jans

Alla inlägg den 9 februari 2016

Av Jan Sandström - 9 februari 2016 09:17

SVT 1, 14:35--15:55 Brott i Paradiset (1959)

 

Handling:
Klockan är tre på natten. I ett mörkt kontor håller fyra män på att förbereda en kassaskåpssprängning. En nattvakt kommer in i en intilliggande lokal -- och blir brutalt nedslagen. I nästa ögonblick hörs sprängningen. De fyra männen tittar in i kassaskåpet på en massa pengar, när plötsligt nattvakten visar sig i dörröppningen bakom dem -- och nästan genast faller ihop. Han är död. Vi kom ju överens om att detta inte skulle hända! säger en av männen, Torsten Lindgren, till de övriga som het...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 9 februari 2016 08:34

Tisdag den 9/2


Igår hände inte mycket, låg mest på soffan och antingen med ljudboken eller såg på TV, eller både och.


Jag var verkligen inte på hugget eller humör för någonting.

Såg några filmer utan att direkt intressera mig så mycket,


Innan jag skulle gå isäng kom Erik förbi och ville ha hjälp att se på vindrutetorkarna. Jag monterade troligen fel när jag skruvade ihop enheten.

Motorn stod inte i nolläget utan nu går de ned lite för långt för att sedan gå upp ett litet steg då de stannat.

Måste lossa fästet på motorn och "kugga" om armen ett steg men vi flyttade bara upp torkararmarna lite så att de inte slår i botten.

Snabbt enkelt jobb då det regnade ganska ordentligt igår kväll.


Sedan kom Inger hem och jag gick isäng som vanligt.


Gunnar hade sina turer ut under natten men kom in och värmde sig mellan mina ben ibland.


Steg upp tidigt och nu ligger kisse och sover efter att ha rusat runt, nä Gunnar gick ju ut igen och är ute i blötvädret men han kommer väl snart in.

Ska bädda sängen innan dess så han kan lägga sig och sova där.


Peter, Anna och Emil ska komma förbi senare idag och eljest har jag intet inplanerat.

Är inte på hugget idag heller men det är lite bättre än igår, inte heller lika ont i lederna, eller det kanske jag har men har väl vant mig.

Orkar i alla fall inte ta itu med stugans värmepump, däremot har jag mejlat IKEA om armaturer som de återkallar.

Jag har satt upp 5 sådana men ids för 17 inte montera ned för att sätta upp nya, då får de sitta så länge de håller ihop.

 

Bilden är från IKEA:s mejl.

Det är den högra jag har här hemma och i stugan. Plastklämmorna som håller glasen är verkligen fjuttiga och jag reagerade direkt att de var svåra att montera och risken var stor att man bröt sönder dem då de skulle klämmas fast. Jag hoppas att de LED jag monterat håller i mon livstid.


Inget annat inplanerat men jag borde kontakta vårdcentralen men det kan ja ju göra imorgon också, fast då MÅSTE jag ta slungan och åka till stugan för att köra bort snö eller om det bara är slask nu.


Just nu hr jag +1,4° utanför fönstret, mulet och det blåser men det ser inte ut som om det regnar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-09 08:45:05

Temperatur: 1,9 °C
Lufttryck: 964,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SSE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 6,9 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 15,0 mm
Året: 25,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
2,9 °C
Klockan:
11:35
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
02:42
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
16:49
Lufttryck - Max:
966,5 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
971,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
963,8 hPa
Klockan:
06:10
Lufttryck - Min:
966,3 hPa
Klockan:
23:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:02
Sol upp: 07:55
Sol ned: 15:53
Skymning: 16:46
Dagsljus: 09:44 tim:min
Dag längd: 07:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:58
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 17:29

och så här ser det ut.

 


Godmorgon.

Nu vill Gunnar in.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards