jans

Direktlänk till inlägg 9 mars 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 9 mars 2019 08:06

Lördag den 9/3


Igår blev en skottdag, 4 gånger hann jag ut och röja undan snöeländet.

Slungan fick jobba och grannen Malte hade soptunnorna ute vid vägen så jag drog in dem och skottade även hans gård då de förmodligen var borta.

Senare när jag skottade hos mig kom han ut med spaden så jag gick över och pratade en stund.

Han hade svår gikt i foten så han var mycket tacksam att jag skottat av det värsta.


Först för att få fram Eriks gamla bil som skulle säljas och den blev faktiskt såld igår.

Ett par kom och tog den på studs direkt och Erik fick sin tusenlapp in i mobilen.

Nu ska jag bara göra i ordning fakturan på parkeringskostnaden att den stått här några månader   Den blir saftig den.

Nä det var skönt att han fick bilen såld fast som vanligt gick motorn riktigt fint när han backade ut den på gatan. Typiskt.


Postnord kom med mitt paket från Sector Alarm, nu fick de sitt straff för att de inte körde ut kartongen med kattmat.

 

En lsatbil för det där   


Tredje gången kom traktorn och plogade vägen men nu körde han vänstertrafik så alla som bara lägger ut sin snö till höger om infarterna fick igen den.

Jag körde slungan och tog även av hos mina grannar.


Satt inne en stund för att senare gå ut och handskotta runt bilen och där omkring, hann bara in så kom Inger från jobbet.

Hon hade fått gå och plumsa i snön dragandes på cykeln. Hon trodde att bilen var utlånad för eljest skulle jag ha kunnat hämta henne.


Det blev middag och nu såg vi 4 avsnitt av Vita vidder. En Norsk serie om plogbilar och snöröjning i norra och mellersta Norge.

DÄR kan de det här med snöröjning, inte som här komma med en liten fjuttig traktor och bara pressa in snön åt sidorna.

Men SVT har inte alla avsnitten upplaggda. Säsong 2 saknas helt liksom de 4 första på säsong 1.


Sedan gick Inger isäng då hon kände sig förkyld och jag gick också isäng med ljudboken.

Men jag hade svårt att somna då tankarna for runt i huvudet och jag hade värk.


Har ändå sovit skapligt det jag sovit så vid 7 var jag uppe igen.


Idag blir det upp till stugan för att skotta vilket behövs enligt bilderna längst ned här i inlägget.

Ska även skotta av här och kanske åker jag förbi Anders i Stöcksjö, han hade problem med sin snöslunga igår så jag ska kolla om han behöver hjälp med skottning eller lagning av slungan.

Det är bara en brytpinne som gått och han hittade inte den jag förmodligen lagt någonstans där förra vintern.

Eljest får han köpa nya för sådana behöver man ha hemma.


Det är bättre väder idag men lite kallare, solen skiner av och till och det är -8,0° här ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-09 08:30:10

Temperatur: -7,7 °C
Lufttryck: 979,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från WNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -13,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 30,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-7,1 °C
Klockan:
08:06
Temp - Max:
-1,0 °C
Klockan:
10:33
Temp - Min:
-10,2 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
-8,6 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
979,9 hPa
Klockan:
06:47
Lufttryck - Max:
985,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
978,4 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
976,8 hPa
Klockan:
13:02


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 05:33
Sol upp: 06:20
Sol ned: 17:21
Skymning: 18:08
Dagsljus: 12:35 tim:min
Dag längd: 11:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:34
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 20:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Jo det pratas ju mycket om korna som rapar och fiser så att det förstör atmosfären. Jag hittade den här tabellen i dagens tidning.

Koldioxidkällor.


Kol: 42%

Olja: 33%

Gas: 19%

Övrigt: 6%

Källa: IPCC

Det jag undrar är om korna går under gas eller övrigt?

 

Så här ser det i alla fall ut här hemma och i stugan dit jag straxt ska åka, Inger är ledig men avstår från att åka med dit.

           


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards