jans

Direktlänk till inlägg 9 april 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 9 april 2015 09:22

Torsdag den 9/4


Idag blåser man i alla fall inte bort om man går ut.

Det gjorde man igår, i alla fall nästan för det blåste regält från väster och jag gick bara ut till postlådan men det gällde att hålla i dörren då katten skulle ut men han gick inte heller ut i onödan.


I övrigt gjorde jag i stort sett ingenting mer än satt vid datorn och lekte med kartor och GPS-spår. Något totalt meningslöst som bara jag har glädje av men så är det väl med alla datorspel också och det håller mängder av människor på med.

Jo jag började städa ur Stinas låda och mätte upp den för att lägga ut på nätet, kanske finns det någon som vill ha den till möss, hamstrar, marsvin eller vad man nu kan ha i den.

En mindre sköldpadda passar den också till men Stina var aningen för stor för den tyckte jag.

Stina har nog fått det bättre nere i Borlänge där hon får vara mycket ute och större område samt en massa killar att para sig med.


Inatt har jag sovit riktigt gott, tror Gunnar ville ut en gång men in tar han sig ju själv och det är alltid något.


I morse steg jag upp tidigare än normalt för en kille skulle komma och hämta den elgitarr jag skänkte bort, ingen var beredd att köpa den så det blev en gåva till en ung kille och hans första gitarr.

Kanske var jag dum som inte bad om hans autograf för vem vet vad det blir av han i framtiden och han kan berätta att den första fick han av en galen gubbe som inte visste något om gitarrer. Känd som han blivit säljs den för 18 miljoner.


Och nu sitter jag här och spånar på.

Läste om invandrare häromdagen och fick en lysande idé, sådan som Sickan ofta fick och likt hans fungerar intemin heller men så här tänkte jag.

Det är ju populärt med såpatävlingar på TV nu för tiden, det ska tävlas och röstas ut och kan man inte låta de som söker sig hit delta i liknande tävlingar.

De bästa går vidare och får stanna, övriga röstas ut och får åka hem, lysande eller hur?, nähä inte det.


Eljest läser man i tidningen om; Avslöjar: Otäck läcka i larmsystemet, Digitala barnvakten kan hackas och liknande.

Mycket om osäkerheten i våra system som allt oftare har koppling upp mot Internet för att man enkelst ska kunna kontrollera sina egna system men tydligen är det lika enkelt för den obehörige att gå in i dem.

Men tänk OM människor inte höll på med sådant och alla bara jobbade för mänsklighetens bästa och att alla skulle ha det bra.

Utopi javisst men tänk OM.

Vilken underbar värld vi då skulle kunna leva i eller på, inga lås eller skydd skulle behövas.

Nu får vi sätta upp murar och skydd runt allt vårt och hela tiden är det några som försöker ta sig över dessa bara för att förstöra eller för att det går att göra. Det är rent ut sagt förjävligt.


Mer idag, jo kanske går det att sitta ute med en kopp kaffe senare idag, eljest får jag sitta inne och det fungerar det med.

Jag borde ta mig an sköldpaddslådan och så ta mig an min kontorsstol och stadga upp den för den har börjat bli lite svajig.

Tror det är något som lossnat eller gått sönder längst ned vid hjulen.

Tror det är någon bussning på gasdämparens axel som lossnat eller gått sönder, kanske måste svetsa eller svarva till något nytt.

Men det är ju en dag i morgon också.

Ingen film idag, den igår var inte speciellt i min smak men igår kväll satte jag på en Marx-film, Go West är kul och den såg jag än en gång.


Kaffe ute, kanske för det blåser inte alt för myvket men det bör lugna på lite mer.

Tempen stiger stadigt och just nu +8,4° på altannivå.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-04-09 09:45:05

Temperatur: 9,0 °C
Lufttryck: 994,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 7,0 m/s från WSW,
i byarna 10,5 m/s
Kyleffekt: 5,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 42,9 mm
Månaden: 45,0 mm
Året: 147,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
13:12
Temp - Min:
2,8 °C
Klockan:
06:58
Temp - Min:
3,4 °C
Klockan:
06:10
Lufttryck - Max:
1003,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1003,7 hPa
Klockan:
22:25
Lufttryck - Min:
994,3 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Min:
990,8 hPa
Klockan:
01:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:40
Sol upp: 05:31
Sol ned: 19:52
Skymning: 20:44
Dagsljus: 16:04 tim:min
Dag längd: 14:21 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:49
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 07:26

Nä det blåser för mycket för kaffe ute Vindstyrka: 7,0 m/s från WSW, och i byarna 10,5 m/s

Västvind dessutom.

 

Men ser man genom kameran ser det fint ut.

 

Kanske går det att sitta vid förrådet. Jag har inte gett upp helt och hållet.

 

Det får eftermiddan visa om det går att sitta ute eller om det blir husarrest, nu blir det i alla fall kaffe inne..

 

Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards