jans

Direktlänk till inlägg 21 juli 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 21 juli 2018 09:45

Lördag den 21/7


Igår tänkte jag ha en dag hemma och jag började med att köra hojen upp på gräsmattan i skuggan under lönnen.

Där plockade jag bort halva fronten och gjorde om elmatningen till GPS och satte även dit en USB laddare med 4 uttag.

Två sladdar till en GPS och en till min DaschCam.


Men mitt i arbetet ringde Peter och undrade om bilen var hemma, han stod på Biltemas parkering och jag tänkte direkt att han fått slut på ström i din bil, men den funar inte riktigt så elhybriden.

Nä famijen hade köpt en cykel och fick inte in den i deras bil där den låg i en stor kartong och klart att farfar ställer upp.

Iväg till Biltema och in med cykeln i bilen men först fick jag fälla ned baksätena. Sedan till en sport/fritidsbutik där de köpte en cykelstol till Emil och då dög bara den bästa då farmor betalade halva.

Hem till dem och på gräsmattan skruvade vi ihop damcykeln och en trehjuling till Emil.

     

Men det var småstruligt att få fast stolen, det var enklare när våra barn var små.


När jag kom hem satt två tjejer på altanen, Maria och Mona var här och skulle senare ut på fest så de höll på att göra sig i ordning.

Lacka naglar, tona håret och maria lade en ansiktsmask, SVART men jag fick inte ta kort på henne   till bloggen.

Kaffe och kaffe och jag skruvade ihop hojen, Körde den längre in på gräsmattan där den var torr och tog fram högtryckstvätten och tvättade av den.

Vaxade rutan så den blev klar och fin då kom Inger hem.


Senare tog jag ned tält från vinden, mitt bikertält var enkelt att sätta upp och det blev bra när jag till slut hittadde sista pinnen, den över förgården.

   


Det andra var lite marigare men jag lade inte ned så mycket arbete, det måste sträckas till bättre om det ska användas.

 


Det skulle det inte så jag tog ned det igen men att få in det i väskan igen är omöjligt.

Jag blåste upp vår stora madrass och den ryms perfekt i lilla grå tältet så det blir det som får följa med på vår Norgeresa senare i augusti.

Den satte jag mig senare med planeringen av på datorn, lägger en rutt på min GPS med alternativa vägar och söker sevärdheter efter rutten som mest går efter fina turistvägar men väl där får vi väl se hur vi åker.


Gårdagen var mulen men varm, lite fuktkvav och nästan så att man kunde hoppas på regn.


Gick isäng sent, vid 2-tiden släckte jag ljudboken och sedan sov jag gott, har faktiskt sovit ganska bra sista veckan och värmen gör mig gott i lederna. Men jag gillar inte den brännande solen.


Upp klockan åtta, frukost ute och nu bloggande innan jag kanske tar hojen ut på en tur. Jag har faktiskt inget inplanerat eller något som akut behöver göras.

Eller så har jag bara glömt det.

Jag vet bara att jag ska hämta Inger efter fyra och då ska vi till Tomas o Sara i Stöcksjö där vi ska grilla och äta middag.

De ska ju snart återvända söderut till Jönköping där de bor men snart åker ju vi net till dem då det planeras dop för barnbarnen.


Solen skiner och jag har 26,1° här i skuggan men i morgon lär det bli andra bullar.

 

Är det vår tur här vid kusten att få lite bomådunder, Inlandet har ju haft åska mest varje dag senaste tiden.

Igår såg det ut så här

 

Bilden ovan från igår och just nu ser det ut så här på åskfronten på http://sv.blitzortung.org/live_dynamic_maps.php?map=11

 

Nu går åskan hårt i östra finland och i Vitryssland. Blixtrar i ett.

Men så här ser vår himmel och trädgård ut samt en bild från stugan.

     


Den vanliga trädgårdsbilden.

   


Nu en mugg kaffe och så går jag ut och plockar ihop tältet.



 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards