jans

Alla inlägg den 12 april 2015

Av Jan Sandström - 12 april 2015 08:45

Söndag den 12/4


Barnens kusin Jonas Jonsson fyller 23 år idag så grattis, han är lite äldre än vår Maria.


Igår åkte vi till Tavelsjö där vi firade svägerskan Britt-Inger och fikade ordentligt, det var gott men kaffet kunde ha varit bättre, riktigt kaffe som ICA:s pulverkaffe.

Visst är det förunderligt vad man vänjer sig vid en sorts kaffe, jag gillar det medan andra promt ska ha kokkaffe, perkulator eller sådant där man pressar ned i en glasbryggare. Men inget blir så gott som ICA:s snabbkaffe     

Sedan åkte vi upp till stugan med några grejor, tanken var att vi skulle stanna där en stund och greja men Maria ringde tidigare och ville ut och handla.

Så vi åkte hem men när vi var på ICA Kvantum så for tiden iväg och jag såg att det skulle bli ont om tid och affärerna stängde så vi skjöt upp det till idag istället.


Det blev ingen middag för mig för efter två stora bitar smörgåstårta och gräddtårta samt ett antal kakor så var jag ganska mätt.

På kvällen såg vi ett avsnitt av Morden i Midsomer som handlade om ett antal mord, nybyggnationer i en gammal by och ett val mellan för och mot nybyggnader.


Jag sov gott inatt då fönstret stod öppet och Gunnar kunde gå som han ville, när han frös om tassarna kom han till min säng.

Nu har han nyss varit ut och gjort sina behov och ligger och sover på min säng och där kommer han att ligga till i eftermiddag någon gång om inte Inger får för sig att bädda sängarna.


Idag ska jag ut och handla med Maria, vet inte om Inger hänger med men det spelar ingen roll.

Kanske jag ska ta med skruvdragaren om Maria behöver den eller hjälå med att montera ned saker i lägenheten för hon flyttar hem mer permanent efter helgen.

Det har jag ju nämt tidigare att hon ska göra. Det gäller att spara pengar om man studerar och ska göra det utomlands.


Sedan måste jag fixa min kontorsstol som blivit väldigt svajig, blir nästan sjösjuk här där jag sitter.

Det blir lämpligt eftermiddagsarbete då det ska bli skitväder igen.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Men nu blir det väl ändå inte snö hoppas jag.


Just nu har jag +4,0° på altan, det är mulet och vimpeln (måste köpa en ny) hänger rakt med. Det har blivit många knutar på den under stormdagarna.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-04-12 09:00:06

Temperatur: 3,2 °C
Lufttryck: 987,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 73,2 mm
Året: 175,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
08:50
Temp - Max:
12,2 °C
Klockan:
10:39
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
01:58
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
04:24
Lufttryck - Max:
992,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
10:37
Lufttryck - Min:
987,7 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Min:
992,2 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:28
Sol upp: 05:21
Sol ned: 20:01
Skymning: 20:54
Dagsljus: 16:26 tim:min
Dag längd: 14:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:29
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 10:26

och så här ser det ut i trädgården.

 


Det känns lite konstigt att inte behöva väcka några husdjur längre vid ½10 eller lägga isäng dem vid 22-tiden.

Det är liksom tomt där nere i hallen men det blir väl ändring när vi får hem två katter hur det nu ska gå med Gunnar, det återstår att se.


Men nu blir det kaffe och mer planerande av ett stugbygge i stugan, men jag är lite orolig inför projektet.


Nä kaffe klarar jag av att göra.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards