jans

Alla inlägg under september 2017

Av Jan Sandström - 30 september 2017 10:11

Lördag den 30/9

Ja så var det den sista september och ännu en månad har gått.


Igår kände jag mig bättre så efter en förmiddag där vi kört bort skräp till återvinningen och handlat på ICA Kvantum, den på Kronoparken så tog jag en promenad ned på stan och Clas Ohlson där jag bytte en timer som inte fungerade.

Korttidstimer 15-60 min

Det här är en liten fin apparat som finns i två varianter, 1 timme och 4 timmar och varje tryck på knappen ökar tiden 15 minuter eller 1 timme.

Jag har entimmesvarianten och på tryckluften, då står den inte och går i tomning om en slang skulle gå sönder men den funkar även till kaffebryggare, våffeljärnet eller strykjärnet. Sånt man inte vill ha igång om man skulle glömma stänga av.


Innan jag gick iväg kom paketet med Marias kattmat och hädanefter kommer jag att klicka i den lilla rutan att de kan lämna paketet även om ingen är hemma. Jag var hemma men slipper skriva på den lilla dosan de har, kan fortsätta dricka kaffe och lösa korsord medan postkillen bär upp kartongen på altanen och säger hej då.


Det blev en promenad på 5,16 km efter att jag justerat den, mobilens GPS och programmet Runkeeper har en benägenhet att hoppa omkring ifall den får dålig mottagning som inne på en affär eller under en viadukt.

 

När jag kom hem blev det kaffe och så kom Maria och hämtade en stor påse kattmat i ryggsäcken, hon är som Skalman i den för inte trodde jag hon skulle få ned säcken med 10 kg i den lilla ryggan.


Jag städade lite på tomten och sågade bort lite på räcket som ska bort men i stolpen finns spik så jag får avvakta tills jag har tigersågen hemma.


Sent blev det middag, raggmunk med stekt fläsk och lingonsylt och snart har Inger lärt sig göra dem som mamma, men det är en bit kvar innan de blir lika frasiga i kanten, jag kanske skulle skicka hon till min bror Jerry för han kan tydligen göra dem som mamma.

Hon ska köra smeten i mixern och inte riva potatisen och så mycket smör i pannan så att den nästan friteras.

Kanten ska bli frasigt brun.

Men de här var goda de med och jag åt för mycket som vanligt.

Efterrätt med plommon och någon smet på samt vaniljsås och det åt vi till filmen på TV.

Riddarfalken från Maltapå SVT 2 och den är från 1941 och med Humphrey Bogart.

Men Inger blev trött och gick isäng och jag somnade även jag innan filmen slutade.

Tursamt nog spelade jag in den så jag får se sista halvan idag.

Städade undan lite i köket innan jag gick isäng men jag vet inte om det lockar att gå isäng när den ser ut såhär.

     

Så är det att ha katt som springer ute och fritt går genom det öppna fönstret och hoppar därifrån till min säng.

Men jag tror inte det är hon som är mest skyldig utan det är nog den här som låg hos mig i morse.

     

Förkylningen håller "förhoppningsvis" på att släppa och jag sov gott inatt.


Vågen stannade på 75,4 kg och det är raggmunk och efterrättens fel.

Rakade mig ordentligt med hyvel för jag vet inte om jag ska ta en promenad ned på stan idag, det är ju Pride här i Umeå men vädret är grått och blött där ute.

Maria kom förbi och lånade bilen och Mona hade sagt att de kunde behålla den.   

Mona som jämt sätter avtryck på vår komihågtavla och roliga sådana.

 

Det är deras katter och Trassel bakar medan Tristan sover med en kaka/bulle på magen och i ugnen bränner man vid så det ryker.

Så tolkar då jag teckningen.


Avtryck har vi under fågelautomaten, vi ska flytta den fram och tillbaks över hela tomten så får vi en härligt mjuk gräsmatta.

 

Jag tror det är havre som börjat gro, det ser ut som kattgräs man köper och det brukar vara havrefrön i det.

 

Eljest vet jag inte vard jag ska göra idag, om jag ska gå ned på stan och träffa väninnor (det heter så) eller kompisar kan man ochså säga.

Eller ska jag ta hojen och handla på Biltema, de småsaker jag ska köpa och samtidigt tanka full tank och backa in i cykelboden för att parkera den inför vintern. Nu blir det nog inga fler turer med hojen. Fast det känndes kallt det också.


Grått, kallt, blött och en nordlig vind ser det ut som, termometern där ute vidar på 6,6° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-30 10:45:09

Temperatur: 6,8 °C
Lufttryck: 1040,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 68,1 mm
Året: 351,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
10:07
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
16:38
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
00:37
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
04:31
Lufttryck - Max:
1042,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1047,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1040,8 hPa
Klockan:
07:17
Lufttryck - Min:
1042,6 hPa
Klockan:
23:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:58
Sol upp: 06:45
Sol ned: 18:12
Skymning: 18:58
Dagsljus: 13:00 tim:min
Dag längd: 11:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:17
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här härligt och inbjudande ser det ut i trädgården, JAG VILL HA SOMMAR.

 

Jag går och gör kaffe och en smörgås till.

 


Av Jan Sandström - 29 september 2017 10:14

Fredag den 29/9


En månad kvar till min födelsedag :-)


Igår sa jag att jag tänkte och skulle göra en massa saker men av det blev det ingenting.

Efter mitt morgoninlägg återkom förkylningen med grönsnor som luktade surströmming och alla ork rann ur mig.

Så ingen promenad eller något annat, jo jag stretchade ryggraden och nerverna genom att vicka foten upp och ned.

Eljest blev det en hel del tid i soffan där jag läste min bok, när jag lade mig läste jag ut de sista sidorna.


Det blev kväll och film, då såg jag Fury som handlade om en stridsvagnsbesättning under sista skedet av andra världskriget.

Skapligt bra faktiskt.


Gick isäng och hade Gunnar hos mig för det var kallt ute, ned mot nollstrecket.

Sängen hade jag skickat upp i högläge så jag halvsatt och mådde inte bra.


Men somnade och i morse kändes det bättre. Vågen stannade på 74,6kg idag.


Idag blir det att köra bort och slänga på återvinningen och kanske får vi tid att handla det jag behöver, men det är ingen panik med det hur som helst.

I eftermiddag får jag leverans av kattmaten och vi gjorde upp att de lämnar paketet även om ingen är hemma.


Det var kallt inatt med -0,3° vid 4-tiden.

Just nu är det 7,1° och mulet nästan vindstilla och grått.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-29 10:15:09

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 1046,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från NNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 7,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 68,1 mm
Året: 351,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
14,4 °C
Klockan:
16:19
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
04:31
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
23:35
Lufttryck - Max:
1047,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1050,2 hPa
Klockan:
02:24
Lufttryck - Min:
1045,9 hPa
Klockan:
05:02
Lufttryck - Min:
1047,2 hPa
Klockan:
21:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:55
Sol upp: 06:42
Sol ned: 18:15
Skymning: 19:02
Dagsljus: 13:07 tim:min
Dag längd: 11:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:47
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här höstlikt ser det ut i trädgården.

 

Det här var bild nummer 2016 så nästa blir årets nummer.


Nä förkylningen har inte släppt sitt grepp, är tjock i näsan och huvudet känns tungt och fortfarande dålig lukt.

 


Av Jan Sandström - 28 september 2017 09:16

Torsdag den 28/9


Igår, nu måste jag tänka efter och det är inte det lättaste.

Jo jag tog tag i det ekonomiska och betalade räkningarna, tror jag fick med alla men jag ska göra en efterkoll idag.

Gjorde lite av övningarna i filmen jag fick av Maria.

Det känns riktigt bra i ryggen nu.


Fick räkningen till TBN (Tavelsjö ByaNät) alltså fiberanslutningen i stugan och den var bara på 22 200:-

Åt en filtallrik och senare när jag tog en kopp kaffe ringde mobilen, det var Stefan på Carstedts som sa att bilen var klar att hämtas MEN bromsarna bak behövde renoveras fast de hade inga delar hemma men jag har en tid den 10/10

Sedan poabblade han på om lackskador som måste åtgärdas för att rostgarantin ska gälla.


Men jag klädde på mig och gick iväg, tänkte ta en promenad för det är ju bara en liten bit till Ersboda.

 

4650 meter närmare bestämt men jag hade på känn att jag glömt något när jag gick iväg men då hade jag gått en bra bit och för långt för att vända då mobilens larm ringde om min medicin, just ja, det var ju den jag skulle ta innan jag gick iväg.

Till saken hör att jag smet iväg genom garaget för att inte Mirabell skulle smita ut.

Medicin har jag i en burk i jackan så det var bara vätska jag saknade men en karamell satte fart på saliven.

När jag gått ett par kilometer till och var på väg upp mot 4 km kom jag på att jag inte hade min väska med plånboken.

Hur fasiken skulle jag nu kunna betala för mig och få ut nyckeln för att köra hem?

Men jag var inte så orolig och inne i saluhallen stötte jag på chefen Per och jag frågade om han inte kunde lösa ut mig, men han hade inte råd tror jag. Han ville inte det sa han men att det skulle ordna sig.

Det trodde jag också och vad hon nu heter i kundmottagningen gav mig en faktura och bilnyckeln utan att kolla vem jag var eller om det var min bil. Fast det visste hon väl ändå då jag varit kund hos dem sedan länge, 2001 köpte jag ju min första Ford och en Galaxy som jag fick laga otroligt mycket eller innan man hittade det egentliga felet men mycket trasslade på den bilen.


Jag hade ju även tänkt handla på Biltema men utan pengar gick det ju inte så jag körde hem, det gick fortare än att gå dit.

Då tog de 4650 metrarna 59 minuter att promenera.


Väl hemma blev det matinéfilm och Bilrånaren som jag såg med kaffe och smörgås.


Inger kom hem och klagade på att jag inte kokat te åt henne.

Plock med ett och annat och så mat, senare blev det film i rummet och det var Tower Heist, en ganska underhållande film.

Mitt i filmen ville Inger ha fler tackkort utskrivna och det gjorde jag ju, fortsatte se filmen här i kontoret medan jag skrev ut.


Sedan blev det kväll och sängen.

Sov ganska tungt när jag väl somnade men det är många tankar som snurrar i huvudet nu, måste ta och få ordning på dem innan det blir allt för rörigt.


Var trött och tung när klockan väckte mig ½8 och då låg Gunnar hos mig, han ligger fortfarande kvar på min sänghalva.

Jag vägde 74,9 kg i morse.


Idag får det bli Biltema (och kanske någon fler affär), men även hämta ut ett paket med kattmat och så en promenad och flossingövningar.

Fulltecknad dag alltså.


Och det är en dag som andra, igår kväll var det tjock dimma men nu är det bara gråmulet. Fast igår kom solen fram innan den gick ned. Kanske blir det sol idag med senare i eftermiddag.

Just nu 9,9° utanför fönstret.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-28 09:45:09

Temperatur: 9,7 °C
Lufttryck: 1049,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från SE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 9,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 68,1 mm
Året: 351,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,7 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
13,1 °C
Klockan:
16:43
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
01:41
Temp - Min:
5,5 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1050,2 hPa
Klockan:
02:24
Lufttryck - Max:
1049,9 hPa
Klockan:
11:54
Lufttryck - Min:
1049,1 hPa
Klockan:
07:12
Lufttryck - Min:
1048,0 hPa
Klockan:
01:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:52
Sol upp: 06:39
Sol ned: 18:19
Skymning: 19:05
Dagsljus: 13:13 tim:min
Dag längd: 11:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:06
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 21:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute i trädgården.

   


Av Jan Sandström - 27 september 2017 09:18

Onsdag den 27/9


Igår tog jag en promenad ned på stan och "min" kiropraktor (kotknackare) Maria som gav mig en härligt skön behandling.

 

Hon gav mig en länk till en video som visar fina övningar.

Sedan köpte jag några smådelar hos Classe i centrum.


Gick hem och så blev det som vanligt, nästan för jag körde bilen till Carstedts (och lämnade den och nyckeln till Stefan som ska göra service på den), fick skjuts av Peter och Emil som körde hem mig. TV, kaffe, räkningar, höneblund och bara vara. Now You See Me gick på TV6 men den fanns på Netflix så jag såg därifrån istället, det var en riktigt bra film om 4 magiker som rånade, men jag blev liksom inte klok på slutet och hur det egentligen slutade.

Man förväntar sig ju att bovarna ska få en kula i huvudet av hjälten men jag...

Ja du får väl se filmen själv och se.


Inger kom hem och till slug blev det sängen men jag hade svårt att komma till ro igår kväll.

Tror jag låg till 3 någonting innan jag somnade och då sov jag tungt.

Vaknade ½8 men låg kvar en halvtimme till då jag surfade på mobilen och gjorde lite stretchingövningar med ben och rygg.


Ingen tidning inne och postlådan tom så det blev VK på nätet och anmälla utebliven tidning så den kommer väl tids nog.

Den var sen igår så utbäraren är väl sjuk och det måste de väl få vara ibland.


Vågen stannade i alla fall på 74,6 kg och det går sakta nedåt fast jag åt ordentligt och fikade flera gånger med ostmackor. Jag gillar ost och då Gouda som bara är så god.


I eftermiddag blir det film men det lär krocka med hämtning av bilen och jag funderar på hur jag ska ta mig upp till Ersboda.

Ringa privattaxi eller ta en promenad, det lutar åt det senare för det är ju bara 4,6 km enligt Google och jag ska ju ta mina promenader.

Filmen får jag spela in och dagens matinéfilm är Bilrånaren som sänds på SVT1 Idag 15:20 - 16:30.


Det ska bli skapligt väder enligt yr men det blir nog helgrått som det var igår, någon sol lär vi inte få se. tror jag då.


Just nu +9,0° gråmulet men uppehåll, nästan ingen vind om jag ser på träden och flaggan. I björken är det fullt med småfåglar som svärmar runt fröautomaten.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-27 09:45:10

Temperatur: 9,0 °C
Lufttryck: 1049,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från WNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 68,1 mm
Året: 351,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
12,6 °C
Klockan:
14:29
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
06:07
Temp - Min:
10,1 °C
Klockan:
05:30
Lufttryck - Max:
1049,5 hPa
Klockan:
09:05
Lufttryck - Max:
1048,9 hPa
Klockan:
12:31
Lufttryck - Min:
1048,0 hPa
Klockan:
01:20
Lufttryck - Min:
1047,6 hPa
Klockan:
15:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:49
Sol upp: 06:36
Sol ned: 18:22
Skymning: 19:09
Dagsljus: 13:20 tim:min
Dag längd: 11:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:13
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Av Jan Sandström - 26 september 2017 18:20

Men inte gick på det vis man först kanske tänker på utan jag gick ju till stan och kiropraktorn.

 

Hon undersökte mig grundligt, sedan bröt och bände i benen, körde med vad som lät och kändes som en tryckluftsborr och mycket glidmedel där bak. Fortfarande har du snuskig fantasi   

Tala om skönt att ligga där på mage och hon behandlade ryggen och musklerna.

Sedan ultraljud men jag var inte gravid :-)


Men så skönt att bli masserad där man har ont men tacksamt nog hade jag inga problem eller fel på mina höftleder, däremot kan jag ha någon inflamation eller nått sådant vid ischiasnerven som går genom ett litet hål i bäckenbenet.

Musklerna var också spända så jag fick ett nytt träningsprogram förutom det jag fick förra våren.

Men symptomen var lika som då jag sökte för diskbråcket och det kan vara det som spökar.

Jag kan varmt rekkomendera Kiropraktor Maria Bronemo och Umeå kiropraktorklinik eller vilken kiropraktor som helst om du mår dåligt. Helt klart värt 490:-


Bara att kämpa vidare och röra på mig, men det är ju så skönt att ligga på soffan och läsa eller se på TV.


Av Jan Sandström - 26 september 2017 09:06

Tisdag den 26/9


Ja så var det dags att ordna räkningarna för den här månaden.


Igår var en dag mestadels ensam här hemma då Inger börjat jobba igen.

Kisse var hemma och även Gunnar låg inne mest hela dagen. Maria kikade förbi och jag gick ut en kortare promenad.

Det blev den vanliga rutten över snurren men nu gick jag "bakvägen" och först förbi VK och bort mot Bomvägen.

Det är en sväng på 2,5 km och jag gick sakta för det tog 44 minuter men jag vill inte utsätta mitt diskbråck för något, OM det nu är det som jävlas för mig.


Nu trilskas bloggen igen för jag får inte upp mina bilder så jag fortsätter med text så länge.
 

Nu funkade det.


Jag har ju tid hos kiropraktorn om en stund och då tänker jag promenera dit, 2 km bör jag klara av och sedan hem igen.
Senare i eftermiddag ska jag upp till Carstedts och lämna bilen för service imorgon, jag orkar bara inte upp och lämna den ½8 och sedan ta mig hem igen.

Idag ska jag fråga om Peter är ledig en stund och kan köra hem mig.


Men nu springer jag för fort igen, är ju inte klar med gårdagen.

Efter promenaden blev det matinéfilm på SVT1, en småtrevlig gammal Svensk film om smugglare på västkusten.

Sedan letade jag grejor och material på nätet till gäststugan. idéer är det ingen brist på, däremot kommer pengarna att tryta.


Men tog även lite tid på soffan med min pappersbok jag håller på med.

Inger kom hem och vi åt middag och senare blev det mer TV och då en film på TV 8 om ett gammalt hotell. The Grand Budapest Hotel heter den.


Gick isäng men orkade inte med någon större bengympa.

Har sovit tungt inatt och steg upp straxt före åtta, då stannade vågen på 74,7 kg.

Duschade då jag ska vara ren inför Marias undersökning och behandling, fast det skulle jag ju ha gjort även uten kiropraktorbesök.


Sitter här och om dagen skrev jag ju ovanför.

Det är grått och mulet ute men inget regn, hoppas att det inte kommer heller.

10,4° är ganska varmt för årstiden men jag klagar inte.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-26 09:30:10

Temperatur: 10,8 °C
Lufttryck: 1048,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från N,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 10,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 68,1 mm
Året: 351,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
09:19
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
14:13
Temp - Min:
10,1 °C
Klockan:
05:30
Temp - Min:
8,9 °C
Klockan:
06:57
Lufttryck - Max:
1048,5 hPa
Klockan:
09:17
Lufttryck - Max:
1048,1 hPa
Klockan:
11:53
Lufttryck - Min:
1047,7 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
1046,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:46
Sol upp: 06:34
Sol ned: 18:26
Skymning: 19:13
Dagsljus: 13:27 tim:min
Dag längd: 11:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:09
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan, det ÄR höst när man ser på björklöven.

   

Av Jan Sandström - 25 september 2017 09:26

Måndag den 25/9


Igår gjorde jag det vanliga, ingenting. Nästan ingenting i alla fall men det beror ju på vad man räknat till att göra något.

Körde en kortare sväng med hojen då bilen var utlånad och sedan satt jag och räknade på nästa inköp till gäststugan.

Den blir dyr den stugan och nu räknade jag på isolering och ny fasad på utsidan.

Men först ska ju taket upp när 17 det ska bli av.


Mejlade Carstedts om service på bilen och så ett mejl till kiropraktor Maria Bronemo.

Nyss fick jag svar på mejlen, Maria ska jag till imorgon klockan 11 och bilen ska in på onsdag mellan 7:30 och 16.

Där är jag besviken för tidigare kunde jag avtala en mer bestämd tidpunkt och så satt jag och väntade eller hjälpte Albert med servicejobbet.

Nu vill han att jag lämnar bilen och det får jag göra imorgon eftermiddag för 7:30 är jag knappast uppe och pigg nog att köra dit och ta mig hem igen.

Men skönt att bå det där bortgjort.


Emil kom förbi och föräldrarna lämnade han för att handla lite, det hade Emil inte något emot utan han hjälpte inger i trädgården eller lekte med bilarna uppe på altanen hos mig. Maria kom och gjorde tårta som hon skulle bjuda kompisarna på senare.

Tomas kom liksom Maria och vi åt middag, sedan kom Erik då jag var på väg ut på en promenad.

 

Det blev en vanlig runda på 2,6 km men av och till kände jag av min rygg/höft så då fick jag dra ned på takten och ta det lugnt.


Väderprognoserna hade sagt sol och fint väder men det blev inte så utan mulet och grått hela dagen.

Väl hemma hade de andra fikat och jag tog min tårtbit, smarrigt gott och kaffe till i rummet där jag såg på TV.

Satte på en gammal svensk film jag spelat in och sedan körde Inger ned Tomas till tåget och jag fastnade vid datorn med mina siffror innan jag sent gick isäng.


Har sovit ganska tungt inatt och steg upp ½8

Måndag så då är det blodsockertest, idag fick jag 5,8 mmol och vikten 74,9 kg.


Det blir väl en promenad eller det måste bli det och så blir det väl en massa siffror igen.

Eller så lägger jag mig på soffan och läser (sover) en stund innan matinéfilmen.

Egentligen är jag inte på humör för någonting, min förkylning är inte borta men idag mår jag ändå lite bättre.

Jag får se hur det blir idag, Inger jobbar igen efter en veckas semester så jag är ensam med katterna.


Vädret är som igår, grått och mulet och det blåser en del, +9,0° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-25 10:00:09

Temperatur: 9,6 °C
Lufttryck: 1047,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NNE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 9,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 67,5 mm
Året: 350,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
14,0 °C
Klockan:
13:17
Temp - Min:
8,9 °C
Klockan:
06:57
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
00:33
Lufttryck - Max:
1047,5 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Max:
1046,1 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1046,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1040,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:43
Sol upp: 06:31
Sol ned: 18:29
Skymning: 19:16
Dagsljus: 13:33 tim:min
Dag längd: 11:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:57
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut och jag måste ut och plocka ihop några leksaksbilar som ligger på bordet och gräsmattan.

Det kan jag ju göra medan kaffefattnet kokar upp. Hoppas det finns kvar nån tårtbit.

   

Av Jan Sandström - 24 september 2017 09:48

Söndag den 24/9 och tänk, bara tre månader till julafton och alltså bara 6 månader till vår. Tiden går fort.


Igår hade jag en sämredag, dels släpper inte min ischias och inte heller förkylningen som kommit tillbaks.

Jag som kände mig skapligt bra tidigare men nu snorar jag igen.

Igår hade jag ingen ork och Inger trodde hon hade tandproblem så det blev akut upp till lasarettets tandklinik.

Men där hittade de ingenting utan trodde hon grävt för mycket i tandköttet så att hon blivit svullen.

Så istället för alla tusenlappar jag sett flyga iväg blev det ett par hundra kronor.


Maria och Tomas turades om att ha bilen och jag satte/lade mig på soffan för att läsa boken men hann bara några sidor innan jag tydligen somnade.

Vaknade straxt före två (14) och visste inte var jag var eller vad klockan var, alldeles vilsen i hjärnan men det ordnade sig bara jag fick vara vaken några minuter.

Då blev det kaffe med medicin och så gjorde jag en kanna te till Inger som just kom hem från lasarettet.


Lite datorjobb och utskrift av kackkort som Inger ska skicka iväg.


På kvällen såg vi "Den enfaldige mördaren (1982)" på SVT Play, hade den inspelad men då fick jag ingen textning.


Gick isäng runt midnatt och jag gjorde ett ordentligt pass bengympa i sängen med stretchning för jag hade inte orkat med någon promenad under dagen.

Gunnar kom in och lade sig mellan mina ben men det klarade jag inte av utan han fick flytta på sig. Innan han gick ut igen.

Ljudboken i lurarna och sedan sov jag tungt.


Vaknade före sex, toa och medicin och sedan somnade jag om igen.

Klockan åtta steg vi upp och idag vägde jag 75,1 kg och det går nedåt igen men jag har ont i höften/ändan och tjock i näsan/huvudet. Att inte flunsan kan släppa, huvudet är som en havregrynsgröt.

Orkade inte duscha i morse och så ville jag inte ockupera toaletten då Tomas skulle dit, han åker hem senare idag.


Jag kan säga att jag inte är på humör för någonting och det ska bli en solig fin dag enligt prognoserna så tanken var att jag skulle ut på en MC-tur, men jag vet inte om jag orkar eller ids.


Maria ska ha sin födelsedagsfest/fika här hemma i kväll men då får jag hålla mig undan så att jag inte smittar alla.

Kanske blir det en promenad idag, det borde bli det men då tror jag inte det blir någon lång.


Just nu är det gråmulet ute, blåser en aning och det snöar gula björklöv.

Idag visar termometern +11,6° och det ser bättre ut än igår.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-09-24 10:15:09

Temperatur: 11,9 °C
Lufttryck: 1043,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från NNE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 11,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 67,2 mm
Året: 350,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,9 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
12,1 °C
Klockan:
15:24
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
00:33
Temp - Min:
8,9 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1043,1 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Max:
1040,9 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1040,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1036,2 hPa
Klockan:
04:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:41
Sol upp: 06:28
Sol ned: 18:33
Skymning: 19:20
Dagsljus: 13:39 tim:min
Dag längd: 12:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:41
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards