jans

Alla inlägg under september 2016

Av Jan Sandström - 26 september 2016 23:08

Vi har gått en promenad i mörkret med pannlampa men Runkeeper fallerade så det blev ingen mätning.
Men uppskattar till 1,6--1,8 km.

Det är bra ljus i pannlampan.

Det ser man då den är släkt. ;-)

Av Jan Sandström - 26 september 2016 16:20

...tagit med mig ett metspö.

Då KANSKE jag kunde ha haft med mig middagsmat hem.

Av Jan Sandström - 26 september 2016 10:07

Måndag disig måndag den 26/9


Dags för räkningarna igen men det får bli lite senare.


Igår blev en söderryckt dag då vi hastigt fick ge oss iväg till Vindeln för att köpa en släpvagn men på grund av strul från säljaren lämnade vi den till en annan köpare, säljaren trodde att han var jag då de kom och sedan velades det på och jag ville inte bråka.


Så vi åkte till Tavelsjö och Prästgården där vi åt räkmackor och tittade runt ett tag innan vi hälsade på H-G och Ia, där det blev mer kaffe.

       


Till stugan och Inger gick upp till lingonskogen, jag kom efter med lite fika som vi intog sittandes på stubbar.

       


Vi fick sällskap av det jag kallar miniTristan för den påminner om Marias katt Tristan.

    Men vi har även den vitgrå katten som troligen kommer från samma gård och det kan faktiskt vara släktingar till vår Gunnar som också kommer därifrån.

Men någon fler katt tänker vi inte ta hand om.


För några år sedan hade vi en som höll till här och födde en unge som blev förvildad, det slutade då att de fick skjuta den och kanske blev det några fler.

Då fanns det många katter nere i bondgården eller hästgården för nu har de bara hästar där, och en massa skrotbilar och traktorer.

Tänk om de kunde kastrera katterna och avmaska dem. Det är synd om de små liven.


Det blev kväll och jag hade värmt upp badtunnan, som vanligt blev det för varmt men skönt till att börja med så jag körde ordentlig bengympa i det varma vattnet och även armarna fick röra på sig.

Det blev 40-41 grader ungefär.

Sedan kom Inger i vattnet och vi tittade på satelliter och stjärnor men jag började må dåligt.

Yr i huvudet och började må illa så jag stapplade in som en drucken och tippade ikull på sängen där jag låg naken och blöt med öppet fönster, det var skönt att få svalka sig och en kelsjuk Mirabell vid min sida var inte helt fel.

hjärtat slog hårt så jag kände pulsen ända ned i benen, det kändes fel.


Men det lättade och när Inger lite senare kom in, kanske 10-15 minuter så mådde jag bättre och kunde duscha av mig badvattnet.

Något liknande hände mig för en tid sedan, något eller några år sedan så jag får akta mig för att bada i allt för varmt vatten och speciellt köra någon gorm av gympa.


Då smakade det gott med mat och senare efterrätt framför TV:n innan vi gick isäng och efter en stund med ljudboken sov jag gott.

Fast kisse väckte mig ett par gånger.

Jo jag gick ju isäng lite före inger och Gunnar låg nere vid fötterna och Mirabell längre upp, på Ingers sänghalva så det blev trångt med vi fyra i en 120 cm. bred säng. Men det gick det också.


Nu har vi fått frukost men det börjar bli dags för mer kaffe.

Vi vaknade vid åtta men låg en halvtimme till och nu ligger Gunnar på sängen

 

och Mirabell på fåtöljen här i rummet.

 



Dagens värden blev 6,0 mmol och vikten 81,1 kg och idag blir det ingen räkmacka.


Vi sov med öppet fönster inatt och tempen sjönk ned till +1,4 grader så kisse höll sig inne, nu har faktiskt Mirabell varit på lådan för första gången sedan vi kom hit, hon har gjort sina behov ute vilket hon aldrig gjort inne i stan.


Nu är det +10,5 grader men dimma. Ibland tror man det ska lätta

   

men så tätnar det till igen.

 

Ett löv som dalade ned blev som en luftballong ovanför Helge och Gullan.

 


Idag ska jag eller har jag tänkt jostera ett av extraljusen som hamnade lite på sniskan men vädret ska få lätta lite först.


Jag har sneglat på rogrammet om rymdteleskopet som jag spelade in och nu har Engelska Antikrundan stått på fast inte har jag sett något av det.


Nu är kaffet på gång så då ska jag avrunda och fråga mig "vad har jag nu glömt skriva".

Det kanske kommer och f´då får det bli ett inlägg till.


  denna dimmiga mångdagsmorgon.

Av Jan Sandström - 25 september 2016 18:17

Först hastigt iväg till Vindeln för att kanske köpa en släpvagn men det blev ingen.

Jag kanske skulle ha stått på mig lite mer för de var lite veliga, både han som sålde och den andra spekulanten.


Ned till Tavelsjö där vi åt på Prästgården och vädret var strålande.

     

 Den här skulle du Maria ha haft. Finns att köpa på Blå Eld vid Prästgården.


Sedan en promenad upp mot Orrberget där jag träffade Inger i lingonriset och bjöd henne på te och nån blåbärswienerbröd eller krans.

Det blev just över 2 km

Men just när jag skulle gå fick Gunnar besök.

 

Gunnar hade inte ätit upp han när jag var borta för nyss kom han tillbaks hit upp på altanen, tänkte hoppa upp till mig på soffan men där låg Gunnar, det gick fort att springa iväg igen så Gunnar hade nog satt respekt i han.


Jag fick några skapliga höstbilder men jag lyckades inte föra över de jag tog med systemkameran.

Jag kunde inte få kontakt via USB-sladden och jag vet inte vad som strulade.

         

Men vad felas på den här bilden, en röd plasthink i det gröna.

 


Det här är en av de tå kallkällor vi har som försörjet oss 5 fastigheter med vatten och med självtryck i ledningen.

Det kan vi tacka Lennart Bergholm för som bjöd oss alla på en nedgrävd ledning.

 


Den här vyn visade jag tidigare i somras eller våras, får leta fram bilderna så att man kan jämföra.

 


Nu ska jag kolla till badtunnan och brasan i den, det behövs säkert mer ved i den så att vi kan bada i kväll med.

Av Jan Sandström - 25 september 2016 16:39

När jag gick iväg kom miniTristan upp på altanen där Gunnar låg och sov.
Det blev lite morrande men jag tänkte att det här ordnar de själva.
Mirabell är inne i stugan.

Nu har jag kokat te och kaffe och platsen är inte helt fel.

Av Jan Sandström - 25 september 2016 15:21

Jag fick starta om för att få fram bilderna men de fanns i alla fall uppladdade.


 

Höstträd.


 

En glänta i skogen.


 

Kaffe på fat har man druckit men kaffe i lock är något nytt.


 

Och uppkoppling finns mitt i skogen.


 

Gunnar jagar bort en besökare.

 

Den är liten katten som kommer från gården nästan 4 km härifrån, samma gård som Gunnar kom ifrån men det kommer han nog inte ihåg själv.

       

Uppdraget slutfört utan stridigheter.

 

Jag vet inte om det var Gunnar som hade flygunderstöd eller var det fienden.

 


Nu ska jag ta ljudboken och gå en promenad ut någonstans, det blir nog åt vänster för det blev höger igår   

Fast helst skulle jag vilja sätta mig och sova en stund.

Av Jan Sandström - 25 september 2016 15:19

Söndag den 25/9


Igår en lite småkall dag som blev bättre frammåt eftermiddag och kvällen.

Jag pysslade på här ute, bytte olja i gräsklipparen, justerade stödhjulet på släpvagnen och köpte en ny släpvagn.

Inte riktigt det senare men en gammal begagnad släpvagn på nätet men jag har ännu inte gjort upp affären och hämtat det.

Det är Anders som är intresserad av ett släp nu när han blivit husägare men vill inte han ha det kan jag behålla det själv då det är lite större än min nuvarande som jag haft sedan början av 80-talet.


Det blåste lite småkallt och jag blev frusen och gick in en stund, hann sova lite på soffan, en höneblund.

Efter det packade Inger ryggsäcken och vi gick iväg en sväng förbi Tomas och Josefin som håller på att totalrenovera ett hus på väg hit upp.
Som josefin sa kanske det skulle ha varit billigare och enklare att bara knuffa ikull det gammla och bygga nytt men det har sin charm med timmrade väggar blandar med modernt och de får ett fint hus när det är klart.


Inget kaffe där men det hade vi med oss och på väg hem gick vi en avstickare efter en äng och ut i skogen.


Det blev ett långt uppehåll i inlägget då vi hastigt gav oss iväg till Vindeln för att ev. köpa släpvagn men det var en annan köpare där som fick ta den.

Och bilderna jag satte på uppladdning blev det inget av men de kommer senare.

OM det blir några bilder för nu fick jag svaret att jag inte lagt upp några den här månaden.


Hur som helst hade Inger glömt muggarna så jag fick dricka kaffe i locket och inger sitt te ur pannan men det gick det med.


 Vi letade oss hem och det blev det middag TV och bad i tunnan.


Gunnar upptäckte en främmande katt här ute så han beslöt sig för att jaga bort den och det lyckades han med.

Och Maria, det var inte miniTristan.


Katterna gick ut en sväng på kvällen och sedan hade jag stängt fönstret då det var lite kallt inatt, men inte frost.

Klockan 6 när jag tog min medicin öppnade jag fönstret och båda två gick ut en sväng


Senare steg vi upp och mina värden för dagen blev 6,4 mmol och vikten 81,1 kg


Vi åkte hastigt till Vindeln för att köpa en släpvagn men som jag sa blev det inget, synd för den hade varit värd pengarna även om det behövdes en del jobb på den.

Därefter åkte vi ned till Prästgården i Tavelsjö där det blev räkmacka och kaffe samt att vi gick runt och tittade.

Ingers bror P-G var inte hemma så vi åkte till näst bror i Varmvattnet som var hemma och det blev mer kaffe och nu är vi här hemma igen och kisse har fått komma ut.

Inger har gått ut i skogen för att plocka lingon och jag ska ta min promenad om en stund.

Det strular med bilder till bloggen så det blir ingen just nu.


Med det säger jag godeftermiddag.

Av Jan Sandström - 25 september 2016 12:08

Mitt morgoninlägg dröjer idag.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards