jans

Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Söndagssammanfattning

Av Jan Sandström - 13 juli 2014 23:10

Vi har jobbat i stugan och jagat en skogsbrand, men det var faktiskt en, vad sa Inger, en naturföryngring tror jag det hette.

Förr var det hyggesbränning.

Men innan dess jobbade Inger med stugans "ankdamm" som ska få vatten från stupröret eller fyllas på då det inte regnat.

 

Tanken är att det ska vara en pump som skickar upp vatten så det kommer ut ur röret som kommer från stupröret (från altan och hustaket) bakom gräsklipparen.

Som Inger har burit och lagt ned stenar så behöver då hon inte gå på gym.

Räcker inte stenjobbet har man ju veden att ta hand om

 

Iförd bara shorts och röd (sexig) BH har hon gnott på som en värsta skogsarbetare.

De här stora klabbarna ska klyvas till stora vedträn som passar i badtunnans kamin, hugger inte ungarna den tar Inger yxan som hon svingar som ett proffs.

Nu sitter hon ute på altan och läser samt lyssnar visst på fotboll.


Skogsbranden då.

Så här insvept i rök låg berget hos oss.

 

Så efter grillad middag tog vi bilen och åkte iväg för att se var någonstans det kunde vara som de eldar.

Och vi hittade igen det, vid Eriksbo satt varningsskyltar om eldning samt att där stod faktiskt en helikopter från Kallax, tror det var där.

 

Nu var tydligen elden släckt för folk höll på att packa ihop men röken låg kvar över omgivningarna som en dimma.

   

Det blev en rundtur på nästan 3,3 mil på små grus och skogsvägar.


Väl tillbaks tog vi ett skönt dopp i tunnan som vi eldat i och tempen låg på 35-36 grader, helt perfekt när det var drygt 20 i luften.


Som jag sa sitter Inger välförtjänt ute och tar det lugnt för i morgon är hennes sista semesterdag.

Jag får inte semester utan en ny arbetsgivare sa hon, Anders har flaggat om min hjälp så då är det bara att lyda om jag ska få någon mat.


I kväll är det mulet så någon fullmåne kan man inte se men den har vi sett de sista nätterna men inte kan jag säga att det är någon "supermåne" som tidningen kallar det.


Nä nu tar jag och packar ihop för idag, kaffet är uppdrucket och ljudboken lockar.


Godnatt så hörs jag av i morgon med sista Godmorgon från paradiset för den här gången.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards