jans

Alla inlägg den 4 mars 2017

Av Jan Sandström - 4 mars 2017 12:47

Synd att åka hem igen fast här blir det ingen semla.

De har avverkat mot norr och det blev ljusare.

Fast de lämnade granarna närmast åkern.

Skönt här ute på altanen med takdropp.

Av Jan Sandström - 4 mars 2017 09:13

Lördag den 4/3


Dagens värden: 6,2 mmol och vikten 77,3 kg.

Igår: 6,1 mmol och vikten 77,9 kg och jag gick 5,45 km

Men jag tog inte om blodprovet idag, då jag gjör det brukar det alltid bli lägre och över 6 har jag testat om mig tidigare.

Fast det kostar ju 4:- varje stick så jag snålar in, jag blir ju inte friskare för det.

Likadant har personvågen börjat visa olika värden, i morse skiljde det 0,9 kg och då tog jag det lägsta.


Igår åkte jag ut till Anders och grovskottade med slungan, körde bort på kanterna och så över tomten till gäststugan så man kan komma dit utan att plumsa i snön.


När jag kom hem efter 12 var Inger hemma men vi fick inga gäster igår som jag berättade om så då tog jag en promenad

 

utan något mål, gick förbi hemgården där brorsdottern Petra bor och där stötte jag på broder Jerry och Eva, samtidigt kom Petras man Robert så jag stannade några minuter och pratade.

Då hade jag satt upp ett mål och det var biblioteket, bra att man nu kan låna böcker utan bibliotekskort.

Man bara knappar in personnummer och koden så då fick jag ut Ingers lån. Nu för tiden lånar även jag mina böcker på hennes kontot.

Mycket lättare och enklare att hålla reda på vilka böcker som står på kö och vilka som ska tillbaks.


Väl hemma blev det kaffe och semla som Inger gjort. Inga köpta semlor kan mäta sig med hennes hemgjorda.

Jag såg sedan ett avsnitt av Det okända på Sjuan innan det blev middag och därefter såg vi början på 72 söta djur innan filmen Welcome to the Punch började, därefter såg vi slutet på söta djur.


Gick isäng och jag dras med värk, det är nu axlarna som värker mest och det beror nog på snöslungan jag kört i flera dagar och naturligtvis min artros.

Men Voltaren löser det mesta och så spykisk avslappning, jag bara lägger mig på rygg och koncentrerar mig.

Gunnar har hållit sig inne inatt då det var ganska kallt ute och jag har faktiskt sovit ganska bra mellan 1 och 6, eller säg 2-6.

Det räcker för jag kan ju sova på dagen ibland, inte idag.


För nu ska jag upp till stugan och skotta.

 

Bilen fick stå på gatan inatt så det är bara att åka iväg, motorvärmaren stoppade jag in i morse och innan jag åker ska jag starta och varmköra slungan så den blir lättare att dra igång i stugan.

Eljest får jag dra ut en sladd till vägen där också.


När jag kommer hem ska Maria hämtas och vi åkaer upp till Emil och Anna där vi ska äta semlor, vi dår väl se om det kommer fler barn dit, det är förresten bara Erik som fattas och som kan komma.

Vi kanske ska hämta han också så slipper han ut med sin bil.


Det skulle bli soligt och fint men jag tror nog det blir lite sisådär med det, helt klart är det inte.

Däremot har jag nu -4,8°, svaga vindar och solen skiner av och till.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-03-04 09:30:11

Temperatur: -3,6 °C
Lufttryck: 1018,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -3,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 34 %

 

Vindmätaren är fortfarande fastfrusen men kanske kan solen värma idag så den kommer igång.


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 30,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,5 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
13:59
Temp - Min:
-11,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-11,7 °C
Klockan:
23:35
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Max:
1013,1 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1012,8 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:48
Sol upp: 06:35
Sol ned: 17:07
Skymning: 17:55
Dagsljus: 12:07 tim:min
Dag längd: 10:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:40
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan eller 09:13.

 

En kopp kaffe hos Inger i köket innan jag åker iväg.


 




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards