jans

Alla inlägg under september 2016

Av Jan Sandström - 20 september 2016 09:15

Tisdag den 20/9


Jahaja, då var det dags igen.


GRATTIS MARIA på födelsedagen.


24 år idag och det var en händelserik dag då du föddes här hemma på toaletten.

 

Nyfödd hemma på toa gick mamma ut med dig och du fick åka den nyare folkabussen.

 

Nyfikna bröder på lassa.

 

Go och gla som kexchokla.

 

Likt bröder fick du bada i tvättstället.

 

Hmm, har vi haft sängen så länge?

 

Kommer du ihåg när vi Mötte "gågubben" som Peter sa.

Peter, Maria och William de Great utanför bageriet i Hökmark den 28/6 2001.


Så än en gång, Grattis på födelsedagen och du bakar väl en go gräddtårta med jordgubbar till mig idag.


Igår var Inger hemma, jag blev satt i arbete att kolla upp bygget av gäststugan men ibland blir det bara för mycket och då blir det härdsmälta i hjärnan, allt stannar och jag blir bara stressad och så blir det en spiral som kan vara svår att komma ur.

Det slutade med att vi skulle ta en MC-tur till Överboda där de tillverkar Brännanstugan som vi ska sätta upp.

Vädret var varmt och skönt så vi tog med fikagrejorna och åkte iväg.

Där träffade vi brodern till han vi borde prata med men han visade oss hur man gör knutarna på stugorna och fick en del tips.

Efter besöket i fabriken åkte vi för att fika och jag svängde in på en liten grusväg på vinst och förlust.

 

Vid en liten sjö kunde man parkera och vi stannade, tyvärr inget bord eller stolar men det gick bra ändå att sitta på strandkanten, den gula ringen.

 

Det blåste ingenting och svanar simmade långt där borta.

 

Men så hörde vi någonting bakom oss och det var uppe i kraftledningen.

     

De monterade någonting på den översta jordledningen och när jag tänkt efter kan det antingen vara för att inte fåglar ska krocka med den eller flyg. Men jag tror på fåglarna då sjän ligger så nära.

 

Inget höjdarjobb fast ändå ett höjdarjobb, hur som helst inget jag skulle vilja göra.

 

Får gåshud bara av tanken på att sitta där uppe och från andra hållet på andra sidan stolpen kom en annan arbetare så de skulle mötas.
På marken gick en person och höll i repet men det var nog mest för att inte vagnen skulle åka iväg.

Ett avståndssnöre användes och klämman släppte när han var lagom långt ifrån, det knäppandet hörde vi.

 

På småvägar genom skog och åkermark som inte var utsatt på en av mina GPS kom vi fram till Degersjön och asfalterade vägar.


Väl hemma gjorde jag mig i ordning för en promenad runt byn.

Nästan 3 km på 40 minuter men under promenaden ringde Anders och hade jobb åt mig.

Jag skulle till hans lägenhet och montera en gardinstång som satt snett inför fotograferingen idag.

Det är mäklaren som sagt till om det och att plocka bort en massa, högtalarna till stereo och annat skulle bort.

Sedan skulle det finnas några kepsar m.m på klädhyllan i hallen liksom en liten blomma här och där.

Allt för att locka köpare då lägenheten läggs ut för visning.


Är folk så lättpåverkade av sådant tjaffs att högtalare till en stereo påverkar negativt.

Då är det utför med mänskligheten.


Jag fotade lite höst när jag gick min runda.

       


Väl hemma gjorde Inger en kantarell omelett till middag.

Erik hade plockat ett kilo fina gula kantareller när han var uppe i fjällen men så kom Maria förbi och stal ett drygt hekto av dem.

Omeletten satt vi ute och åt i kvällsbelysningen och efter åtta skulle vi till Anders lägenhet.


Men vi fastnade ute då vi glämt nya portkoden och hyresgästen inte svarade i telefonen men en granne kom så vi kunde komma in.


Det var marigt att få fast gardinstången då det är lösputsade väggar, sand och vatten ungefär men jag fick dit den men Anders får lämna kvar den i när han säljer.

När vi åkte hem tog vi med de stora högtalarna som ändå ska ut därifrån om en månad.

Nu är det bara att vänta på försäljningen av lägenheten, en riktigt fin lägenhet som Anders kostat på massor i.

Nytt kök och bara garderoberna i sovrummet kostade han på 25 000:-


Väl hemma orkade jag inte med någon fler promenad även om jag hade lust och då för att rensa huvudet. Jag borde ha gjort det.

Jag gick isäng med ljudboken och somnade efter ett litet tag men vaknade senare på natten, runt 2-3-tiden av värk i höger höft eller ryggen samt GRILLER i hjärnan.

Det var så mycket som snurrade runt där inne att jag omöjligt kunde komma till ro. Men jag orkade inte heller gå upp och göra något.

Det var gäststugan men även personliga problem. Det sexuella strular.

Inte enkelt när ena partnern tappatr sexlusten och den andre har kvar sin men livet är ju så mycket mer än sex även om det är en stor del, för mig då.

Och jag har ingen lösning på problemet annat än att vänta ut det då det går över efter en tid, det brukar då det.

Det bästa vore att kunna döda sexlusten helt och hållet men hur gör man det egentligen.


Steg upp före 7 då jag ändå inte hade somnat och Mirabell kom och låg hos mig efter att Inger cyklat iväg till jobbet.

Morgonrutiner som gav 6,3 mmol och vikten 80,9 kg.

Lite högt blodsocker men jag hade nog stoppat i mig lite för mycket gott igår kväll.


Frukost och jag satt inne idag, Gunnar kom in en stund och åt, Mirabell har lagt sig på min säng och allt är lugnt.


Idag måste jag fortsätta med gäststugan i stugan men ska även hinna med en promenad även om vädret inte är så fint som senaste tiden.

Jag har god lust att gå ned på stan, men vad ska jag dit och göra annat än att det går åt pengar där men det finns lite småsaker jag skulle vilja köpa. Men det kan lika gärna vänta.


Dagens film vet jag inte om den är sevärd, gårdagens glömde jag helt enkelt bort att titta på men vi var ju ute och rände då.


Det är mulet idag och +13,4° utanför fönstret och höst, löven rasar från björkarna.

 


Jo i dagens tidning stod det om rönnbären och vintern.

 

Jag fotade bara av

 

Men som det ser ut blir det en sträng vinter och snöslungan blir stående.


Jag vet inte om jag skulle stryka det här med God nedan. Har inte riktigt fått tillbaks humöret.

 


Av Jan Sandström - 19 september 2016 15:46

Vi har åkt mc till Överboda där vi pratade om stugor.
Sedan hamnade vi någonstans vid en sjö där det blev fika.

Svanar där borta och fisk i sjön.

I kraftledningen hänger någon

som sätter upp en typ av flaggor av remsor.
Kanske för fåglarna eller flyg.

Det är varmt här, 23 grader och lite till.

Av Jan Sandström - 19 september 2016 09:51

I min returpapperlåda och stolen har stått i vägen.

Av Jan Sandström - 19 september 2016 09:36

SVT 1, 14:25--16:00 Hotell Kåkbrinken (1946)

 

Handling:
Vid en gränd i Gamla Stan ligger Hotell Kåkbrinken som ägs av Pontus Hallman, som bor där tillsammans med sin dotter Ingrid. Laban Lundström arbetar som portier på hotellet. En vacker dag kommer Labans son Åke hem från USA och överraskar sin far. Orosmolnen hopar sig över hotellet. Grosshandlare Sjökvist har en affärsrörelse i samma hus som hotellet. Han vill nu utvidga sin rörelse och behöver hotellets lokaler. Sjökvist har kommit över några inteckningar och om inte Hallman kan lösa dem till ...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 19 september 2016 09:17

Måndag den 19/9


Igår var en fin dag, satt stora delar ute på altan innan.

Inger kom hem på timmar.

Ulf kom och hälsade på och pratade en stund.

Erik kom hem från fjällen så vi fick tillbaks bilen.

Jag gick en promenad på 3,5 km runt omgivningarna.

Såg på TV eller Netflix.

Inger kom hem från jobbet och jag gick ut för en kvällspromenad.

Men hade ont i stortån då jag gick iväg och det blev bara värre, brände som eld i den innre stortåleden på höger fot så jag haltade hem igen och gick isäng.

Det blev bara 400 meter men alltid något.

Lyssnade på ljudboken en stund innan jag somnade.


Har sovit gott och tungt, Gunnar kom in en gång inatt.


Vaknade vid 7 men låg kvar en stund.


Morgonrutinerna gav 5,5 mmol och vikten 80,8 kg.

Nu har jag legat lågt en hel vecka   


Frukost ute och det är skapligt skönt, just nu 09:27 börjar solen titta fram genom ett lätt molntäcke.

 

Grannarna har även de vaknat,

På 17 håller han på med att koppla släpen för att köra bort jord och rötter från häcken.

På 13, Malte håller på att klippa växterna ved vår släpvagn.

Och här gör jag ingenting.


Mirabell har smitit, förmodligen ligger hon som vanligt någonstans inne i huset, hon har sina gömställen och vi kan leta och leta, så pltsligt kommer hon strosande som om ingenting har hänt, och det har det ju inte heller gjort.

Eller så har hon gått ut när vi satt här med frukosten utan att vi såg det, men det är inte troligt.

Är hon ute så kommer hon nog om en stund när hon gjort det hon ska.


Inger är ledig så det blir städa idag.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-19 09:30:09

Temperatur: 16,5 °C
Lufttryck: 1028,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från WNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 16,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 294,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,5 °C
Klockan:
09:07
Temp - Max:
21,6 °C
Klockan:
14:07
Temp - Min:
8,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
05:58
Lufttryck - Max:
1029,3 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1034,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1028,0 hPa
Klockan:
08:05
Lufttryck - Min:
1029,0 hPa
Klockan:
23:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:27
Sol upp: 06:14
Sol ned: 18:49
Skymning: 19:37
Dagsljus: 14:10 tim:min
Dag längd: 12:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:56
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Påtår har jag fått så då säger jag bara

 

Av Jan Sandström - 18 september 2016 18:19

Nu hade tydligen kopplingen mellan bloggen och Facebook försvunnit igen.
Det är inget jag kommer ihåg att kolla så jag vet inte när kontakten bröts.

Jag skriver i alla fall dagligen i min blogg så kika in där och se vad jag äter och skiter, nästan för så detalrikt skriver jag inte men mycket annat.

Av Jan Sandström - 18 september 2016 17:54

Det blev 3,52 km och tog 50 minuter.

Skönt att komma hem igen.


Men tidigare idag hade Inger timmar, då kom en gammal go vän till oss förbi och fick kaffe i trädgården.

Mycket prat och förtroligt sådant som vi har tillsammans, han är gift med Ingers barndomskompis från Tavelsjö och även de har vuxna barn.

Jag kom ihåg den där subwoffern som var trasig så nu skruvade jag ut förstärkaren och han fick ta med den för att se om den går att laga, det går det säkert för han är ett strå vassare än vad jag varit på elektronik. Jag har inte ens försökt titta på den.

Men Inger åkte till jobbet och Ulf åkte hem, Erik kom hem från fjällen och jag fick igen min bil.

Så då tog jag på mig skorna och gick ut en promenad i det soliga fina vädret.

 

Det blev en liten runda och kameran fick följa med, bildtext under bilderna.


 

Det syns var det bor barn :-)


 

Mysiga träd på Blomstervägen.


 

Ännu ett hus med barn, det är så härligt med barn på området och att få höra deras skratt ibland.


 

Passerat Rödäng och återvänder till Västerslätt.


 

"Skyskrapan"


 

Det byggs på Sandåkern, fast från annat håll är det skyltat Grisbacka.


 

"Skyskrapan" från närmare håll, nä inte skulle jag då vilja bo där.

Och nu ett antal bilder från det nya bostadsområdet.

       

I de här husen ned mot Tvärån skulle jag till nöds kunna bo, men då ska det vara kris.

 


 

Och de är inte färdiga ännu, här längre mot Vnnäsvägen och Statoil.


 

Här har någon som heter Stängd gjort en bock.


Den står vid ICA HP:s som bygger ut.

 

Jag undrar om det inte kan vara en ny entré de håller på med för parkeringen är ju flyttad.


 

Vid den nuvarande ingången satt den här och väntade på husse eller matte, kanske båda.


 

Min skugga och solen sjunker mot horosonten så jag blir längre och längre.


 

Äntligen kan jag svänga in på Vallmovägen och där borta bakom traktorn bor vi, jag fick en pratstund med grannen som återupptagit upptagandet av häckens rötter.


Nu har jag ätit pytt i panna med ägg och tror att det blir kaffe o kaka till film på TV.


Av Jan Sandström - 18 september 2016 09:42

Söndag den 18/9


Idag är det min närmast stående kusin som fyller år, hon bor nere i Eskilstunatrakten och är några år äldre än jag.

 

Så GRATTIS Kicki.


Fast det är inte så trevligt för henne då den älskade katten Torstan varit borta ett tag nu.

Förhoppningsvis bara ute på äventyr som tidigare år men nu har det dragit ut på tiden.

   


Men igår då, Grannen har börjat ta upp häcken mot gatan och senare kommer de till biten mot vår bilplats. Det blev då ljust och fint och så kan vi ställa bilen närmare tomtgränsen, jo och jag gick en promenad mitt på dagen, drygt 4 km blev det runt industriområdet via Rödäng och hem.

 

senare på kvällen blev det en runda till med nya skorna, då gick jag drygt 2 km. Totalt igår blev det 6130 meter och det tog 1 timme och 27 minuter.

 

Mellan promenaderna satt jag ute på altan och sov en stund innan jag gick in och såg film.


Maria kom hem från stugan, förkyld och eländig var hon och kanske öroninflamation så hon stoppade i sig ett par av mina alvedon innan hon cyklade hem till Tristan.


Inger kom hem just efter andra promenaden och lite senare gick jag isäng, då låg redan Gunnar på sängen.

Senare kom även Inger isäng och därefter Mirabell som lade sig vid Ingers fötter.


Jag har sovit tungt inatt och Gunnar har varit ut en gång men då var han ute nästan 2 timmar fast det var kallt.


Vaknade ½8 och steg upp efter 8.

Morgonrutinerna som gav 5,7 mmol och vikten 80,9 kg

Duscha och frukost men söndag är det ingen tidning och den gick fort innan jag satte mig här i kontoret och fastnade bland siffror och diagram.


Veckans diagram ser ut så här.

       


Nu ska jag straxt gå ut och ge utefåglarna mat, den här tiden går det hur mycket frän som helst då fåglarna äter inför vintern så jag får fylla automaterna flera gånger varje dag.

Mirabell sitter här i hallen och är sugen på att få gå ut i solen fast än är det lite kallt.

Nä faktiskt inte, 10,2 grader utanför fönstret, då blir det kaffe ute i trädgården om en stund.


Eljest har jag inga direkta planer för idag, det blir väl en promenad och kanske går den ned på stan, det är kanske lugnare där en söndag eller så blir det industriområdet.

Erik väntas ju hem senare idag men det blir nog först i kväll.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-18 10:00:10

Temperatur: 14,5 °C
Lufttryck: 1032,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 14,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 294,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
09:58
Temp - Max:
18,6 °C
Klockan:
11:22
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
05:58
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
02:54
Lufttryck - Max:
1034,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1035,7 hPa
Klockan:
00:53
Lufttryck - Min:
1032,6 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Min:
1034,0 hPa
Klockan:
17:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:24
Sol upp: 06:12
Sol ned: 18:53
Skymning: 19:40
Dagsljus: 14:16 tim:min
Dag längd: 12:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:38
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut i trädgården för en stund sedan.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards