det känns mycket bättre.

 

Jag tog bara en regel på 45x45 som jag fasade av hörnen på så den blev åttkantig, sedan tre lager båtlack.


Provade även placeringen av mikron som kanske blir bra och jag tror det får bli den där mikron så köper vi en ny upp till andra stugan.

 


Men jag känner mig ganska nöjd med jobbet, måste bara fixa till dörren med råtthålet.

 


Och så ska det upp eluttag lite överallt i stugan men det får bli ett annat jobb bara vi bestämt var vi vill ha dem.


Lycka har varit på kollo i helgen och fått gå lös utomhus från morgon till kväll, men hon hade sele och koppel som släpade efter henne så vi fick hjälpa till när hon trasslat in sig, det gjorde hon titt som tätt runt stolsben och annat.

Det gick också ganska bra med Gunnar fast han blev lite irriterat på henna ibland när han ville sova och hon något annat.


Inger målade sist i husvagnsporten, under taket till höger på bilden nedan och jag grejade med annat innan vi gick in och åt mat ute på altanen. Stekt spätta med pressad potatis och spenatstuvning, mumsinamnam


Vi tog Gunnar innan han han smita iväg ut och så åkte vi hem till stan.

Här hemma tvättade/spolade jag av Anders bil som stått här hemma och samlat på sig ett lager gult pollen innan jag åkte iväg och hämtade han på busstationen.

Han har ju varit ute och seglat med den här   

Enkel väg Umeå till Piteå och dom har haft härligt väder men kanske lite för lite vind.

En glass och resterna av mitt kaffe (jag drack det) här på altanen innan han åkte hem till sitt och tog Lycka med sig.


Gick isäng men Gunnar var lite skeptisk men kom ändå in och åt mat till slut. Ute äter han bara (och hon mest) utomhus.

Här finns det ju massor av andra katter och så skatorna som snabbt ser om det står en matskål obevakad.


En stund med boken innan jag fick gå upp och ta ett par Alvedon.

Sedan har jag sovit gott och drömt om brandstationer.

Hur många brandstationer finns det inte i världen, ska man då inte ha kommit fram till den ultimata perfekta stationen som kan användas överallt. Men det var ju en dröm så.


Ingers telefon ringde och hon fick ge sig iväg tidigare till jobbet idag då det var en liten kris där.

Men med fördelen att hon (kanske) kan komma hem en timme tidigare så vi kan åka ut och handla till stugan.


Eljest har jag mitt staket att jobba med idag, kapa av och flytta stolpen så kanske jag klarar av att backa in husvagnen i framtiden.

Jag har gjort upp affären med John som hade två baklyktor, nu visade det sig att han hade 4, eller säg 3½ baklykta och jag köpte alla av han så nu är det bara att hoppas på att han inte lurar mig. Men varför skulle han göra det.

Alla är ju inte bluffmakare på nätet och baklyktor till en gammal husvagn är väl inte det mest lönsamma att lura folk på, inte från ett låst forum där vi är med.


På Onsdag har jag besiktning av den och det ska inte vara några problem vad jag vet.


Det spås fint väder även idag med 26°.


Nu skiner solen och nästan vindstilla med 22° i skuggan så jag ska gå ut och börja jobba INNAN det blir på tok för varmt där fram mot gatan.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-06-15 08:00:09

Temperatur: 22,5 °C
Lufttryck: 1027,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 30 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 22,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,9 mm
Året: 207,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,2 °C
Klockan:
07:49
Temp - Max:
26,4 °C
Klockan:
17:08
Temp - Min:
12,7 °C
Klockan:
02:57
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
03:08
Lufttryck - Max:
1029,0 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Max:
1035,6 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1027,6 hPa
Klockan:
07:54
Lufttryck - Min:
1028,6 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:16
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:48 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 3s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:06
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut lite tidigare i morse.

          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards