jans

Direktlänk till inlägg 28 april 2019

Godsöndagsmorgon världen.

Av Jan Sandström - 28 april 2019 08:52

Söndag den 28/4


Igår plockade jag ut trädgårdsmöblerna från norra altanen där dom stått packade under vintern.

Ut med allt på gräsmattan och så fram med högtryckstvätten, vad allt blir dammigt fast det står under tak.

Sedan spolade jag av golvet men inte med tralltvättaren utan bara för att få bort allt damm och löv som samlats där.


Åkte och hämtade Erik och vi åkte till Mickelsträsk där vi åt palt.

Jag fick ned 4 st + inkråm från 5 st, det var dem Erik åt men han äter inte innehållet.

Lingonsylt och smör till är smaskens fast jag vill ha riktigt smör och inte halvsmält Bregott,

Det blev säkert 30 000 kilocal eller nått sånt och med kaffe och två kakor efteråt dubblade jag blodsockernivån 4 gånger.

Men gott och bara ett par gånger per år.


Hem igen med Erik som skulle jobba stackarn, han hade ungdomsgård i Rödåsel.

Mötte Inger som just cyklade iväg till jobbet igen, hon och Anders hade varit på trädgårdsmässan och köpt blommor.

Det blev ingen middag för mig   och jag åt ju inte heller någon lunch då vi åt palt vid tvåtiden.

Så jag satt ute i solen men under plasttaket och sov nog en stund.


Plockade upp trädgårdsmöblerna och ställde i ordning så nu är det bara att vänta på sommaren som varit på snabbesök här några dagar.


Det blev kväll och jag gick in för att fortsätta till Norge, nu börjar jag ha fått ihop en liten minisemester.

Halva nöjet är ju att planera men det är långt ifrån säkert att det blir efter planerna men någorlunda.

Det svåra är att jag inte är säker på hur mycket bränsle bilen kommer att ta med husvagnen men bättre att ha ett tankställe för mycket än för lite och bli stående efter vägen, nån liten smal väg i Norge.


Det börjar bli dags att kolla hur det är med Mannen, det där bergsraset i Norge för nu kanske snösmältningen börjar komma igång där uppe/nere.

Just nu är det ju bara älgarna jag har på andra skärmen och på TV:n rullar Car SOS.


Det blev i alla fall kväll och sängen men det blev bara en kort stund med ljudboken innan jag somnade och sov.

Men jag steg upp en gång för att kissa då jag druckit mycket igår kväll, palten var nog lite lönnsalt ändå.

När jag gick isäng stod vågen på 90,3 kg men i morse 88,7 kg så lite blev jag av med, mer försvinner när det andra kommer ut.   


Jag har alltså sovit gott inatt med öppet fönster fast det varit lite småkallt ute, Gunnar ligger kvar i min säng men ska nog ut när jag går ut i solvädret.

Solen skiner från en blå himmel och senare i eftermiddag ska jag hämta Inger och skjutsa henne till Varmvattnet för en tjejträff.

Jag fortsätter till stugan med grejor jag ska åka och köpa senare idag och behövs till bygget av lillstugan.

Sedan ska jag leta efter klammerpistolen jag inte hittat.


När vi kommer hem blir det kanske lite TV om inte Inger ska packa för sin resa söderut.

Imorgon kväll åker hon ju tåget ned till barnbarnen i Jönköping.


Solen skiner jag har ju redan sagt men just nu har jag +7,4° utanför fönstret men det är i skuggan, tyvärr verkar det blåsa en nordlig vind men mot gatan kanske det är skönt.

Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-28 09:30:10

Temperatur: 9,1 °C
Lufttryck: 1024,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 7,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 64,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,1 °C
Klockan:
09:22
Temp - Max:
19,0 °C
Klockan:
12:59
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
05:17
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
04:32
Lufttryck - Max:
1024,5 hPa
Klockan:
09:19
Lufttryck - Max:
1020,9 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
1020,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1013,4 hPa
Klockan:
07:03


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:22
Sol upp: 04:25
Sol ned: 20:50
Skymning: 21:55
Dagsljus: 18:33 tim:min
Dag längd: 16:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:37
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 11:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här hemma.

       









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards