jans

Alla inlägg den 4 februari 2014

Av Jan Sandström - 4 februari 2014 16:36

Varför inte slänga ihop en sådan här.

Som det står på webbsidan:

The BIGGER version of our 7 Mile Burger is the COW PALACE BURGER named after the Cow Palace coliseum nearby!.

Den skulle sitta fint i kistan i stället för den hårdbrödmacka med ost jag tog nyss.

Av Jan Sandström - 4 februari 2014 11:22

SVT1, 14:25--16:00 Musik ombord (1958)

Som jag tidigara sagt är jag ingen fan av Alice Babs och hennes musik, bara en massa babbapparappaba.

Så jag ser nog hellre Adolf Armstarke på kanal Global, Mer om den längst ned.

 

Handling:
Ångbåten Frigga III kommer tuffande mot ett villasamhälle. Det är hennes sista dag i tjänst. Vid rodret står en ung man, Lennart. Han tutar, när båten passerar en viss villa. I villan finns Lennarts kära Gittan. Hon är yrvaken, nyss väckt av sin äldre syster Ulla Wickström. Ulla är gift med Rolf, och de har två barn, Yvonne och Ulf. Yvonne går till skolan och Ulf till lekskolan. Rolf skyndar till sitt jobb i stan. Han är anställd hos Söderström och Ek, skeppsmäkleri. Två danska musiker, Ha...Mer
 
Allternativ matinéfilm.
Kanal Global 12:20--13:45 Adolf Armstarke (1937)
 
Handling:
Adolf Thureson doktorerar denna dag i "Riddartidens romantik" på Stockholms Högskola (14. nov. 1936, kl 1500). Hans opponent Georg Ankarhielm angriper doktorandens synpunkter på riddartidens betydelse för begrepp som ridderlighet, rättrådighet, trofasthet, vänskap och mod. Efteråt firas disputationen på restaurang Den Gyldene Freden i Gamla Stan. Bland gästerna märks fil dr Ankarhielm som övertagit Adolfs fästmö Britta. Adolf somnar under middagen och drömmer sig tillbaka till medeltiden, där ha...Mer
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas


 

 

 

Av Jan Sandström - 4 februari 2014 11:03

Tisdag den 4/2


I går var jag på semester, åkte från Mo i Rana ända till Nordkapp, samt hoppade lite fram och tillbaks efter E6 och små omvägar.

Det är så kul att surfa runt på Google Maps och billigt blir det då det inte går åt någon bensin.

Jag håller så smått på att försöka ordna upp en semesterresa vi gjorde till Nordkapp 1981 och leta reda på var alla foton är tagna.

Men det är struligt att sortera diabilderna, försöker få dem i rätt ordning genom numren på filmremsan bara det att tydligen hade vi tre kameror på resan.

Det måste ha varit det fast jag trodde bara vi hade två systemkameror då, jag fotade DIA och Inger negativ film.

Men jag får det till två DIA-filmer och det går inte ihop i mitt huvud.

Men kul är det även om det är rörigt.    

Emellanåt gör jag lite i garaget med sortering av grejor fast där syns det inte heller att jag gjort något liksom med fotosorteringen.


Skotta snö fick jag även göra och det är så kul att jag drog av grannens uppfart samtidigt.


I dag gör jag väl samma sak förutom att det inte behöver skottas.


Vädret då, jo -3,0° utanför fönstret och det är mulet.

Det var tjocka i natt när tempen föll under 0-strecket och det syns på björkarna som blev frostigt vita.

 

Väderstationens Aktuella värden:
2014-02-04 11:15:05

Temperatur: -3,1 °C
Lufttryck: 1007,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från S,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -3,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 36,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,6 °C
Klockan:
13:16
Temp - Min:
-5,1 °C
Klockan:
07:16
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1008,3 hPa
Klockan:
10:33
Lufttryck - Max:
1006,5 hPa
Klockan:
23:40
Lufttryck - Min:
1005,9 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
999,6 hPa
Klockan:
07:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:14
Sol upp: 08:09
Sol ned: 15:38
Skymning: 16:33
Dagsljus: 09:19 tim:min
Dag längd: 07:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:43
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 23:13

och den vanliga trädgårdsbilden, den ovan är från lilla kameran taget genom kontorsfönstret.

 


Nästa inlägg är om matinéfilmen.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards