jans

Alla inlägg den 8 januari 2015

Av Jan Sandström - 8 januari 2015 19:38

Äntligen får jag ha snuten för mig själv ;-)

Det här är första skinkan i år men den andra den här vintern, om man nu kan kalla det vinter.

Av Jan Sandström - 8 januari 2015 10:03

Torsdag den 8/1

Ja så var det en ny dag igen. En dag man inte vet om man får se slutet på och så är det ju alla dagar man vaknar upp på.

Och tur är väl det för inte skulle man vilja veta att det här är ens sista dag.

Samtidigt vill jag inte heller ha allt för stora överraskningar utan ett liv i lugn och ro men med lite krydda i.

Dock ingen kryddstark chilimat utan lite salt och en aning peppar.

Lugn och ro och skönt.


Det som hänt i Frankrike är fruktansvärt och man funderar ju på vad dessa IS tänker på och planerar för.

Men de nöjer sig väl inte förrän de har hela världen i sitt grepp.

Jag kan bara tycka att de är sjuka i huvudet de där terroristerna som håller på med att mörda folk för ingenting.


Igår var en sådan dag, lugn och ro men med en liten överraskning, jag fick besök av svåger och svägerska från Vännäsby.

De kikade bara förbi då de ändå var i stan men hade ändå inte tid att stanna på kaffe för det drack de på Mammas restaurang de nyss varit på.

Inger köpte mer tonfisk men tydligen en sort som inte smakade gott för Mirabell vill inte äta den. Så hon gick omkring och jamade halva kvällen.


Sedan satte jag mig i soffan med ljudboken och kisse i knät.

Senare på kvällen blev det Harry potter och fången från... innan vi gick isäng.


Sov gott och blev bara störd av Gunar som ville in några gånger.


Idag är Inger ledig men vi eller hon måste ut och byta tonfiskburkarna hon köpte.

Det jag funderar över är vad det är för skillnad på "tondisk i vatten" och "tonfisk i vatten" för något är det då katten äter den ena med god aptid men den andra bara nosas det på.

Ingen skillnad på innehållsförteckningen men något måste det vara. Jag funderar på om det kanske är delfin inblandat i den ena men idag ska det väl inte finnas det men förr var det tydligen vanligt.


Eljest har jag inte så mycket inplanerat utan det blir väl en vanlig dag, det enda överraskande är väl vad som kommer med posten.

Jo vi ska ju köra iväg med sopor eller returmaterial, kartong, papper, plast, glas och vad som nu är samlat ihop.


Det är skitväder (enligt mig) för det snöar och en temperatur nära noll.

Igår skottade jag inte av någonting för det var så lite att snöslungan skulle inte ha gjort någon nytta utan jag sopade bara utan vet som låg på bilen.


Just nu +0,5° och en svag vind som får vimpeln att fladdra lite.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-01-08 10:30:05

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 981,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från SSE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 12,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
07:58
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
02:20
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
00:41
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
23:09
Lufttryck - Max:
992,1 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
999,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
981,7 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Min:
991,8 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:07
Sol upp: 09:17
Sol ned: 14:14
Skymning: 15:25
Dagsljus: 07:18 tim:min
Dag längd: 04:57 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 3s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:16
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:23

Det är mörkt ute idag men dagarna ska ha blivit lite längre så här ett par veckor efter vintersolståndet.

Men så här ser det ut i trädgården, mörkt kallt och dystert.

 


Men först Te och kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 8 januari 2015 00:15

8:eJanuari

 

Jag mår så bra. Jag älskar dom här små pillren dom ger mig. Varför är jag fastbunden i sängen?


Läs hela på vår webbsida


Det här var sista för den här gången, kanske orkar jag lägga upp den igen nästa år.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards