jans

Alla inlägg den 15 september 2016

Av Jan Sandström - 15 september 2016 22:15

Något av det man kan se när jag sitter på en rastplats.


 

Hojen måste jag ju ta kort av.

 

En tradare kommer och det lever om från den.

 

Nån pressening som fladdrade i vinden.

 

Besökare från öster.

 

En fin äldre husbil.

 

Och hojen med småskador efter vurpan i Norge 2011

 

Mer hoj och mer tradare, det var ett helt stim av dem då jag satt där.

 

Det var allt för idag, nu går jag straxt isäng och i kväll blir det ingen promenad.

Vi gick ju till ICA på förmiddan.

I morgon kanske jag tar och går ned på stan för att träffa en bekant som är här i stan.

Av Jan Sandström - 15 september 2016 09:26

Torsdag den 15/9


Igår var det fint väder, Erik kom och hämtade bilen och lämnade sin som vi kan använda.

Problemet är att den kommer Maria och "lånar" i kväll för att åka till stugan.

Mirabell var ute och höll sig borta lite länge, jag hade tänkt åka en tur på hojen men till slut kom hon hem och jag kunde åka iväg.


Körde söderut och åkte förbi Anders hus, det han köpt och får senare i höst. Men ingen var hemma så jag åkte E4 en bit söderut.

Stannade på rastplatsen vid Åhedån där jag tog fram gasköket och kokade kaffe och löste korsord medan jag lyssnade på ljudboken och trafiken som körde förbi.

     

Typiskt att jag har kameran inne och nu sitter ute, inte förde jag över bilderna jag tog heller så det får duga med gårdagens mobilbilder.


Efter att ha druckit mitt kaffe och löst korsordet färdigt klädde jag på mig igen och körde till Sörmjöle där jag svängde av till kustvägen förbi Norrmjöle och andra små byar.

När jag kom upp mot Stöcksjön fick jag en idé att prova några småvägar genom skogen på södra sidan runt sjön.

Då skulle jag inte behöva åka runt allt för att komma till "Anders hus" men även få se hur det ser ut där.

Det finns fina lyxiga villor liksom fallfärdiga gamla hus men vägen blev smalare och smalare, till slut var det bara en smal gångbro över ett stort dike och tursamt nog kan jag fälla in backspeglarna på hojen så jag kom mellan räckena och kunde köra över.

På andra sidan gick en större grusväg och villor utmed den.

Jag kom fram till huset och nu stod det en bil utanför så jag knackade på och de öppnade.

Blev bjuden på kaffe och han var otroligt pratsam, när Inger följer med nästa gång så kan jag kolla på annat för då kan de prata i mun på varandra   

Efter någon timme kom jag iväg och kunde åka hem men jag fick reda på lite av varje om huset och byn.


Nu kom Inger ut med mer kaffe   


Jag kom hem och kunde plocka med lite innan Inger kom hem från jobbet, satt med räkningar och siffror ett tag innan det blev middag.

Fortsatte efter maten, såg 100% bonde och senare på kvällen gjorde jag mig i ordning för kväll innan jag klädde på mig och fick med Inger ut på en kvälls/nattpromenad.

Ganska skönt men jag klädde ändå på mig så att jag inte skulle frysa, och det gorde jag inte heller, blev inte heller svettig då vi gick lagom fort.

 

Det var inte helt stjärnklart men månen skymtade ibland mellan molnslöjorna.

3,3 km blev det på 45 minuter och hemma blev det direkt sängen då jag redan gjort mig i ordning, jag klädde först av mig förståss.

Mirabell låg och väntade på Ingers säng och jag fortsatte med stretching och benlyft så att magmusklerna fick sig en omgång och jag blev mjukare i lederna.


Hela tiden med ljudboken i lurarna och det hade jag någon timme till efter att Inger lagt sig.

Gunnar kom in ett par gånger under natten för att äta och få upp mig ur sängen.

Snart tror jag att vi provar med öppet föster så kan båda katterna komma och gå som de vill, Mirabell klarar fint av att vara ute och komma in igen.


Har sovit skapligt gott inatt men har ett minne av några drömmar eller att jag drömt, men kommer inte på vad.


Vaknade ½8 och steg upp lite senare efter att ha kollat nätet på mobilen, väder och sådant så man vet om det är lönt att stiga upp.


Morgonrutiner och idag fick jag 5,3 mmol och vikten 80,4 kg vilket är lågt morgonvärde på blodsockret.

Har bara legat så lågt en gång tidigare det här kvartalet.


Det blev frukost här ute på altanen mot söder och vägen då det är en nordlig vind men tidigare virvlade det runt husknuten men nu r det lugnare. Då var det runt 14-15 grader

Men det börjar bli mer och mer höst. Träden blir färggranna.

 

 


Det är en fin morgon och dagen lär bli fin enligt yr.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-15 10:00:10

Temperatur: 17,8 °C
Lufttryck: 1029,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 17,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 294,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,1 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
19,7 °C
Klockan:
14:16
Temp - Min:
8,9 °C
Klockan:
01:11
Temp - Min:
4,7 °C
Klockan:
05:48
Lufttryck - Max:
1029,8 hPa
Klockan:
09:44
Lufttryck - Max:
1035,4 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1026,6 hPa
Klockan:
02:31
Lufttryck - Min:
1026,8 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:15
Sol upp: 06:03
Sol ned: 19:03
Skymning: 19:51
Dagsljus: 14:36 tim:min
Dag längd: 13:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:54
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och Inger tycker vi ska ta en promenad så här på morgonen när jag bloggat klart och nu har jag även druckit upp kaffet och Gunnar har fått frukost här ute.


   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards