jans

Alla inlägg den 25 mars 2017

Av Jan Sandström - 25 mars 2017 17:56

Mobilen säger jämt att jag har lite minne men hur frigör man det?

 

Jag har flyttat foton till datorn men problemet är ju att mobilen sparar foton överallt i telefonen. Men jag tror jag fått klämm på de ställen där de sparas.
Appar har gått att flytta till SD-kortet men långt ifrån alla, bara några st.
Så då återstår vad jag förstår att avinstallera appar och det har jag gjort, men jag kan ju inte ta bort alla för då kan jag ju lika gärna ta tillbaks en gammal mobil.
Eller ska jag köpa större minneskort OM det nu går att ha i min mobil.

Finns det något gratisprogram man kan köra?

Av Jan Sandström - 25 mars 2017 17:24

Jag hade med mig en påse solrosfrön och viltfågelblandning, ungefär en liter som jag började dela ut på kanten mot älven.

Fort såg gräsänderna det och kom flygande från alla håll ivrigt tjattrande.

     

Men sedan kom stora tvåfotingar med små apparater i händerna och tittade på, det var folk som kom och fotade/filmade med sina mobiler men dem fotade inte jag.

           

Det syns inte på bilderna hur glänsande fjäderdräkten är hos hanarna och jag får se om Kalle och Kajsa kommer till vår gård och damm när den väl tinar upp.

 


Väl hemma satt Inger ute och jag gjorde kaffe och smörgås efter en lång promenad.

 

Gunnar låg och njöt i solvärmen och jag har varit ute till nu eller klockan 17.
Men jag har sysslat med mer än bara sovit i solen, det berättar jag om i morgondagens inlägg.

 
 

Av Jan Sandström - 25 mars 2017 13:18

Jag skulle ha behövt hela 20-kilossäcken ????

Av Jan Sandström - 25 mars 2017 10:12

Lördag den 25/3

Idag är det våffeldagen men igår åt vi det här hemma, mer om en stund.

Såg på mobilen i morse att Per Lidman med Nina Brantholm

fått sitt efterlängtade barn.

GRATTIS till er båda till den lilla krabaten.  


Per har hängt med våra barn här i huset som liten och de umgås fortfarande, han är nästan som en son för oss, men bara nästan.


Jag satte mig med att plocka ut musik från vår samling och lägga det som kändes bra på ett USB-minne som ska sitta i bilen.

CD är ute fast vi har en spelare i bilen men jag vet inte ens om den fungerar. Nu har jag drygt 1000 låtar sparade och de ska räcka ett tag.

Men det tog hela dagen och kvällen att plocka ut dem.


Under tiden kom barnen hit för Inger skulle bjuda på våfflor men innan dess skulle det lekas utomhus med Emil.

     

Leka med banrbarn är Inger duktig på och de nya byxorna hon sytt måste ju provas att åka på.

 

Sedan blev det "namnam" för oss alla men jag tro att jag och Emil gillade grädden bäst, men varför fick inte han drottningsylt på sina våffelbitar?

     

Det finns ju så fina tvättmedel idag så blåbär bör inte vara något problem.   

 

Jag var tvungen att kolla mitt blodsocker senare på kvällen, det blev ju ett antal våfflor med sylt och grädde under dagen från 4-tiden till 22 då jag skulle gå isäng.

Men jag hade bara 6,9 mmol och då iddes jag inte gå någon promenad.


Gunnar och Mirabell gick ut för att jaga duvor och annat.

   

Antingen var det något uppe i trädet eller så njöt han bara av solen.

   

Men även hon satt och tittade uppåt.

 

Och där uppe satt han med sina kompisar.

     


Senare fick jag se den här och nu fastnade han på bild. Koltrasten har kommit hit fast det sägs vara ett antal som övervintrat här i Umeå.

   


På eftermiddan halvsåg jag på Det okända började på Sjuan, medan jag sorterade musiken och även senare på kvällen blev det så under någon film eller vad jag nu hade på TV:n.


Gick isäng och Gunnar rände ut ett par gånger innan han gick isäng han också och inatt har jag faktiskt sovit skapligt.

Hade en del värk men smorde med Voltaren och det hjälpte antar jag och jag har drömmt en massa jag nu inte kommer ihåg mer än aningen av. Något rörigt om att jag gått omkring någonstans.


Var trött då jag tog medicinen klockan 6 och då hade Inger redan gått upp då hon jobbar i helgen.

Men ½8 startade jag radion och vid åtta ster jag upp, Gunnar låg hos mig och Mirabell på Ingers säng så jag slipper bädda den just nu.


Satt länge med tidning och korsord efter en skön dusch och nu funderar jag på vart jag ska promenera.

Kanske fråga vad Maria J. har för sig och om det blir till henne för halvlek och kaffe.

Eller så tar jag och packar ryggsäcken och går bort mot Änge, kanske runt Norra länken.

Men jag kanske inte ska gå så långt ändå med tanke på att jag haft och har ont i höger knä.


Blev då glad då jag vägde mig i morse, våfflor med sylt och grädde är toppen för vikten och 76,5 kg är nytt lägstavärde   och jag vägde mig 3 gånger för att vara säker på att inte vågen diffar, vilket den kan göra ibland.

Jag har mer vätska i kroppen enligt vågen och det kan vara det som orsakar min värk, har haft den kopplingen tidigare men inte mätat något, bara haft en aning.


Solen skiner från en blå himmel men det blåser, temperaturen är i alla fall +6,6° i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-25 10:45:09

Temperatur: 10,1 °C
Lufttryck: 1021,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från N,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,1 mm
Året: 48,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,1 °C
Klockan:
10:44
Temp - Max:
8,8 °C
Klockan:
11:35
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
03:08
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
02:30
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
10:40
Lufttryck - Max:
1027,0 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
1017,3 hPa
Klockan:
02:05
Lufttryck - Min:
1018,2 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:34
Sol upp: 05:22
Sol ned: 18:09
Skymning: 18:58
Dagsljus: 14:24 tim:min
Dag längd: 12:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:16
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så det är en tid då det är svårt att klä sig, inte för mycket då solen värmer men det blåser och kan blåsa kallt.


Så här ser det ut och nu ska jag göra kaffe och se om det går att få lite lä där ute någonstans.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards