jans

Alla inlägg den 22 juni 2016

Av Jan Sandström - 22 juni 2016 13:38

Speciellt när det finns en fluga, eller fler i fönstret.

     

Nu har han tröttat ut flugan och jagar den runt golvet.

Av Jan Sandström - 22 juni 2016 09:34

Det körde förbi en moppe från en körskola och på det fjärde varvet stannade de här utanför.

Eljest hade jag faktiskt tänkt stoppa dem och påpeka att när läraren sitter bakom syns inte den främre västens text "övningskörning".
Nu fick jag ändå tillfälle att prata med dem om problemet och föreslog antingen ett tillägg på lärarvästen eller att man hänger på en skylt bak på moppen liknande den man måste ha på bilen.

Hon skulle fundera på det men det lär väl inte hända något.

Av Jan Sandström - 22 juni 2016 08:25

SVT 1, 13:20--15:10 Jag minns en sommar eller Le Skylab (2011)


Inte så mycket info om filmen men det här står på tvprogram.nu


Fransk långfilm från 2011. Dramakomedi fylld av värme, skratt, tårar och en störtande satellit. Sommaren 1979 samlas släkten hos mormor för att fira hennes 67-årsdag, något som ska visa sig bli en milt sagt hektisk helg. Regi: Julie Delpy. I rollerna: Bernadette Lafont, Julie Delpy. Lou Avarez, Eric Almosnino, Emmanuelle Riva, m.fl





Av Jan Sandström - 22 juni 2016 07:45

Onsdag den 22/6


Igår började dagen ganska fint. Jag och Maria åkte till Klockarbäcken där jag skulle köpa en ungstermometer på MediaMarkt men de hade inte den eller den Matia tänkt köpa.

Så vi lät bilen stå och gick en promenad runt umedalsområdet där vi kikade på nybyggda villor och radhus men inget område jaqg skulle violja bo på.

Det blev i alla fall 2,3 km innan vi kom tillbaks till bilen och vi kikade in på K-Rauta utan att köpa någonting.

Vädret var skapligt där men senare började det regna och var kallt så jag satt och låg inne hela eftermiddan.

Det var ju en trevlig matinéfilm också, Maj på Malö.


Ingr kom hem och då satt vi ute en stund, det blev middag och jag såg en film på TV, en tidig Jackie Chan där han blev ofrivillig agent.

Igår såg jag en där han var granne och agent och fick vara barnvakt.


Jag gick isäng med stretching och ljudboken, somnade och sov gott så i morse steg jag upp klockan 6.

Eller jag låg kvar en halvtime efter att jag kissat, vägt och testat mig.

Blodsockret låg på 6,6 mmol och vikten 83,9 kg.

Det är som i slutet av april då jag även då fastnade i viktnedgången.


Så jag steg upp tidigt, gjorde frukost och pussade Inger när hon cyklade till jobbet för sista dagen före semestern.

Frukost och tidning med korsord ute på altan och värmedynan bakom ryggen


och nu måste jag snart klippa min nagel på vänster lillfinger.

    Det är lite svårt att trycka ned a på stationära tangentbordet märker jag.

Det har en tendens att bli ett q istället   


Jag gick bara in för att skriva det här och matinéfilmens inlägg samt hämta mer kaffe.

Funderar även på om jag skulle ta en morgonpromenad då vädret är ganska fint och det ska bli en varm sommardag idag enligt prognoserna.

Planerna för idag är att högtryckstvätta staketet så att Inger kan skrapa och måla det så jag måste även plocka fram verktyg för det.

Men det blir även lite promenerande eller om det blir cykel idag. Det känns lite ovant att cykla så jag gruvar mig nästan för det och att det ska stöta för mycket i gupp så att jag gör in ryggen igen.


Fint väder är det, sol från en blå himmel och svaga vindar, 18,2° utanför fönstret och väderstationen visar

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-22 08:00:10

Temperatur: 17,9 °C
Lufttryck: 1027,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från WNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 17,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 47,1 mm
Året: 182,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,9 °C
Klockan:
07:58
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
13:46
Temp - Min:
11,2 °C
Klockan:
02:58
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
00:17
Lufttryck - Max:
1027,1 hPa
Klockan:
07:59
Lufttryck - Max:
1024,5 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Min:
1023,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1022,6 hPa
Klockan:
06:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:54 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 16s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:21
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 05:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en dimmig trädgårdsbild, måste kolla om linsen är skitig eller är det bara otvättat fönster.

 


Med det Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards