jans

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2015

Godmorgon från södra altan.

Av Jan Sandström - 17 augusti 2015 08:57

Måndag den 17/8


Det fungerar nästan att lägga en tidning runt datorn så att jag inte kommer åt den där musplattan, men nog är det väl skit att avstängningen avden med fn+F9 inte fungerar utan man måste söga en nål i amazonas djungel för att hitta en lösning på roblemet.

Jag har sökt men ej funnit kan jag säga så Maria får ta över datorn när hon har tid.

Hon löste problemet tidigare innan jag gjorde fabriksomställningen på den, men nu fungerar (peppar peppar ta i trä eller vad man säger) i alla fall nätverket =WiFi.

Men något Windows 10 vågar jag inte installera varken på den här eller någon annan dator även om det sägs vara gratis på alla, även gamla datorer. Men nog får man en räkning sedan eller måsta avinstallera för jag tror inte de ger bort något gratis.


Igår var vi i stugan, vaknade och frukost ute på altan, Gunnar kom ut efter att ha kommit hem på småtimarna men han lade sig att sova på en stol.

Markarbetarna P-G och Lois kom och fortsatte markplanera i skogen.

     

Nu så ska det bara på lite sand och lägga en dräneringsslang runt, som extra säkerhet, markskivor och grus.

Sedan är det "bara" att börja bygga, lägga ut plattor och lekablock, köpa limträbalkar för jag vill ha lite bättre golvisolering än vad originalet ger.

Och så tänker jag skippa den där bärlinan i mitten eller rättare sagt skippa plintar mitt under.


Arbetet med carporten fortskred, efter att Inger grävt och vi fått dit plintarna på rätt avstånd, tror jag då, så skruvade jag vast balken nederst på väggen, den är skert överdimesionerad men det blir stadigt.

Så åtog jag mig stugväggen, bytte ut ett par hörnbrädor, skruvade upp en balk och extra väggförstärkning.

 

Veden var bra att klättra på, men nu i efterhand har jag kommit på att den förenkling av konstruktionen jag kom på inte fungerar riktigt.

Jag måste nog sänka färstjärnen lite, men jag ska räkna på det och se om det ändå inte går att ha så där. Det kommer ändå inte att bli någon mer tungd på taket än vad egenvikten blir, inte mycket mer i alla fall.


Efter arbetet då jag fått ont i knän och händer hade Inger gjort upp eld i tunnan så jag plockade ihop verktyg och maskiner när Inger drog iväg ut i bärskogen.

 

och jag fick mig et skönt bad, men man ska inte bada i solljus för då ser man allt skräp i vattnet så jag tog den där extra sugslangen och började suga runt under sittbänken och sidorna.

Men jag fick ändå en hel del varm skön vila.


Nu kom ett litet flygplan över huset och det lät som en gräsklippare utan ljuddämpare. Sånt är livet inne i en storstad.


När jag badat klart och Inger kom hem, efter att ha letat sin bärplockare bland riset så packade vi ihop och åkte hem till stan.

Här hemma var inte Gunnar värst villig att hoppa ut ur buren och senare gick han tillbaks in i bilen igen, han ville väl tillbaks till stugan och jaga möss.


Jag harde (och har) ont så jag gick isäng redan klockan nio och utan ljudboken.

Men har sovit dåligt, Gunnar kom hem men när han kände annan katts lukt, Tristans på fönsterbrädan så gick han ut igen.

Sedan såg jag inte till han på hela natten fast det var kallt ute. runt 5 grader var det i morse och då borde han ha sovit i min säng.

Jag steg upp vid ½6, kallt ute så jag fikade inne men gick och ropade på Gunnar.

Senare så kom han från grannens gård och var full med skräp i pälsen så jag undrar var han legat någonstans.


Vi ska ta och vänja Gunnar och Tristan med varandra, igår kväll hade Maria ut sin katt på gården men så fick han syn på Gunnar en bit bort så han rusade hem och in igen.

Jag undrar vilken katt som är mest rädd för vem.


Frukost ute och jag sitter ute nu när det blivit varmare och under den tid det tagit att plita ned detta har det blivit mycket varmare här.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-17 09:30:05

Temperatur: 22,1 °C
Lufttryck: 1015,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från SSE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 22,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,1 mm
Året: 446,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,2 °C
Klockan:
09:21
Temp - Max:
23,1 °C
Klockan:
13:46
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
04:32
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
08:14
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
23:28
Lufttryck - Min:
1014,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:34
Sol upp: 04:37
Sol ned: 20:48
Skymning: 21:49
Dagsljus: 18:15 tim:min
Dag längd: 16:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:21
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 20:46

och en bild jag tog tidigare med webbkameran.

 

Det fungerar faktiskt riktigt bra att lägga en tidning över musplattan på datorn, lika enkelt som att slå på och av hela tiden då man beöver ha den.


Påtåren slut och nu ska Maria ändå få fixa drivrutinerna eller vad det var som skulle till, grejor ska bara fungera.


Godmorgon.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards