jans

Alla inlägg under april 2018

Av Jan Sandström - 6 april 2018 08:16

Fredag den 6/4


Igår blev en skottardag, först drog jag av plogkanten hos 5 hus här på Västerslätt.

Sedan åkte jag till Anders och han hade inte kört bort snön så jag startade hans slunga och körde bort det som kommit hos han.

Men det var inte så mycket.

Hem och lasta släpvagnen och körde till stugan där jag skottade snö. Maria och Mona med katter följde med till stan igen efter en vecka i stugan.

Vägen var slaskit och blöt och söder om Hissjö körde jag på en fågel som jag först misstog för en snöklump på vägen.

Se gårdagens inlägg Jag blev ledsen.

   

Men vi fick kanske någon dm snö även om mycket tinade under dagen.

 


Men det blev julfint i granen.

 


Katterna gillar inte snön, det här är en av områdets kisse som traskade i snön.

 


Väl hemma var Erik här och vi pratade en stund om det mesta.


Inger kom och senare blev det middag då vi såg två avsnitt om Omöjlig ingenjörskonst.

Sedan såg jag några avsnitt på planetserien Salvation innan jag gick isäng. Den finns på Netflix.


Hade svårt att somna och en av gångerna jag var uppe såg jag det här fina.

   


Före 6 ville Gunnar ut och jag tog min medicin, Inger hade problem att skriva ut och det förstår jag för jag har inte heller lyckats få ut de sidor hon ska ha på papper.

Jag steg upp tidigt och lite senare idag ska jag ta en promenad till vårdcentralen och sjukgymnasten när vägen ser ut så här.

 

Men det får gå det med, tar bara längre tid och så kanske jag blir blöt om fötterna.

 


Men jag misstänker att det blir mer snö/slaskskottning i eftermiddag.


Just nu har jag +2,0° och mulet, det kommer en och annan snöflinga dalande men mest rasar det från träden.

Det ska komma mer nederbörd närmasete dagarna så än är det nog inte slutsnöat.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-06 08:30:11

Temperatur: -0,1 °C
Lufttryck: 1000,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -0,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 34,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,2 °C
Klockan:
00:26
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
09:39
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
02:58
Temp - Min:
-2,9 °C
Klockan:
05:57
Lufttryck - Max:
1000,4 hPa
Klockan:
08:24
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
09:00
Lufttryck - Min:
998,4 hPa
Klockan:
02:54
Lufttryck - Min:
998,9 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:50
Sol upp: 05:41
Sol ned: 19:44
Skymning: 20:35
Dagsljus: 15:45 tim:min
Dag längd: 14:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:09
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här utanför fönstret.

   





Av Jan Sandström - 5 april 2018 15:26

Körde till stugan och hämtade hem tjejer och katter, samtidigt skottade jag där med slungan jag drog med mig.


På väg hem körde jag förmodligen ihjäl en större fågel, sidensvans eller tofsvipa. Jag hann inte se men den hade toft på huvudet.


 

Jag var övertygad där jag körde lite söder om Hissjö att det var en skitig svart snöklump på vägen, en sådan som kan sitta vid hjulen på bilar och släppa för det var slaskväglag.

Just innen såg jag att den rörde på sig och började flyga men då hann jag inte reagera så det small till vid/under höger sida på bilen.

Jag har inte kört på många fåglar men visst har det hänt man aldrig med berått mod.

 

Men synd om fåglarna om de börjar komma hit från söderns värme och mötas av den här snön.

 


Av Jan Sandström - 5 april 2018 08:49

Torsdag den 5/4


Jag blir lite kort idag då det finns en hel del att göra nu på morgonen.

 

Egentligen inte så mycket men jag befarar att det är väldigt blöt och tung snö de skrapat från vägen.

Övrig snö tror jag får ligga kvar för den tinar nog bort ganska fort.


Så än får slungan komma ut och hojen får nog stå kvar några dagar till.

 


Igår gjorde jag inte så mycket, som vanligt då det snöade hela dagen.

Satt med ekonomi och gjorde budget för framtiden då jag tänkt besöka banken. De tycker om när man har klara siffror.


Men jag tog mig tid och gick på promenadbandet i drygt 40 minuter, sedan blev det TV-serie på kvällen.


Gick isäng och har haft Gunnar hos mig hela natten och vi har sovit gott.


Idag ska jag hämta Maria, Mona och katterna i stugan och jag funderar på om jag ska dra med slungan upp eller låta det vara.

Det ska ju bli varmare väder så det tinar nog bort det som kom där och det är inte så mycket om man ser på marken vid stugbygget.

 

Däremot har de tydligen plogat vägen men tacksamt nog kör de ganska fort så det blir en utspridd plogkant.

 


Just nu har jag +1,0° här i skuggan på Västerslätt, ganska ljust och solen har tittat fram en stund.

Vindstilla ser det också ut att vara.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-05 09:00:10

Temperatur: 5,2 °C
Lufttryck: 1007,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 5,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,1 mm
Året: 32,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
08:42
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
08:54
Temp - Min:
-2,9 °C
Klockan:
05:57
Temp - Min:
-7,5 °C
Klockan:
00:22
Lufttryck - Max:
1007,2 hPa
Klockan:
08:51
Lufttryck - Max:
1011,1 hPa
Klockan:
07:22
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
22:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:54
Sol upp: 05:44
Sol ned: 19:41
Skymning: 20:32
Dagsljus: 15:38 tim:min
Dag längd: 13:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:55
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och min trädgårdsbild, här måste jag ta spaden och skotta så att inte Gunnar får snö under magen.

   

Av Jan Sandström - 4 april 2018 18:58

yr.no spådde snö

 

och snö det blev.


Men vi har nog fått mer här än i stugan för där verkar det inte ha kommit hågonting, men de kanske kommer.

 

Så här såg stugbygget ut innan snöfallet.

 


Men det blåser ju och då drevar det så på vissa ställen blir det drivor och andra ingenting.

 


Idag kom MC-tidningen men jag tror jag väntar några dagar innan den (hojen) får komma ut.

     


Men nu tror jag det får bli något på TV:n och något att äta, jag har just promenerat i drygt 40 minuter så jag är både trött och törstig.

Av Jan Sandström - 4 april 2018 10:14

Onsdag den 4/4


Det här datumet har jag brukat ta fram hojen, men inte i år eller idag.

Nu lär det dröja några dagar innan jag sätter dit batteriet.

 

Det har börjat snöa och tidvis ganska tätt snöfall men det kan lika gärna övergå till regn.


Men igår var det vackert väder även om det blåste lite.

Jag gick en promenad som blev extra lång vilket jag skrev om i gårdagens inlägg Gick en promenad.

Då stannade jag även en stund på gångbron över Tvärån och pratade med Kalle o Kajsa. Fast jag vet ju inte om det var de två som brukar komma till vår trädgård på vårkanten.

       


Sedan strulade jag på med skruvdragaren och kollade om det var lönt att byta batteriet.


Senare på kvällen blev det middag och gravad lax med stuvad potatis och så vitkålssallad.

Till det såg vi om:

Omöjlig ingenjörskonst, De mest storslagna byggnadsverken i världen - hur skapades de egentligen?

Igår såg vi:


Avsnitt 1: NASA:s raket till Mars

och fortsatte med:


Avsnitt 4: Världens största dammbygge.


Det är intressanta program men tyvärr missade vi några avsnitt på säsong 1 då de tydligen tagit bort dem från nätet.


Jag hann även sitta med stugplanering och vad som ska göras på stugbygget.

Jag har börjat tänka på om vi inte ska gå över till banken och fråga om de har lite pengar till oss så kan vi även byta taket på huset här på Västerslätt.


Gick isäng och Gunnar har haft en marsnatt, tor jag läppt ut han 4-5 gånger men i övrigt har jag nog sovit ganska gott.


Steg upp efter att vi leget och dragit oss en stund och jag duschade innan frukosten.

Men jag är hungrig fast jag åt två mackor till kaffet så det blir nog en eller två mackor till när jag är klar här.

Nu har det då slutat snöa, eller inte, det var bara ett tillfälligt uppehåll på några minuter.


Idag har jag väl inga direkta planer, som vädret är får jag ta och utnyttja mitt promenadband och eljest kan det bli lite småpyssel här och där. Dricka kaffe t.ex och så blir det ju

matinéfilm i eftermiddag.

 

Då blir det En nolla för mycket (1962)

Handling: Pontus Blom arbetar som lagerbiträde på Järn & Metall. Genom ett förbiseende vid tryckningen av taxeringskalendern insmyger sig "en nolla för mycket" i hans inkomstuppgift, vilket...

Visa hela handlingen

 

Vädret har jag nämnt men just nu har jag +0,8° i skuggan vilket är överallt då det är genommulet och grått fast ändå ganska ljust ute.

Det blåser inte heller så det kanske är skönt ute på altanen, man kanske skulle ta på lite mer kläder och dricka kaffet där ute.

Inger ska ju jobba kväll och vi får se hur det blir om jag måste hämta henne med bilen vid ½10.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-04 10:45:10

Temperatur: 0,2 °C
Lufttryck: 1009,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från SE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -3,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 31,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
08:54
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
16:07
Temp - Min:
-7,5 °C
Klockan:
00:22
Temp - Min:
-7,0 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1011,1 hPa
Klockan:
07:22
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
1009,9 hPa
Klockan:
10:26
Lufttryck - Min:
1003,0 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:58
Sol upp: 05:48
Sol ned: 19:38
Skymning: 20:28
Dagsljus: 15:30 tim:min
Dag längd: 13:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan.

 

Men det har ljusnat upp betydligt sedan jag tog bilden.

 


Av Jan Sandström - 3 april 2018 18:39

Jag gav ju bort den där laddaren som hörde till skruvdragaren, en Bosch IXO som bara är så bra.

Jag är nog inne på min tredje och har slitit ut en och det är den här som jag misstänker har dåligt batteri, fast det kan vara motorn för den är svag och orkar ingenting.


Så nu letade jag upp på nätet och hittade instruktioner hur man öppnar den,

DIY IXO Battery Replacement - YouTube

Men han var omständlig i sin förklaring.


och det var som vi trodde men skarven är så fin att den inte syntes så tydligt.

Jag fick använda en vass kniv för att komma in emellan  och sedan en skruvmejsel.


Nu ligger den här på bordet och jag har sökt efter ett batteri men svårt att hitta ett.

 


Jag kom fram till att siffrorna 18650 är numret, men det går samtidigt till många andra batterier och annat.

 

Storleken är 65 mm långt och 18 mm tjockt och så långt stämmer det.

Likaså 3,6 Volt men jag ska ha 1000 mAh och det hittar jag inget, däremot på 1,5 Ah och då kan laddaren balla ur.

 


Så jag tror att jag avstår från att byta för ett sådant här kostar runt 170:- med frakt och avgifter.

Jo det finns billigare från England och då kostar det runt 7-8 pund vilket blir gånger 10 på ett ungefär.


En nu IXO skruvdragare kostar 479:- hos Classe och då är det en helt ny med tillbehör och USB.laddare

Skruvdragare Bosch IXO V


Jula har extrapris just nu

men då är det en äldre med laddstation, som jag gillar.

Miniskruvdragare IXO IV Basic

3,6 V Li-Ion 1,3 Ah 3 Nm
Skriv en recension
Art. nr: 060097

  • För 1/4"-bits
  • LED-belysning
  • Laddningsställ

549,-
399,- Spara 150,-
319,20 exkl. moms. Pris exkl. frakt.
 
 
 
Även K.Rauta säljer den och även den lite äldre till extrapris.

Skruvdragare Bosch IXO 4 Basic 3,6V

Artikelnummer: 500981090

EAN-kod: 3165140652735

IXO originalet med lithiumjonteknik nu med 30% mer effekt. Ingen minneseffekt, ingen självurladdning: Alltid redo att använda tack vare litiumjontekniken. PowerLight tack vare den inbyggda lysdioden.

 
 
K-rauta Umeå
Byt varuhus
 

Pris
349:- 499:-   Kampanjen gäller till och med den 30.07.2018
 
Av Jan Sandström - 3 april 2018 14:35

Jag tog på mig kläder och gick ut, tur det för det blåste lite kallt fast solen sken skönt.

Gick först en runda och förbi ICA på Ängesvägen men de hade inte kattvitaminerna men kaffe köpte jag två påsar av.

 

Det blev 4,87 km och tog nästan 1½ timme men så var det halkigt på många ställen och jag gick utan dubbar.


Gick hemmåt men svängde in på ICA HP:s på Västerslätt men de hade inte heller vitaminerna men i den smala gången kom en "gubbe" med barnvagn så jag klev åt sidan för att släppa förbi han.

Gubben var Pär Lidnman som jag var hos igår och vilket flax att han kom.

Igår pratade jag med han och Anders om lilla skruvdragaren Bosch IXO men Pär saknade laddaren och jag har en apparat här hemma där batterierna i dragaren blivit dåliga.

Men jag kom inte ihåg vart han flyttat så och när jag sökte tidigare i morse så fanns inte adressen på nätet men det var ju pappas hus.

Fast han fanns på nya adressen så jag fick inte reda på var på Rödäng han nu bodde. Så jag fick tillfälle att fråga han där på ICA.


Jag gick hem med kaffet och lade laddaren i kassen och gick över med den till han så nu får han prova om det fungerar.

Det är därför min promenadrunda ser lite konstig ut.


På väg hem gick jag över Tvärån och där simmade två skönheter, de är fina gräsänderna och det doftade vår.

   



 


   

Av Jan Sandström - 3 april 2018 14:32

Deadline

SVT1 Idag 14:50 - 16:30

"Ett flygplan störtar i havet utanför Kullahalvön och en mystisk dimma börjar välla in över den lilla badorten Mölle. Det visar sig att planet varit lastat med biologiska stridsmedel och en dödlig epidemi bryter ut. Myndigheterna stänger av Mölle för att hindra smittspridning och busschauffören Kent-Arne hamnar utanför avspärrningarna. Han försöker nu alltmer desperat få kontakt med sin fästmö Elsebeth, som är fast inne i Mölle."

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards