jans

Direktlänk till inlägg 29 maj 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 maj 2019 09:41

Onsdag den 29/5


Ja då börjar man ha kommit i ordning igen, men än är det mycket kvar efter den lilla resan vi gjorde i helgen.

Foton och filmsnuttar att ta hand om och så städa ut husvagnen men där är det mesta utplockat, Men städat har vi inte gjort ännu.


I korthet åkte vi först till stugan på torsdag kväll där husvagnen stod uppställd, lastade in det som skulle med och naturligtvis visade det sig att man glömt en del.

På fredag morgon åkte vi väg 363 till Sorsele, Ingers systerdotter visade sig inte vara hemma så vi åkte förbi och vidate till Hemavan, tillbaks en bit och vidare mot Hattfjälldal där vi övernattade just efter gränsen.

Lördag iväg till E6 och upp till Mosjöen där vi fikade och handlade lite på Biltema innan det blev Mo i Rana där vi tankade. Vidare norrut och en bit efter stan hängde vi av husvagnen och åkte upp mot Svartisen där vi åkt 1981 men nu var det förändrat, vi fick inte ens köra ända fram till färgeläget.

Vidare ut till en liten fiskeby där vi fikade eget fika och vägen var underbart Norsk.

Tillbaks till husvagnen och så E6 vidare upp på Saltfjället där vi campade på en parkering.

Söndag E6 norrut en bit och så väg 77 mot Sverige där vägen blev 96 Silvervägen ned till Arjeplog där Silvermuseet var stängt så vi gick ut och åt en tidig middag.

Sedan en bit utanför "stan" och vildcampa och det blev en lång lugn eftermiddag och kväll.

Måndag Silvermuseet och sedan ned till Arvidsjaur och vidare mot Svartisen vid Älvsbyn där det blev en promenad.

Vidare mot nattställe och vi siktade in oss på Jävre efter E4 där vi lagade mat och åt ute.

Men vi ändrade oss och bröt upp för att åka till Byske men ändrade oss än en gång och körde helt resolut hem igen så vid midnatt parkerade vi här hemma.

Jag duschade och så lastade vi ut en del, Inger gick isäng men jag tog en nattmacka innan det blev sängen vid ettiden.


Jag ska göra i ordning en sida med resan och lägga upp på min webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/


Igår låg vi ett tag i sängen, Gunnar var säkert glad att vi var hemma igen och på förmiddan åkte vi ut och handlade lite till hus och husvagn på Rusta.

Passade även på att köpa nya skor till oss på affären utmed.


Hem och så jusvagnspyssel.

Spisen hade varit svårflörtad och lite svårstartad men det visade sig nog bara vara en enkel rengöring.

I och för sig såg ena brännaren hemsk ut men den fungerade när jag testade den.

En elkontakt där säkringen gick då jag pluggade in någon kontakt kollade jag på men hittade inget fel, den verkar senare fungera.


Lite annat småplock och så fick vi besök av Ingers storasyster med gubbe, Harry och Margareta alltså kom och bjöd på god mat och trevligt sällskap.


Jag satt även med foton och bilder och plockade ut några till webbsidan men än återstår en del då jag använt tre kameror + bilens kamera i vindrutan.

Alla har olika numrering och datering av bilder och video.


Det blev sängen runt midnatt och sedan sov vi gott alla tre.


Upp vid åtta, frukost och jag har skummat igenom dagarnas VK, alltså vår tidning som nu är på nätet.

Jag fick brist på data i mobilen då potten helt plötsligt nästan tog slut på en dag så jag var i stort sett inte ute på nätet under resan. Nu kanske jag klarar mig på nått hundratal Mb till den 23/6 om jag snålar.


Det blir matinéfilm idag och det är

A Little Chaos

SVT1, Idag 14:50 - 16:40

6.5 IMDb, 2014, Historisk drama, Romantik, Storbritannien, 116min

Paris, 1682. Kung Ludvig XIV ger den berömde landskapsarkitekten André Le Notre i uppdrag att anlägga den stora trädgården vid slottet Versailles. För att klara av den enorma uppgiften tar Le Notre hjälp av en annan begåvad landskapsarkitekt, änkan Sabine de Barra. Samtidigt som dramatiska händelser hotar att ödelägga hela arbetet med trädgården så uppstår romantiska känslor mellan André och Sabine.

Spelar nog in den.


Idag blir det plocka och greja samt mina bilder förståss.

Inger ska gå över och köpa gäst då hon flaggade för att baka skorpor,


Det du Anders, kanske hälsa på i eftermiddag   

En gång för länge sedan när barnen var små och jag satt på knä i garaget och gjorde något fick jag ett knytnävsslag i ryggen och ett "Jävla gubbe" från Anders som var runt 4 år eller vad han nu egentligen sa.

Jag fick gå in till Inger och fråga vad som stod på och hon höll på att baka skorpor som Anders var förtjust i och snöt emellanåt av från ugnen där de torkade.

Dom är goda när de är lite varma och mjuka i mitten så Inger hade gömt dem och sagt att jag ätit upp alla så där fick jag straffet för det. Ungar är härliga.


Det är inte direkt väder för utejobb idag men lite måsta jag kolla i husvagnen och så är det en massa annat jag har över mig.


+10,5° utanför fönstret så det är inte så kallt som tidigare mornar uppe på fjällen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-29 10:15:11

Temperatur: 8,6 °C
Lufttryck: 998,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från S,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 6,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 6,0 mm
Månaden: 50,1 mm
Året: 114,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,7 °C
Klockan:
06:36
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
20:23
Temp - Min:
7,5 °C
Klockan:
02:24
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
02:41
Lufttryck - Max:
1001,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
23:32
Lufttryck - Min:
998,1 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Min:
997,0 hPa
Klockan:
00:09


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:48
Sol ned: 22:27
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:39 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:10
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 14:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här hemma

     


och i stugan har det även blivit grönare


 


Men nog längtar då jag ut till vägarna igen.

       


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards