jans

Direktlänk till inlägg 12 februari 2019

Andra planer idag.

Av Jan Sandström - 12 februari 2019 18:12

Det blev lite annat gjort än vad jag först tänkt.


Först gick jag till apoteket vid Dragonens HC där jag hämtade ut medicin, det brukar man göra på apotek men å andra sidan finns så mycket annat där nu för tiden.

Det var så fint väder att jag gick en sväng istället för direkt hem.

 

Det blev ned mot stan och knorren över mot I20 och sedan hem.

I lurarna är det nu en ny bok och

 


Kom hem och åt lite mat innan jag tog bilen upp till Skog & Trädgård, det är där jag köpt våra trädgårdsmaskiner och snöslungan då.

Jag köpte friktionshjulet till min slunga efter att ha frågat om priset som väl matchar priserna på nätet.

Det kostar ändå 495:- och drivremmar hade jag redan hemma.


Då brorsan Jerry var här och vi svetsade hans slunga blev han avundsjuk på mina ramper och det finns sådana där.

 


Men inte betalade jag så där mycket för dem, tror det var under tusenlappen för två och det var väl den minsta, men priset är kanske för ett par.

 


Så hem och börja meka, drivremmarna gick ganska enkelt att byta även om det var lite knöligt att få ihop de två delarna igen, motor och slungdelen.

Sedan ställa den på högkant och ta bort botten men det var ett   jobb att få bort ett kullager. Var tvungen att få bort det från axeln för att kunna få loss friktonshjulet och trä dit det nya, att sedan skruva ihop resten gick lätt.

Tankade, får ju tömma tanken då jag ställer den på framdelen för eljest rinner bränslet ut.


Klar drog jag ut den och startade för att se att allt fungerade och det gjorde det, den gick bara fint och drog bra på växlarna.

Inte heller tappade den kraft i utkastet så det var nog drivremmen som slirade.

Nu återstår bara att se hur den fungerar i skarpt läge och det blir väl snart, jo lite ska komma imorgon men nu börjar det bli lite varmare enligt yr.no


Jag har försökt hitta en väg att få vädersidan lokalt men får inte fram några värden men den här bilden kan jag få fram.

 

Det blir nog inte så mycket att jag behöver köra slungan.


Nu hoppas jag bara på att det blir mat snart, Inger ska tydligen baka bröd. Jag som ska få hem 6 påsar tunnbröd som Anders köpt av en person som åker runt och säljer i Stöcksjö.

Mer kommer imorgon, nu ska jag förbereda och se vad vi ska se på TV.

Mandelmanns Gård är på TV4 klockan 20:00 men vi kanske inte sett alla tidigare avsnitt.


Godkväll från mig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards